FT_ryttare

Trådstartare
Har ni träffat några avkommor efter emmerton??
Hur har dom varit, temprament,ridbarhet,hoppning,rörelser mm ?

Gärna bilder.

Sv: Emmerton

Har inga bilder tyvärr, men en kompis har en 4-åring ue Cortez. Mamman har gått 1,40 och är ett sto med RIKTIGT temperament.

Sonen är kort i modellen, mycket snygg. Bättre temperament än mamman men är inte helt lättriden. Det är en häst som måste linas lite först innan man klättrar upp om man säger så! ;) Hoppar bra men är inte tävlad än. Har lite svårt att fokusera på uppgiften än så länge.

Trevlig häst!

Jag har en f-06 (såld men står kvar här), u. xx-sto. Otroligt lugn och mkt mild & vänlig, trots ganska skarp mamma.
Ingen fantastisk gång, men rör sig mkt lätt. Högställd, lätt modell blir ca 165 cm. Lång rak, ganska välansatt hals och för övrigt ganska väl ihopkommen, men ganska uttåad fram.

Här kommer en bild på henne som föl.

IMGP0212.jpg

Jag har blivit bekant med en herre u.ponnysto med okänd härstamning. Hälge kallas han, var ut och fotade honom åt några bekanta. Han var helt ok i psyke, stökigheten han uppvisade var pga att han var så mammig (3 år) då han fortfarande gick med henne i samma haga. Nu är mamman såld och senast jag hörde så går det jättebra med honom nu. Tycker han blev riktigt trevlig i exteriören och av den större modellen, tror han är d-ponny, mamman är c. Han rör sig helt ok.

DarkLegend.JPG

modern

Har ni träffat några avkommor efter emmerton??
Hur har dom varit, temprament,ridbarhet,hoppning,rörelser mm ?

Gärna bilder.

jag har ett 3årig avkomma. han är nyligen kastrerad. ue Labrador och uue Urbino
Min hät heter Laton. Han är snäll som en hund, följer dig dit du går, lite rädd för allt snäll att lasta,bada sko osv...hoppar SUPER. dock påbörjad inridning men löshoppar 150 utan problem. men jag som inget kan i denna ras har fått höra att EMmerton avkommer hoppar bra.
bilder har jah på
www.shire.dinstudio.se

Jag har en 6årig valack efter Emmerton. Snäll, hoppar som en gud och med kanonbra steg. Lite harig men mycket samarbetsvillig och med mycket egen motor. Har hört att de flesta avkommorna är jättetrevliga.

Info taget från VDL:s svenska hemsida, vdlstud.se

Flyinge och Bequitec AB tar in sperma för ett begränsat antal ston på hingsten Emmerton, efter önskemål av flera stoägare. Seminen från Emmerton sköts helt av Flyinge AB.

Fin hingst :rofl:

Poff, vilken vacker fölunge :love:

Jag har en f-06 (såld men står kvar här), u. xx-sto. Otroligt lugn och mkt mild & vänlig, trots ganska skarp mamma.
Ingen fantastisk gång, men rör sig mkt lätt. Högställd, lätt modell blir ca 165 cm. Lång rak, ganska välansatt hals och för övrigt ganska väl ihopkommen, men ganska uttåad fram.

Här kommer en bild på henne som föl.

IMGP0212.jpg

2007 var tydligen den lille mild i sitt temperament. Då kan jag säga nu att det har ändrat sig en del. Vänlig är hon, men hon har mkt åsikter och snurrar lätt till det, mkt lik mamma i temperamentet. Men vacker som en dag!

Jag har en fyraåring e.Emmerton. Det enda jag ångrar är att jag inte betäckte om mamman med Emmerton igen.
Avkomman är stor ca 170, rätt lång i kroppen, men mycket lätt, lååånga ben. (Mamman är tung, typisk gammal svenskt halvblod.)
Avkomman är sen i utvecklingen, har vuxit mycket, är valpig och behövt extra tid. Mer social häst får man leta efter. Lätt i all hantering. Kanonbra psyke. Löshoppar fantastiskt. Tittar aldrig oavsett vad man stoppar in i hindren (vattenmatta, sockerbitar, lådor osv), rädd om benen, bra bakbensteknik, mycket bra frambensteknik.
Trots att det är en stor häst så lämnar den marken så lätt. Det ser så lätt ut fast hindren är stora.
Traven är bra, galoppen är :love: Jag skulle vilja ha lite bättre halsansättning dock, men...

Jag diggar min häst!:love::D

har en valack efter emmerton-labrador-urbino. jag gillar det jag fick. en välhoppande häst i lagom format, grov, stabil i lynnet, lättlärd, arbetsvillig till tusen. orädd.
se bild på www.shire.dinstudio.se valack- Laton

Har sett ett antal avkommor ute på tävlingar under våren. Bla två helsyskon ue Torboldt. Den ena rids av Daniel Zetterman och den andra av Satu Likkonen. Daniels är väl den som är snyggast, men den verkar väldigt känslig och kan krångla på framhoppningen. Satus är det nästan lite ponnystuk på, men den hoppar superfint och har en härlig galopp. Känner även honom som förberedde det tredje helsyskonet till auktionen på Flyinge. Den var mkt trevlig att ha med att göra, hoppade super och gick för 300.000+. Royne Zetterman gillar Emmerton-avkommorna och det tar jag som ett gott tecken:).

Har väl sett ungefär fyra stycken emmerton avkommor på kvalitets och på tävling. En av dem hoppade exeptionellt bra, en kvick och elegant häst. Resten utav dem utmärkte sig framförallt med mycket dålig mun. De såg tjafsiga ut hade dålig halsansättning. Gemensamt för alla fyra var att de var ganska långa i kroppen och saknade överlinje. Dock kvicka allihopa.

Jag har en 6åring efter Emmerton och hon är väldigt pigg men snäll. Visst busar hon till ibland men det gör ju alla hästar. Dock kan hon bli stark på hinder, men det är fullt kontrollbart :D.

Vill mer än gärna ha fler hästar efter Emmerton :love:

Liknande trådar

Avel Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av hur avkommorna av Emmerton 1024 brukar bli :). Brukar han lämna stora föl och hur brukar dem...
Svar
7
· Visningar
1 242
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka