En annorlunda ras som är hållbar....

Ok lite halvt OT men ändå :D Ts frågade efter något unikt!

dsc_6607_56229a992a6b225db5452733.jpg


Inte bästa bilden men en väns gulbruna häst.

3_55d8e1739606ee71baed2855.jpg


Min gulsvarta häst.

Skulle fortfarande säga att en AT av ridhästmodell kommer bli bättre dressyrhäst @Twihard än en Nordsvensk eller Haflinger även om de har mer man :)

Finns i alla fall en AT som vunnit OS i dressyr, men ingen welsh eller kladrub :angel:
Herregud vilken SNYGG häst! Jag är en halvblodsnörd, men den rasen gillar jag skarpt! Mycket läcker.:love:

Vi har haft en metallic fux (franskt halvblod), den var också helt otroligt snygg i solen.:love:
 
Rocky Mountain hästen är en bra allroundhäst. 148-163 cm så kanske lite låg om du gillar Frieser.
HIttar just nu inga bra bilder på dressyr så den här får duga:
DSC_0029_resize.jpg


Många har mycket tagel och de finns i massor med färger och är generellt friska. Däremot får man oftast tölt med... Och de är så få i Sverige att det är svårt att få tag på dem, särkilt vuxna individer.
Två översta bilderna på samma häst - svarskimmel.
DSC_0014crop.jpg


Som ettåring (silversvart stföl efter hästen ovan)
DSC_0019_resize.jpg


Dressyr nej, men silvergulbrun treåring nyligen inriden, första gången i repgrimma. Och tja, tölten ligger väldigt nära till för vissa (och just denna individ har sämre gångarter för dressyr än de två ovan)
percy2.jpg
 
Rocky Mountain hästen är en bra allroundhäst. 148-163 cm så kanske lite låg om du gillar Frieser.
HIttar just nu inga bra bilder på dressyr så den här får duga:
DSC_0029_resize.jpg


Många har mycket tagel och de finns i massor med färger och är generellt friska. Däremot får man oftast tölt med... Och de är så få i Sverige att det är svårt att få tag på dem, särkilt vuxna individer.
Två översta bilderna på samma häst - svarskimmel.
DSC_0014crop.jpg


Som ettåring (silversvart stföl efter hästen ovan)
DSC_0019_resize.jpg


Dressyr nej, men silvergulbrun treåring nyligen inriden, första gången i repgrimma. Och tja, tölten ligger väldigt nära till för vissa (och just denna individ har sämre gångarter för dressyr än de två ovan)
percy2.jpg

Underbart fin ras! Jag har alltid älskat den! :) Frieser ska egentlige inte vara högre än 165 cm så de är inte så små :) Ska kolla upp närmre :)
 
Underbart fin ras! Jag har alltid älskat den! :) Frieser ska egentlige inte vara högre än 165 cm så de är inte så små :) Ska kolla upp närmre :)
Amerikanerna där de finns är inte så intresserade av dressyr så de har generellt inte avlats för det - men de är lättlärda och vissa rör sig bra. Vet ett sto som gjorde galoppombyten på ridbana i regrimma och som tränare tyckte hade bättre galopp än quarter och PRE. Så, jag tror ju inte dressyr är någon omöjlighet även som det är svårt att hitta de som testat det.
 
En påminnelse från moderator angående bildreglerna eftersom det åtminstone i de två senaste inläggen ser ut att vara bilder som är tagna av den som skrivit inläggen. Så här säger forumreglerna som alla användare har godkänt;

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

Detta gäller för oss alla som skriver på forumet.
 
Kallblodstravare.
Inte alla individer, förstås, men verkligen avlade för att hålla för belastning. Ofta väldigt vackra hästar (min favorit är förstås Järvsöfax), som har ganska goda vinklar i bäcken för ridning. Många av dem har lätt för bärighet och galopp.
Lägger in en western- och en dressyrbild på min kbl-travare. Bilderna är när hästen var åtta år gammal.
1001205_298266793653272_570612240_n.jpg

1391657_337533466393271_1261057956_n.jpg
 
En påminnelse från moderator angående bildreglerna eftersom det åtminstone i de två senaste inläggen ser ut att vara bilder som är tagna av den som skrivit inläggen. Så här säger forumreglerna som alla användare har godkänt;

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

Detta gäller för oss alla som skriver på forumet.

Ber om ursäkt! Var inte medveten om denna regel. Inläggen kan tas bort om så önskas :)
 
Ber om ursäkt! Var inte medveten om denna regel. Inläggen kan tas bort om så önskas :)

Inläggen är borttagna men jag låter ditt svar stå kvar som en påminnelse till andra i tråden.

Anmäl gärna inlägg om ni ser något som verkar bryta mot forumreglerna :)
 
Inläggen är borttagna men jag låter ditt svar stå kvar som en påminnelse till andra i tråden.

Anmäl gärna inlägg om ni ser något som verkar bryta mot forumreglerna :)
Bra! Det förklarar det hela. Blev undrande då ett av mina verkade utpekat enligt ditt första inlägg. (De bilderna är definitivt mina.)
 
Tack för alla fina tips :) Jag gillade Mugesehästen men i rasbeskrivningen skrev de ut att de kan vara tuffa, det brukar ju oftast skrivas om de verkligen är det. Så det vore ju tråkigt då jag inte klarar tuffa individer :/ :) Men finns säkert lugna med. Det jag gillade var att det verkligen var utskrivet att de är en frisk ras. Jag är så trött på hovbroskförbening, njurfel, skabb, knottallergier och andra liknande åkommor.

Några andra roliga förslag? :D
 
Araber är friska och tåliga och de blir ofta gamla. Se bara till att köpa en som är avlad för att användas. Jag tycker bäst om polska araber eller med övervägande polskt blod. Rejälare och mer bruksinriktade.

Ett bra tips är att gå in på tex If och kolla vad det kostar att försäkra olika raser. Billig försäkring betyder att rasen i regel är frisk och sund.
 
Kigermustanger är så fina :D

Jag har ridit några Araber, men de är inget för mig även om de är jättefina :D
 

Liknande trådar

Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 133
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp