embryotransfer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare furioso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 934

furioso

Trådstartare
Jag undrar vad embryotransfer kostar. I sverige o andra länder? O hur det går till.

Någon som vet?

Sv: embryotransfer

Anledningen till att jag frågar om embryotransfer är att jag har precis idagarna köpt ett sto som jag gärna skulle vilja tävla o träna men som kanske egentligen borde gå till avel då hon har så bra temperament o kapacitet!

Hon har gått GP med plac i 1.55 och har varit en av Englands bästa hopphästar (reds då av en brittisk ryttare). Otroligt positiv o älskar att hoppa. Har trots snett bäcken presterat bra ( byter tex inte i ena varvet)

E. Voltaire UE. Urbino. Syster med Dream On som vann SM o sen exporterades och systerdotter är Emma som gått svår fälttävlan.

Även hingsttips mottages. Hon har bra halsansättning, bra bog men ngt rakhasig. Bra gångarter. ngt lång men ej extremt.

Mvh Camilla

Jag har sett film på stoet när hon tävlas, men inte sett henne uppställd. Hon ser fin ut :). Inte alls avis att du hittat ett så fint sto..
Och jag förstår att du vill ha föl u henne och jag förstår också att du vill tävla eftersom hon är frisk och pigg.
Jag tycker du ska lägga ut stammen på henne ordentligt så kanske det kommer lite kloka råd. Här finns ju så många kloka människor.
Ulrika

ja, du.. Funderade lite på att det borde gå att hitta något på nätet om vad som passar en så välanvänd hingst som Voltaire:

After his competitive career, Voltaire was retired for breeding, standing at Dutch veterinarian Jan Greve's stud De Watermolen. Voltaire was a Keur and Preferent stallion with the KWPN, and was one of the top KWPN jumping sires during his life. Voltaire stood at the stud until his death at the age of 25, when he suffered from a heart attach while covering a mare.

Voltaire is said to cross well with French Thoroughbreds, such as the female offspring of Furioso and those of Furioso's sons Le Mexico and Purioso......
.....Generally, the sons and daughters of Voltaire have scope, power, and a tight front end. However, they often have have a short back, and may not have perfect technique with their hind end. Although they have a good galloping stride, they may be slow and have a slightly too-straight hind leg. But they are very careful jumpers, generally want to go clean (a very important trait in a show jumper), and are brave.

Kopierat från http://en.wikipedia.org/wiki/Voltaire_(horse)

Så kanske en hingst med Furioso i stammen som har mycket bra bakben i språnget?

Nyvaken, inte hjärnan helt igång, men jag vet inte om det hade varit farligt med tanke på att Urbino ligger så nära (storleksmässigt), men Saint Amour spås ju inte ge små avkommor. Jag vet också att du hade tänkt dig bättre steg:

http://www.svenskahalvblodshingstar.se/saintamour1125_information.htm

"har visat prov på spektakulär hoppning, med framförallt en mycket bra bakbensteknik"

Saint Amour är linjeavlad på Gotthard 3 ggr(kanske mer, men vid en snabb titt) och din har Gotthard 1 gång (minst).

Läs gärna mer om Saint Amour i hans egen tråd :).

A-Dur kanske kan vara något. Han har inte Furioso allt för långt bak:
http://www.svenskahalvblodshingstar.se/a-dur1000.htm
Vet tyvärr inget om hans hoppteknik..

Men så är frågan om det inte finns billigare länder än Sverige att göra ET i, har hört att Holland ligger bra i pris, minns dock inte vart det var, men det ska finnas i en tråd här på Buke. Och om du väljer att göra det utrikes, så har du ett större register av hingstar att välja mellan..
Ulrika

Hej, tack för ditt långa svar!!!! Snällt att engagera dig!!:bow:

Ja, vet du vad som är lite lustigt? Mitt föl är ju linjeavlad på Furioso utan att det var "alltför" mkt tanke bakom det. Kanske den uppfödaren prickade mer rätt än vad hon visste;) .

Ja, Voltaire borde ju ha fått massor av avkommor så man kan utvärdera resultat. Någon som vet hur många? O har ju dessutom både dressyr o hopphästar som går/gått högt.

Ja, Saint Amor har jag tittat in på. Absolut!!

De jag har tittat in på är:
VDL Empire (ruskigt fin tror jag till en storhoppande lite längre sto?)
Cartier
Quick star (förraägaren som rek)
Hip Hop (då blir det linjeavel av Voltaire;) )
Stakkatoson (förslag?)
Majim G (har ej sett honom men verkar ha en intressant typ o härst. vad tror ni?)
Can Man (Om han går igenom:d )
Contendro (tror verkligen att han ger urläckra avkommer med både steg o hopp)

Ja, det där med ET är ju bara en tanke!!:devil:

Men det kan ju hända att det är bättre på ett gammalt sto senare om det blir lite vanligare o det ej är alltför dyrt. Tråkigt om hon skulle hinna falla ur innan man får fram ett stoföl som ju senare är tänkt att bli "nya" avelstoet. Man vill ju ta vara på hennes otroliga kapacitet o ffa temperamentet!! (Var sned i bäckenet o är lite fortfarande så till den milda grad att hon ej byter galopp i en a varvet o har ändå lyckas gå bra på denna nivå, mkt i korsgalopp, undrar hur bra hon blir då när/om det går att få henne rak?:devil: )

Ja, mkt att fundera på!!

Ni får gärna ge förslag på var man kan höra av sig o fråga om detta...

Jag kan tillägga att hon har haft 2 föl varav den ena dog innan födsel tror jag o den andra dog vid ca 4 års ålder. Vad jag vill få fram är att denne var jättestor (174 vi d 3 års ålder tror jag) så Urbino slog iallafall ej igenom då.:D

en annan hingst jag tänkte på är Maloubet de Pleville. Det stod ju att Voltaire passade med franska fullblodsston(kan någon förklara skillnaden på franska och vanliga engelska fullblod??)
Jag har inte förstått varför han fått så dåliga poäng exteriört, har dock bara sett honom på bild. Hans avkommor ser ju också trevliga ut. På bild iallafall..
Ulrika

en annan hingst jag tänkte på är Maloubet de Pleville. Det stod ju att Voltaire passade med franska fullblodsston(kan någon förklara skillnaden på franska och vanliga engelska fullblod??)
Jag har inte förstått varför han fått så dåliga poäng exteriört, har dock bara sett honom på bild. Hans avkommor ser ju också trevliga ut. På bild iallafall..
Ulrika

Vad har han fått för poäng exteriört? Ja, han ser ju inte mkt ut för världen men har ju kapacitet:D . Ja, tål att tänkas på. Men då hon har väldigt bra teknik o mkt kapacitet tänker jag att kanske skall koncentrera sig på de där lite raka haserna o typen men jag kanske tänker helt fel:confused:

Ja, ett roligt problem!! Skall bli kul att se om några Stakkatoavkommor kommer hit eller blir godkända
nu på BP. Schwartz Gold med fullblod på mödernet (Julio Mariner xx)kanske är intressant?

De här 2 är ju lite intressanta om man vill linjeavla också:

Zurich (Heartbreaker-Voltaire) Inte helt fel pappa heller:love:
Niveau (Emmerton-Voltaire)

Jag har fött upp Lapalisse och själv tävlat henne i dressyr och en kompis tävlade henne upp i 140 med plac. Det är en ganska het häst på hinder, stark men ändå känslig, därför skall du kanske tänka på att ta en hingst med bra ridbarhet, lite lättare i typen och högställd.
Jag är själv mkt förtjust i Cardento, risken är att avkomman blir stor,
men eftersom hon har Urbino och fullblod (Toddhurstxx) bakom hade jag nog provat.

vad roligt!!! jag hade ej som sagt tänkt att lägga ut vem hon var. Blev övertalad av vän o sen när ngn frågade vem hon var så svarade jag.....

Ja, hoppade henne hemma men då var hon kolugn men ändå på.

Men har ju sett henne i tävlingssammanhang.:D

Ja, cardento kanske blir lite stort....du fick ju ett stort föl med Calino (?).

Jag har mer tänkt en kvadratisk häst o ffa smidig med ridbarhet. Empire ligger bra till. Han skall ju ge ridbarhet.

Ja, skall bli kul att se hur hon är och om jag kan betäcka henne nästa år.

Mvh Camilla P.S Jag har PMat dig

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har forskare vid SLU undersökt priset för veterinärvård i Sverige och jämfört detta med andra länder. Forskarna har följt hur...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 281
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka