En annorlunda ras som är hållbar....

Twihard

Trådstartare
Rent hypotetiskt nu, letar inte häst. Finns det någon ras som lämpar sig till dressyr bra, med mycket tagel och gott lynne?

Min älsklingsras är Frieser men de har så mycket hälsoproblem så undrar om det finns andra raser? :) Då jag alltid bara snöat in på den. Vet ni några? Behöver inte ha mycket tagel men vara unika på samma vis. :D

Inte P.R.E, Lusitano, Lipizzaner, Andalusier. Finns någon annan? :)
 
Behöver inte vara tagel, men älskar udda färger! :D

Drömmen är en dressyrhäst med udda färg/mycket man men snäll och stabil :)
 
Beror ju på vilken dressyrnivå man satsar på men...

- Haflinger
Sett många som varit väldigt fina i dressyren. Verkar dessutom finnas många över ponnymått.
- Travare (speciellt kallblod)
Trots att man inte kanske tror det, finns det faktiskt travare som hävdar sig enda upp i Msv dressyr. Dessutom ofta mycket stabila i psyket.
 
Curlyhäst, finns ganska många färger och häftigt med lockiga pälsen.
Sen får man kolla upp om de behåller manen och svansen, finns de som fäller man och svans, oftast är de homozygota curlys.
 
Akhal teke, om du köper en häst som har ok ridhästmodell. Unik eftersom du kan få en med metallicglänsande färg :)
Finns ett par tusen i världen och typ 25 i Sverige. Inte alltid så mycket man tyvärr.. Men metallicfärgad!!

Supersnäll går absolut att hitta/träna med det är hästar med lite nerv generellt.

Min försäkring är löjligt låg :angel: så försäkringsbolaget verkar tycka att de är väldigt hållbara ;)
 
Rent hypotetiskt nu, letar inte häst. Finns det någon ras som lämpar sig till dressyr bra, med mycket tagel och gott lynne?

Min älsklingsras är Frieser men de har så mycket hälsoproblem så undrar om det finns andra raser? :) Då jag alltid bara snöat in på den. Vet ni några? Behöver inte ha mycket tagel men vara unika på samma vis. :D

Inte P.R.E, Lusitano, Lipizzaner, Andalusier. Finns någon annan? :)

Kallblodstravare.
Inte alla individer, förstås, men verkligen avlade för att hålla för belastning. Ofta väldigt vackra hästar (min favorit är förstås Järvsöfax), som har ganska goda vinklar i bäcken för ridning. Många av dem har lätt för bärighet och galopp.
 
En ras som jag tycker är väldigt häftig och dock lite halvblodslik är ju Altkladruber. Dock så är dom ju i grunden vagnshästar och har därför ev inte rörelserna för högre nivåer i dressyren men dom klarar säkerligen utan problem lättar klasser ev uppåt msv på tävling.
 
Akhal teke, om du köper en häst som har ok ridhästmodell. Unik eftersom du kan få en med metallicglänsande färg :)
Finns ett par tusen i världen och typ 25 i Sverige. Inte alltid så mycket man tyvärr.. Men metallicfärgad!!

Supersnäll går absolut att hitta/träna med det är hästar med lite nerv generellt.

Min försäkring är löjligt låg :angel: så försäkringsbolaget verkar tycka att de är väldigt hållbara ;)

Jag har en som är reggad Akhal Teke i närheten och den är inte metallic :( den är vanlig skäck
 
Jag har en som är reggad Akhal Teke i närheten och den är inte metallic :( den är vanlig skäck

Skäck?
Tror inte det är en tillåten färg... Aldrig hört talas om en skäck i Sverige heller, säker på att den är renrasig? Vet att det finns någon/några korsningar med någon "western"ras (kommer inte ihåg vilken) dock.

Och nej, alla är inte metallicfärgade men vill man ha en häst med unik färg/annat får man köpa rätt exemplar ;)
 
Ok lite halvt OT men ändå :D Ts frågade efter något unikt!

dsc_6607_56229a992a6b225db5452733.jpg


Inte bästa bilden men en väns gulbruna häst.

3_55d8e1739606ee71baed2855.jpg


Min gulsvarta häst.

Skulle fortfarande säga att en AT av ridhästmodell kommer bli bättre dressyrhäst @Twihard än en Nordsvensk eller Haflinger även om de har mer man :)

Finns i alla fall en AT som vunnit OS i dressyr, men ingen welsh eller kladrub :angel:
 
Skäck?
Tror inte det är en tillåten färg... Aldrig hört talas om en skäck i Sverige heller, säker på att den är renrasig? Vet att det finns någon/några korsningar med någon "western"ras (kommer inte ihåg vilken) dock.

Och nej, alla är inte metallicfärgade men vill man ha en häst med unik färg/annat får man köpa rätt exemplar ;)

Det vet jag inte! Jag vet bara att den står som Akhal Teke i tdb och är skäck. Jag har inte hittat var den är reggad - den är import från Danmark och har stam.
 
Det vet jag inte! Jag vet bara att den står som Akhal Teke i tdb och är skäck. Jag har inte hittat var den är reggad - den är import från Danmark och har stam.

Jag har stött på flera hästar i Tävlingsdatabasen som står som akhal teke men är reggade som något helt annat. Tror att det kan vara så att det är den rasen som finns högst upp i rasmenyn och att en del missar/glömmer välja rätt ras när hästen läggs in i tdb. Det är ju inte alls ovanligt med felaktiga uppgifter där. Jag har t.o.m sett hästar angivna med fel kön! :crazy:
 
Jag har stött på flera hästar i Tävlingsdatabasen som står som akhal teke men är reggade som något helt annat. Tror att det kan vara så att det är den rasen som finns högst upp i rasmenyn och att en del missar/glömmer välja rätt ras när hästen läggs in i tdb. Det är ju inte alls ovanligt med felaktiga uppgifter där. Jag har t.o.m sett hästar angivna med fel kön! :crazy:

Så är det säkert! Jag har dock inte hittat var hästen är reggad.
Den ser ut som en halvblodshäst.
 

Liknande trådar

Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 133
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp