En av dom största montéhästarna är död :(

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
Sv: En av dom största montéhästarna är död :(

det tyckte jag verkligen inte hon gjorde, hon gjorde ju knappt en start i månaden, ibland fler. Hur resonerar du med dem som startar två till tre ggr i månaden? vet en häst som startade i två montelopp med sex dagars mellanrum DET kan jag kalla intensivt. Sen gick de ju som det gick också... tycker det är jätte synd på en super fin häst och som var outstanding, helt övertygad om att hästen kunde ge lite till. stackare...

2 gånger i månaden är för mycket. 1 gång och vagn start om man vill starta oftare., annars kan jag skriva under på att något kommer att gå sönder:( 3 gånger i månaden, då tycker jag att man är ett matrealistiskt dumhuvud! Thats it :(

Jag kan hålla med dig, till viss del. Men jag måste försvara tränarna och kan säga att hade de fått bestämma hade dem inte startat så ofta, oftast trycker ägarna på... Två gånger i månaden tycker jag inte alls är för mkt, spec om man bara tränr lugna vagn jobb imellan...

Hört av "Mäster" : "Det optimala är att starta var 14:e dag", tycker det låter vettigt då man heller inte "hårdtränar" en häst som startar regelbundet:banana:

PÄMMI skrev:
Hört av "Mäster" : "Det optimala är att starta var 14:e dag", tycker det låter vettigt då man heller inte "hårdtränar" en häst som startar regelbundet:banana:

Men "Mäster" avsåg nog inte monté med det uttalandet? Det sliter ju hårdare än lopp för vagn.
Han startar ju själv sällan hästar i den disciplinen.

en montehäst som är den optimala ridhästen vid sidan av borde väl klara två ggr i månaden :confused: elle`r? sen tkr jag, i respekt för ägare och tränare att vi INTE ska diskutera hurvida dem har tränat/tävlat sÖnder hästen eller inte...

Instämmer :bow: Dom har det nog jobbigt ändå:(

Det håller jag också med om, men visst är diskussionen mer generellt hållen.

Det är väl ingen som tror att han avlivades för att han startade varannan/var tredje vecka? :crazy:

Men jag håller med montéryttare helt och hållet, jag skulle inte heller starta min häst i monté så ofta som varannan vecka om jag hade en montéhäst. Det sliter betydligt mer på dem än att starta för vagn.

Nu har jag ju inte det problemet eftersom jag inte har nån ridbar kuse men jag har ju ändå montélicens. ;)

Om diskussionen ska fortsätta så borde en ny tråd skapas...denna hålls för att informera att Red Hawk Tattoo är död och huvudrubriken lyder "en av de största montehästarna är död :( ) ...och alla vill ju veta orsaken..jag ska ta reda på det, så fort jag kan.. Pappa känner ju tränarna..är lite känsligt att fråga bara.

Senast ändrad:

Enligt mäster själv, Stig H Johansson, är det optimalt att starta en häst med 10 dagars mellanrum. 14 dagar om hästen får ta ut sig väldigt mycket i loppet...

som monteryttaren redan har svarat så är det en annan sak med monte, eftersom hästarna bär 65 kg eller mer på ryggen och ska springa tuffa tider i 2140m så blir det en helt annan sak än att dra sulky. säger ju sig själv. Och oftast så har inte montehästarna (det finns många som har, många som inte har) den grundridning som behövs för att klara loppen på bästa sätt och därför sliter det ännu mer. Ju längre hästen är ridtränad (dressyr/klättring/kondition EJ snabbjobb) desto bättre klarar den starten.

Men visst får trådar dra iväg från ursprungsämnet?

Jag ser inte att diskussionen på något sätt anklagar tränarna för att ha orsakat dödsfallet. Att någon tyckte att de startat tätt innebär ju inte att den personen anklagar någon för att ha "tävlat ihjäl" hästen. :eek:
För visst var det akut hästen blivit avlivad? Så tolkade åtminstone jag texten på Travnet. En "vanlig" skada skulle väl ha föranlett en notis liknande den då de tog bort Tsar DÍnverne för att han inte höll för avel? :confused:

Sen har det ju glidit iväg till att handla om andra saker, och det är rätt vanligt överallt. I bland försöker man starta nya trådar i ett ämne men plötsligt har alla sagt sitt och tråden faller stendöd. :crazy:

Jag öppnar faktiskt den här tråden gör att jag hoppas att nån fått reda på dödsorsaken men än så länge har det ju inte hänt. Och eftersom tråden drog iväg åt ett håll där jag har åsikter så svarade jag. ;)

då är det väl bara att hoppas att tråden försvinner då..sen har jag sagt att jag ska ta reda på varför han avlivades men det är ju ett känsligt ämne.

Kan bifoga en hyllning till den store röde.. :bow:
Idag..den ende som finns.
Surprise Arriba är en kopia av pappan och stor som ett hus. :D

Längst ner står det SJ´s Photo..men det visade sig att märra
hade "vänstrat" ;)
Ska rota fram kort på Red Hawk Tatoo.
Har dom i datorn..nånstans..

cherihop03.jpg

AM

Perfekt att någon håller kvar tråden vid ämnet. Sicken sööööt bebis :)

Jag har en bild, ska leta fram osså!

(min mening var absolut INTE att anklaga någon eller så... därför kommenterar jag iinte den biten mer)

Jag minns när han gick svensktrekort 15.1 volt. Fantastisk häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Trav Rune U.S. är död. Så tråkigt. http://travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=59389&infoTyp=nyhet#
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Roquepine
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur