En annorlunda ras som är hållbar....

Skäckfärgad Akhal-Teke låter väldigt underligt, i synnerhet om den ser ut som ett hbl.

Oavsett ras vill jag lägga in en brasklapp, ingen häst håller för vilken ridning som helst på samma tråkiga underlag. Vill man ha en hållbar häst har man en varierad ridning på olika underlag och definitivt inte en massa nötanden på ridbanor inom- och utomhus. :idea:
 
Morganhäst! Inte ovanlig i världen men rätt ovanlig i sverige. Kan användas till det mesta

10665455_795589360506968_1830205220_n.jpg


Och så lite man på det

12750271_974740689287223_579168317_n.jpg
 
Frieser så klart! Se till att skaffa en med bra stam och gärna så du kan få reda på något om hälsan hos modern, fadern är ju i allmänhet lättare att få fram fakta om. Gillar du frieser är det självklart det du ska ha :love:! Jag skulle ha ett litet halvblod men det blev en stor frieser och jag har inte ångrat mig en sekund :bump:
 
KWPN Tuigpaard hävdar sig ofta bra i lätta/lättare msv klasser. De är flashiga, har lita massa och ofta roliga färger med mycket vitt. Jag skulle främst leta efter en med lätt för galoppen. Som t.ex. den HÄR

Att de ligger bra i pris jämfört med andra gångartshästar gör ju inget heller.
 
Rent hypotetiskt nu, letar inte häst. Finns det någon ras som lämpar sig till dressyr bra, med mycket tagel och gott lynne?

Min älsklingsras är Frieser men de har så mycket hälsoproblem så undrar om det finns andra raser? :) Då jag alltid bara snöat in på den. Vet ni några? Behöver inte ha mycket tagel men vara unika på samma vis. :D

Inte P.R.E, Lusitano, Lipizzaner, Andalusier. Finns någon annan? :)

Kan ändå inte låta bli att undra varför de iberiska raserna inte lockar? ;) Som den här PRE:n tex.. http://blog.photo-equine.com/wp-content/uploads/2014/01/IMG_6718aa.jpg

Men som sagt, jag röstar för Murgese... https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/ec/9e/77/ec9e776df1fc0858e23bd062d77f6cb8.jpg

Lycka till vad du än väljer!
 
Ok lite halvt OT men ändå :D Ts frågade efter något unikt!

dsc_6607_56229a992a6b225db5452733.jpg


Inte bästa bilden men en väns gulbruna häst.

3_55d8e1739606ee71baed2855.jpg


Min gulsvarta häst.

Skulle fortfarande säga att en AT av ridhästmodell kommer bli bättre dressyrhäst @Twihard än en Nordsvensk eller Haflinger även om de har mer man :)

Finns i alla fall en AT som vunnit OS i dressyr, men ingen welsh eller kladrub :angel:


Vad fin! :D Jag älskar kallblod men mycket av hälsoproblemen hos dem liknar de som Friesern har. Skabb, hovbroskförbening osv etc. Din är snygg! :D
 
En ras som jag tycker är väldigt häftig och dock lite halvblodslik är ju Altkladruber. Dock så är dom ju i grunden vagnshästar och har därför ev inte rörelserna för högre nivåer i dressyren men dom klarar säkerligen utan problem lättar klasser ev uppåt msv på tävling.

Jag gillar vagnshästar :D Ska kika upp! :)

De får vara halvblodslika raserna men ändå sticka ut ;)
 
KWPN Tuigpaard hävdar sig ofta bra i lätta/lättare msv klasser. De är flashiga, har lita massa och ofta roliga färger med mycket vitt. Jag skulle främst leta efter en med lätt för galoppen. Som t.ex. den HÄR

Att de ligger bra i pris jämfört med andra gångartshästar gör ju inget heller.

Ska kika upp! :D Fin var den!
 
Kan ändå inte låta bli att undra varför de iberiska raserna inte lockar? ;) Som den här PRE:n tex.. http://blog.photo-equine.com/wp-content/uploads/2014/01/IMG_6718aa.jpg

Men som sagt, jag röstar för Murgese... https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/ec/9e/77/ec9e776df1fc0858e23bd062d77f6cb8.jpg

Lycka till vad du än väljer!

Det är inte det att jag ogillar dem, jag älskar dem. :D Men jag har så många omkring mig som har dem och jag vill ha "något eget". Nu låter jag ytlig och sådär men jag gillar udda. :D Nu ska jag ju iof inte ha en ny/till häst för jag har en. Det är mer rent hypotetiskt för framtiden! :D
 
Frieser så klart! Se till att skaffa en med bra stam och gärna så du kan få reda på något om hälsan hos modern, fadern är ju i allmänhet lättare att få fram fakta om. Gillar du frieser är det självklart det du ska ha :love:! Jag skulle ha ett litet halvblod men det blev en stor frieser och jag har inte ångrat mig en sekund :bump:

Som sagt om du läser min trådstart :) . Jag har haft frieser i tio års tid. ÄLSKAR rasen, det är min livs dröm men det har bra gått åt helvete rent hälsomässigt trots att jag haft superstam på de jag ägt. Min nuvarande är amazing. Men jag känner att efter allt jag varit med om behöver jag finna andra raser att drömma om, också. OM jag inte finner en väg.

Men jag äger redan en Frieser och söker inte en ny häst, men vill bara spekulera rent hypotetiskt om jag mot förmodan hamnar i ett läge där jag står hästlös (om min häst skulle dömas ut) och kanske ändå känner att jag vill försöka äga häst en sista gång. Men just nu vill jag bara hitta fler raser att älska :D
 
Måste fråga, av ren nyfikenhet; vad är det för specifika hälsoproblem som frieser har? Vet att tråden inte ska handla om det, men blev ändå nyfiken .....
 

Liknande trådar

Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 133
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp