En av sommarhästarna gått igenom tråden

Sv: En av sommarhästarna gått igenom tråden

Nej inte en spiralgrind utan willab grinden den töjbara ´gummi grejen.

Ok...

Hur kunde det bli en så allvarlig skada av en sådan grind?

det finns kanske andra saker i närheten som hästen slagit i av ren panik när den förmodligen fått ström i sig vid utsmitandet?

Tex elstålpen kanske?

Det är just det att grinden i sig är elastisk och inte gått av så mest troligt så har hon sprungit framåt så grinden fungerat som en "osthyvel" på frambenet.
Hittade grinden ca 15 meter från öppningen i hagen.
Handtaget hängde kvar och lika så den andra ringen som sitter i andra änden.

Nu står hon inne med två av ponnyerna.
Svårt med boxvila till en häst som avskyr att stå ensam.
Ponnyerna får stå inne på natten och min häst får stå inne på dagen då min häst ändå ska få ögondroppar fyra gånger om dagen.

Det där är en sak jag funderat på! :confused:

I förra stallet vi hade pållen var det en häst som inte var försäkrad. Jag vet att stallägaren var lite "putt" över det men gjorde inget större väsen av det.

Men jag tänkte faktiskt ibland på vad som händer om man kommer ut till stallet och hittar en sådan oförsäkrad häst skadad och inte får tag i ägaren på något vis. Om jag då ringer vet och ägaren inte vill betala. Är jag då betalningsskyldig efter som det var jag som tillkallade veterinär?

Någon som vet?

Nyfiken och vetgirig som jag är :o tog jag helt fräckt och frågade en annan här på buke (Conversation Piece, som är jurist) om h*n kunde svara på frågan. Och det kunde h*n.
- Om det är befogat att tillkalla veterinär (som i det här fallet) så är hästägaren skyldig att betala veterinärarvodet.

För att den bara töjer och töjer utan att gå av. Den skär i många meter innan den går av. Tacka vet jag vanliga, oelastiska plastband.

Tyckte fram till idag att den sortens grindar var kanon men nu när jag ser hästen så funderar jag på vad som är ett säkert staket igentligen.
Har nog kommit fram till att försöka haga in här hemma med trästaket och eltråd istället.
Den töjer sig och går av snabbare iallafall...

Om det är befogat att tillkalla veterinär (som i det här fallet) så är hästägaren skyldig att betala veterinärarvodet.
När mitt sto var på betäckning för två år sedan så skadades hon allvarligt i hagen där borta.
Jag hade godkänt hagen som var i fint skick.
Och nu till saken jag som ägare stod för hela kalaset... och det blev inte billigt ska jag säga.
Hade inga som helst planer på att hingstägaren skulle betala för min klantiga häst som till råga på allt inte ville ha hennes hingst.

Men det känns ju ändå skönt att jag gjorde som jag gjorde idag,

Jag bytte ut mina sådana "elastiska" grindar för tre år sedan, då vi bara hade bekymmer med dom. Fast i vårat fall handlade det om envisa kalvar:rofl:

Kanske det var tur att vi gjorde det, när man hör sådant som du berättat om:eek:

jag hade tänkt att investera i flera eftersom jag tyckte att de var så bra. MEN inte längre. Investeringen kommer att göras iform av trästaket som kommer att sättas upp i mån av pengar.

Har nu på morgonen varit ute i stallet och tagit hand om sjuklingarna.

Elizabeth som hästen heter är måttligt road av att stå i boxvila.
Envisades med att inte äta fenylbutazonen så det blev uppblandat med både betfor, gräs, havre och till sist kli innan det gick ner.
Damen ifråga är ju 22år gammal och har väl under sin tid kommit på hur man ska göra för att slippa otäcka saker.

Min häst Zafira skadade ju sitt öga i fredags förra veckan så hon får hålla Elizabeth sällskap under dagen. Eftersom hon ska ögondroppas fyra gånger om dagen så får hon stå snällt och vara sällskaps dam.
Även hon äter fenylbutazon.

På natten håller våra ponnyer henne sällskap.

ett tips till kräsna hästar som är svåra at få i Butta. Skär av toppen på en gammal avmaskningspruta, häll i buttan i sprutan, på med några droppar vatten o sen sprutar du i det i munnen som en avmaskning, jätte enkelt o smidigt sätt att få i dom det.

Eller bara att ta en vanlig 20ml spruta bara öppna den bakåt hålla för toppen och hälla i buttan och lite kallt vatten och sätta i tryckaren igen och skaka, hoppas att du förstår. men tanke på att man kanske inte sparar gamla avmaskningssprutor.

Hoppas att det går bra med hästen, tur att du hittade henne innan jobbet.

Hoppas att det går bra med hästen, tur att du hittade henne innan jobbet.

Hoppas med att det kommer att gå bra med henne.

Igentligen var det rena rama turen att jag hittade henne.
Hon stod och åt i mörkret med min häst som jag måste ta in eftersom hon ska droppas i ögonen.

Så medan min häst åt sin butta så gick jag ut en sväng och såg att
Elizabeth såg konstig ut på benet. Fick nästan en chock när jag tog in henne för att se närmare i ljuset.

Arg och förtvivlad när inte veterinären ville komma.
Blev skakis och fumlig. Glömde av hela dagen vart jag la saker jätte knepig blev jag.
Men omläggningen under tiden innan veterinären kom gick bra eftersom mitt sto hade haft en mega skada på bakbenet så jag la om efter samma príncip så länge.

Hon är svullen över bandaget idag
I morgon ska det läggas om vet inte om ägaren har tänkt att hämta henne innan eller efter omläggningen.

Ska jobba tidigt i morgon och får nog gå upp vid fem och fixa medicinering och mockning innan jag åker till jobbet.

A ibland ska man ha tur ;) Det r så jä*la irriterande när inte veterinären vill komma ut :devil: Det är ju tur för Elizabeth har en sån snäll betesägare som du :D Sånna borde alla människor vara :bow:

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 952
Senast: skuggi
·
Hästvård Det känns som att jag i princip bara startar trådar om sjuka hästar här, men just nu är det så mycket problem. För det första vill jag...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: mackan
·
Övr. Hund I påskas var vi på besök hos brorsan. När vi kom dit fick vi veta att en av de tre hundarna, tiken, har kli på örat och därför går med...
2
Svar
23
· Visningar
11 204
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka