En andra skörd?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare blissare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 438
B

blissare

Hm..hur skall jag starta...
Vi har haft hästarna på lite olika beten i sommar och nu kommer stallägaren och säger att:
-Här kan ni inte ha hästarna för det skall ev tas en andra ensilageskörd....
Hur funkar detta? Kan man verkligen ta hö av en hage där det för någon månad sedan gick 6 hästar och åt o bajsade för fulla muggar????
Hagen har alltså varit tom i ca 1-1,5 månad och nu vill hon alltså ta gräs därifrån...går det?-blir det inte en massa gödsel i ensilaget????:confused:

Sv: En andra skörd?

Bönderna häromkring hinner med ca 3 skördar per sommar och väntar på den sista nu så sent är det nog inte, beroende på var man bord.. men om det är så vettigt att ta där hästarna stått innan det vet jag inte.. Då måste de ju ta lite högre upp när de slår det..

Nä, man ska absolut inte ta ensilage där om hästarna gått och bajsat.
Risken för botulism är otroligt stor då.

Vilken stackare kommer att köpa ensilagen?

botulism är väl iaf en jordbakterie och inte en bajsbakterie?

Jag skulle inte vilja köpa ett silage som är taget där. Bonden där jag står var osmart ett år och tog där ungdjur hade gått utan att ha tagit bort plasten fick en massa i silaget och fick slänga bra mycket hö.

Att ha beten och samtidigt skörda är inget som man gör om man är mån om foderkvalité och hygien. Vi har alltid separata beten och vallar för foder till kor och hästar, inget annat kommer på fråga.

Kicki :laugh:

Låter knasigt och är det inte lite sent att ta in nu ?

Beror ju lite på var i landet man bor och hur sent man tog första skörden. Vädret spelar ju stor roll.Vi har redan tagit in vår andra skörd och har en tredje på lut i månadsskiftet aug/sep. Vi har i år haft tidiga skördar, är inte alla år vi får in 3 st. iom. att andra skörden kan komma första veckan i aug. Nu var vi i gång sista veckan i juli så då blev läget eljest.

Har i england sa tar bionden ho fran vara vinter falt, hastarna gar i hagen fran november tills april, sen har vi det harrowed and rolled, sa far det vaxa hela sommaren sa tar dom tva skordar pa sommaren...det har altid funkat bra, bajset ar ju ut spridet genom harrowing och sen rolled, sa det borde val inte vara nagra problem, ocksa med tanke pa tiden...fran april till Juli??

Skulle själv inte behandla marken så. Blir ju stigbildning på åkern och iom. det skördebortfall. Måste ju bli problem åxå när vallen ska läggas om när de måste nyttja marken så intensivt!?

tack för alla svar! Att det är en andra skörd är ju ganska vanligt att man tar utan det jag mest känner oro för är ju det med gödsel o all ev mask...är det nyttigt i ensilaget?Har vi någon här som tar sitt egna ensilage? Detta ensilage säljs inte utanför stallet utan används av oss som står där.

Vi ensilerar 1500 ton/år, det mesta går ju till våra mjölkkor och rekryteringsdjurm men en del äts ju även av hästarna.

Och som jag tidigare skrev så rent hygieniskt anser jag det helt förkastligt att beta och skörda om vart annat även om det inte går som mat till produktionsdjur. Bl.a. då p.g.a. gödseln, vallen ska vara "ren". Visst kan det vara lockande att beta återväxt men som aktiv bonde så görs det bara om vallen ska brytas, inte annars.

Du tänker helt rätt - fast gödsel är absolut inget man skall ha på vallen där skörd skall tas!

Nu är bekymmret löst!
Vi fick släppa våra hästar i hagen som vanligt,sedan skall hon ev plöja upp den innan det blir vall utav den!
Tack för alla tankar o svar!

Vi tar oxå ensilaget själva, och vi tar aldrig heller gräsmassa från något som varit ett bete.

Snarare tvärt om;)

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 083
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 901
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 047
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
778
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31