Emaljskador på framtänder av betesbegränsare

Alexandra_W

Trådstartare
Fick idag möjlighet att ta en skarp och tydlig bild av det som senaste åren diskuterats ganska mycket - emaljskador och förslitning på grund av betesbegränsare och/eller finmaskiga hönät.

Så för de intresserade:
18238058_1293811480714822_4626174662936426412_o.jpg

Det är ju med de notoriskt lättfödda ett aber och ett pest eller kolera val. Jag har dock, i samråd med tandvet, valt att fortsätta använda betesbegränsare. Helt enkelt eftersom att i worst case scenario så klarar de sig utan framtänder. Men det är inte lika säkert de klarar fång. Och alt att sätta i en liten grusad fyrkant är inte ett alt för mig.

Men vore fantastiskt om det fanns en lösning utan baksidor.

Väldigt spännande att du lyckas ta en bild. Jag har precis som många andra hört och läst om dessa skador, men aldrig sett några faktiska bevis på att det är så. Din häst är ju bevis nog. Förstår ditt val att fortsätta. Jag tänker att dessa lösningar endast ska användas på de som absolut behöver det och inte på var och varannan häst. Framförallt småmaskiga hönät är det ju rejält mode med.

Väldigt spännande att du lyckas ta en bild. Jag har precis som många andra hört och läst om dessa skador, men aldrig sett några faktiska bevis på att det är så. Din häst är ju bevis nog. Förstår ditt val att fortsätta. Jag tänker att dessa lösningar endast ska användas på de som absolut behöver det och inte på var och varannan häst. Framförallt småmaskiga hönät är det ju rejält mode med.

Var inte så svårt ta bilden när han var sederad och tandvet höll bort läpparna. Men vet jag också sökt bild förr men bara sett otydliga. Så i åt kom jag IHÅG att ta bild. Han hade skador förra våren med, men de är värre nu. Kom dock mig inte för att ta bild förrän i år.

Halvblodet har också (betesbegränsare i somras) skador men inte lika mycket.

Och som sagt alla alternativ jag har är sämre -
men precis som du skriver, OM man har alternativ så ta hellre det.

Och - OBS - han har haft begränsare 12 h per dygn under sommarhalvåret. INTE dygnet runt. Och de äter inte ur nät eller annat. Men ändå så räcker det för skador. Även om ätteknik spelar in med, en annan jag hade gick massvis med begränsare, inga tandskador. Så alla får nog inte skador men man vet ju inte innan vilka som är vilka.

Intressant! Vad säger veterinären om emaljskadorna? Hur det påverkar/kan påverka hästen menar jag. På människor blir det ju lätt isningar, jag tänker om hästen drabbas/kan drabbas av samma?

Jag har enbart använt hinkmodellen och mina äter vissa mål ur småmaskigt hönät men peppar peppar har de hittills inte drabbats av detta.

Intressant! Vad säger veterinären om emaljskadorna? Hur det påverkar/kan påverka hästen menar jag. På människor blir det ju lätt isningar, jag tänker om hästen drabbas/kan drabbas av samma?

Jag har enbart använt hinkmodellen och mina äter vissa mål ur småmaskigt hönät men peppar peppar har de hittills inte drabbats av detta.

De vet faktiskt inte fullt ut. Just "vad händer med tänderna" var och är ju en av de saker som man lyfte kring hela begränsnings/slowfeedingsboomen. Och än har inte hästar tillräckligt längre gått med tillräckliga emaljskador för
man ska veta vad som händer om
10-15 år. Det verkar dock av vad som setts än inte som om hästarna är särskilt bekymrade. Inte min heller, han tuggar och äter normalt, dricker utan konstigheter osv.

Sen om det kan komma tex ilningar om
X år vet jag inte.

I övrigt så säger vet att hen ser mer och mer sådana här skador och svär en del över "de jävla näten". Att för vissa hästar finns inga andra alt som innebär värdigt hästliv än begränsare eller nät. Då får man ställa risken för tandskador mot det. Men hen tycker inte om det rutinmässiga "modet" med nät osv och anser det här med ättid, fri tillgång osv har slagit över.

Men när det gäller de där det saknas alternativ så helt enkelt ställa riskerna mot varandra. Och att de faktiskt klarar sig helt utan framtänder både uppe och nere om man ska se värsta scenariot. då tänkt mer om tänderna nöts ner. Vad man kan göra om de börjar ila tex vet jag faktiskt inte?

De vet faktiskt inte fullt ut. Just "vad händer med tänderna" var och är ju en av de saker som man lyfte kring hela begränsnings/slowfeedingsboomen. Och än har inte hästar tillräckligt längre gått med tillräckliga emaljskador för
man ska veta vad som händer om
10-15 år. Det verkar dock av vad som setts än inte som om hästarna är särskilt bekymrade. Inte min heller, han tuggar och äter normalt, dricker utan konstigheter osv.

Sen om det kan komma tex ilningar om
X år vet jag inte.

I övrigt så säger vet att hen ser mer och mer sådana här skador och svär en del över "de jävla näten". Att för vissa hästar finns inga andra alt som innebär värdigt hästliv än begränsare eller nät. Då får man ställa risken för tandskador mot det. Men hen tycker inte om det rutinmässiga "modet" med nät osv och anser det här med ättid, fri tillgång osv har slagit över.

Men när det gäller de där det saknas alternativ så helt enkelt ställa riskerna mot varandra. Och att de faktiskt klarar sig helt utan framtänder både uppe och nere om man ska se värsta scenariot. då tänkt mer om tänderna nöts ner. Vad man kan göra om de börjar ila tex vet jag faktiskt inte?

Nu var det ett tag sen jag läste tandisarnas(dock ej svenska utan 5-årig US-utbildning) kursliteratur och jag läste inte allt så noggrant. Men i framtänderna tror jag hästar bara har 2 om det var pulpor eller nervrötter minns jag inte. Men de har iaf 4 i kindtänderna. Så i framtänder tex kan man göra mer lagningar etc iom hur de är skapta.
Iom att de är betesdjur så växer tänderna hela tiden och "stänger till" sig själva. Annars hade ju pulpan vuxit ut och de haft jäkligt ont bara av att vara och äta. På ngt vis verkar den alltså stänga till runt de delar som kan göra ont när de växer.

I Sverige har vi utbildning som baseras på humantand-tekniker. De går alltså inte att överföra direkt till betesdjurens ständigt växande tänder med andra nerver/tandrötter etc.. Bla lagar man i Sverige tänder på hästar trots att det inte ger så bra resultat och man inte gör det lika mycket utomlands på mer framstående tandkliniker(forskningscentrum tex med bra kameror som kan undersöka hur det ser ut i tänderna helt).
Enligt min tandis som har gått 5-åriga US-skolan och är vet och tandkirurg så lagar man ev bara framtänder just iom att de har mindre såna nervsamlingar än kindtänder. Jag tänker att de därför kan gå med mer slitna framtänder mer.

Kan dock tillägga att näten är ett helvete för resten av kroppen på hästarna.
Både vet och kiros och tandisar jag känner får typ klåda bara de hör om folk som har nät.
Jag håller med. Jag har inte mött en häst som inte blivit muskulärt påverkad av att käka i nät, tyvärr.

Tack för svar både @Alexandra_W och @tuaphua

Detta med ilningar borde ju egentligen vara ett ickeproblem just med tanke på att tänderna växer men just att det är mer skador än det normala slitaget var det som fick mig att börja fundera.

Med småmaskiga hönät har jag funderat fram och tillbaka vad som egentligen sliter. Det finns ju idag ganska många olika sorter och vissa är hårdare än andra. Min tanke är att de som äter fel, dvs. de som sliter, biter och river i nätet löper bra mycket större risk att drabbas av emaljskador men också nackskador än vad de som äter lugnt och drar ut själva stråna ur nätet gör. Äter de rätt så bör risken för skador vara liten. Personligen har jag inte hönät till de som sliter och river. De får en annan lösning men tack och lov äter de hästar jag har idag lugnt. För jag ser på mina att när det fungerar så skapar den längre ättiden absolut harmoni. Mina gås regelbundet igenom av proffs och förutom de spänningar min nya hade nästan överallt när han kom så har de aldrig haft problem med spänningar i nacke/käke och inget som kan härröras till näten utan de spänningar de har haft har berott på den skadan de har stått med (i nya hästens fall berodde hans spänningar förmodligen mycket på stress) och fått behandling för enligt veterinärordination.

Tack för svar både @Alexandra_W och @tuaphua

Detta med ilningar borde ju egentligen vara ett ickeproblem just med tanke på att tänderna växer men just att det är mer skador än det normala slitaget var det som fick mig att börja fundera.

Med småmaskiga hönät har jag funderat fram och tillbaka vad som egentligen sliter. Det finns ju idag ganska många olika sorter och vissa är hårdare än andra. Min tanke är att de som äter fel, dvs. de som sliter, biter och river i nätet löper bra mycket större risk att drabbas av emaljskador men också nackskador än vad de som äter lugnt och drar ut själva stråna ur nätet gör. Äter de rätt så bör risken för skador vara liten. Personligen har jag inte hönät till de som sliter och river. De får en annan lösning men tack och lov äter de hästar jag har idag lugnt. För jag ser på mina att när det fungerar så skapar den längre ättiden absolut harmoni. Mina gås regelbundet igenom av proffs och förutom de spänningar min nya hade nästan överallt när han kom så har de aldrig haft problem med spänningar i nacke/käke och inget som kan härröras till näten utan de spänningar de har haft har berott på den skadan de har stått med (i nya hästens fall berodde hans spänningar förmodligen mycket på stress) och fått behandling för enligt veterinärordination.

Jag tror som dig. Jag har dock sett få hästar äta lugnt och fint tyvärr. Mina sliter (ena) och lägger huvudet på sned (andra) så de funkar inte nät för. Eller jag vill inte ha för det är omöjligt att det inte ger problem.

Min hästkiropraktor körde nät till alla sina förr. Alla nät är borta nu. Det satte sig i kroppen för mycket trots att de åt tillsynes hyfsat fint och bara hade näten i boxen.

Så man ska nog absolut kolla hästen innan och sen kontinuerligt för att kunna ha koll på hur det påverkar just ens egen häst.

Mina tre har med fått tandskador. Dom två små ponnysarna är knappt märkbart. Den stora har dessvärre fått ganska stora problem med tänderna så som tandfickor, ökat kariesangrepp och vassa fula tänder med hål. Skittråkigt!
Aldrig mera nät eller betesbegränsare här. Jag hittar andra lösningar.....

Mina tre har med fått tandskador. Dom två små ponnysarna är knappt märkbart. Den stora har dessvärre fått ganska stora problem med tänderna så som tandfickor, ökat kariesangrepp och vassa fula tänder med hål. Skittråkigt!
Aldrig mera nät eller betesbegränsare här. Jag hittar andra lösningar.....
Har den fått tandfickor och karies på framtänderna?

Jag tror som dig. Jag har dock sett få hästar äta lugnt och fint tyvärr. Mina sliter (ena) och lägger huvudet på sned (andra) så de funkar inte nät för. Eller jag vill inte ha för det är omöjligt att det inte ger problem.

Min hästkiropraktor körde nät till alla sina förr. Alla nät är borta nu. Det satte sig i kroppen för mycket trots att de åt tillsynes hyfsat fint och bara hade näten i boxen.

Så man ska nog absolut kolla hästen innan och sen kontinuerligt för att kunna ha koll på hur det påverkar just ens egen häst.

Ute lägger jag lite direkt i höhäcken då den nya slet precis när han började äta i början men nu äter även han lugnt och fint. Inne gjorde jag samma sak till honom tills den dag då han började rata hö´t på boxgolvet :meh: Knashäst :love:

Ja precis. Stoet som jag har haft i snart tio år blev kollad innan nät och även regelbundet nu efter jag började använda nät och på henne har det aldrig varit något som ens kan antyda att näten ger problem. Valacken har jag bara haft i tre månader så med honom kan jag ju inte veta än.

Min ena som äter ur småmaskiga har börjat få detta. Dock först efter 4 år så jag ändrade ätställning och lite sådant och fått det att bromsa av rejält men då har jag andra problem och risker.

Men det är verkligen ett val mellan pest eller kolera. Jag måste säga att jag faktiskt inte vet vad jag ska göra om jag måste ta bort näten. Det är jävligt stor skillnad på att äta 60 minuter eller 6 timmar om dagen.

Däremot har mina ännu inte fått muskelproblem. Kollade med jämna mellanrum men det kan ju komma det med.

Ute lägger jag lite direkt i höhäcken då den nya slet precis när han började äta i början men nu äter även han lugnt och fint. Inne gjorde jag samma sak till honom tills den dag då han började rata hö´t på boxgolvet :meh: Knashäst :love:

Ja precis. Stoet som jag har haft i snart tio år blev kollad innan nät och även regelbundet nu efter jag började använda nät och på henne har det aldrig varit något som ens kan antyda att näten ger problem. Valacken har jag bara haft i tre månader så med honom kan jag ju inte veta än.

Mina valde ironiskt nog nät före löst med. Hästar verkar gilla näten så?

Min häst hade greenguard de senaste fem sex somrarna då hon svällde helt kopiöst och hon pga hovspricka var tvungen att hållas nere i vikt. Hon fick karies med åldern men inga direkta skador i framtänderna av greenguarden. De senaste vintrarna hade jag problem med att hon inte gärna drack vattnet när det blivit iskallt och jag tolkade det som att hon fick ilningar i tänderna. Hon drack törstig när hon fick ljummet vatten. I somras gick hon inte upp speciellt mycket i vikt trots jättefint bete och jag avvaktade med greenguarden. I början av juli fick hon tyvärr ett fånganfall och avlivades på betet 24 år gammal. Jag är övertygad om att greenguarden gav mig många extra år med henne så för mig var det aldrig ett alternativ när den väl åkt på trots risk för tandskador. Hade hon inte kunnat gå på bete med sina kompisar så hade hon totalt deppat ihop.

Min häst hade greenguard de senaste fem sex somrarna då hon svällde helt kopiöst och hon pga hovspricka var tvungen att hållas nere i vikt. Hon fick karies med åldern men inga direkta skador i framtänderna av greenguarden. De senaste vintrarna hade jag problem med att hon inte gärna drack vattnet när det blivit iskallt och jag tolkade det som att hon fick ilningar i tänderna. Hon drack törstig när hon fick ljummet vatten. I somras gick hon inte upp speciellt mycket i vikt trots jättefint bete och jag avvaktade med greenguarden. I början av juli fick hon tyvärr ett fånganfall och avlivades på betet 24 år gammal. Jag är övertygad om att greenguarden gav mig många extra år med henne så för mig var det aldrig ett alternativ när den väl åkt på trots risk för tandskador. Hade hon inte kunnat gå på bete med sina kompisar så hade hon totalt deppat ihop.

Jag ser ju lite lika. Jag har en sexåring (hans tänder på bilden) som föder sig på ingenting. Aldrig haft fång men är i rundaste laget även MED greenguard, sämre betet och bara halvdygn. När han var liten och generellt svårfödd gick han med dåvarande fd fångponnyn på i princip gräsfritt och det lilla gräset räckte för att han skulle hålla hullet. Sen han blev kastrerad och vuxen har han inte varit smal en dag, alltid för rund. Eller nej vänta. När han stod i sjukruta och inte fick nåt tillskottsfoder ute utan gnaga i sig det lilla gräs som fanns såg han ganska okej ut..

Sen har jag ett trettonårigt halvblodssto som man kan ösa i mat på vintern, men så fort gräset kommer så POFF. Förra året var det första hos mig. Var för tunn under vintern trots 90 MJ. Sen kom gräset och hon blev superfin i hullet. I tre veckor sen blev hon tjock. Efter det fick hon greenguard.

Nu har gräset börjat titta upp här. Det är så lite gräs än att det inte riktigt funkar med greenguard. Båda hästarna ser ur som bollar med ben och stoet har fått tjock mankam. Och det är inte bara uppsvullet utan fett. Så på knappt nåt bete - tjocka djur. Skulle de få äta skulle de rulla fram vid misommar och fettet dallra. Och fångrisken vara skyhög. Och eftersom de blir smällfeta av pyttelite bete så finns inga alt mellan begränsare (stoet fint, sexåringen trind ändå) och grushage a mindre ridbanestorlek. Och ingen av de skulle trivas ett dugg med det, så det är verkligen inte ett alternativ. Utan då får jag ta tandskadorna tills någon kommit på något bättre alternativ som inte ger tandskador.

Tillägg - gräs är oviktigt för mig. Om de gick och petade i en jordhage och fick silage skulle funka för mig. Men jordhagar blir inte av sig själv utan då blir det den där pyttelilla ytan.

Den jag hade mer IR som inte alls kunde äta gräs gick i liten hage kl 10-18 där jag klippte gräset superkort med gräsklippare OCH satte på greenguard. Gräset så kort så det inte gick igenom greenguarden. Han hittade ett strå i timmen och fick silage (genom
GGn) var fjärde timme ute som inne. Var utmärkt nöjd. Men, det hjälper inte de som får tandskador (han fick inga)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka