En aha-upplevelse

mumrikan

Trådstartare
Jag hamnar ofta i en ond cirkel när jag tränar eftersom om jag inte sitter riktigt djupt i sadeln kan jag inte få hästen att samla sig och om han inte är samlad kan jag inte sitta ner för han är då enormt skumpig.
Men idag kunde inte min tränare komma och jag fick därför träna för en annan kille. Han bad mig att lägga upp stigbyglarna och simsalabim: Jag kunde komma ned i sadeln och min häst slappnade av och har nog aldrig gått så bra som han gick idag!:banana: :banana:

Sv: En aha-upplevelse

tänk att något så enkelt kan göra så stor skillnad.
Hade inte ridit utan stigbyglar sen jag red på ridskola och skulle träna balansövningar.
Och så red jag ju förstås en hel del barbacka på min förra häst som var så mjuk och varm på vintern.

jag kan känna att när jag rider med stigbyglar kan jag "distraheras" v dom att dom ska vara rätt och då blir jag stel och kommer "upp" ur sadeln istället för att skunka ner.. men jag han kommit på att om jag har ett hål för långt på lädren så har jag inte det problemet .. testa det med..

Men va det inte du som hade en väldigt omusklad häst :eek: och dessutom problem med foder :confused:

Jag vill ej vara otrevlig men är det inte bättre att rida framåt i lättridning o i lätt sits i galopp för att underlätta för denna häst att bygga en överlinje innan du sitter och samlar :devil: för nu sitter på hans skelett iom obefintlig överlinje :devil:

De bästa med å rida utan stigbyglar é faktiskt att när man har gjort det tillräkligt mycket så kommer man även ner i sadeln mkt bättre sen när man sitter ner med stigbyglar igen! :bow:
Har själv under ca 2 termin på ridskolan bara ridit fram med stigbyglar, resten utan, å för nån månad sen skulle vi plötsligt ha stigbyglar igen å sitta ner med det, oj vilken skilnad! Man va inte längre påväg ur sadeln längre!!:idea: Underbart!:bow:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka