Sv: Elvisp

Det är ju viktigt att ta reda på varför hon gör det. Även om du löser själva skrapandet så kanske inte problemet bakom försvinner. Min häst gjorde så väldigt intensivt en period och då fick jag höra att det kunde bero på att hon letade mat (om man glömt hö kvar i böxen i spånet kan ju hästen krafsa fram det).. Så jag såg till att det aldrig låg gammal mat kvar i boxen. Hon går nu ute dygnet runt med fri tillgång till hö i höhäckar så dem får bara lite i taget vilket är mer naturligt för dem. Skrapandet är som bortblåst.. Enda gånger jag sett det den här hösten var veckan innan vi öppnade höhäckarna och gräset började sina.

var det där menat till mig?

Hon skrapar inte i backen med hoven utan hon vevar med den i luften, så hon letar inte efter mat( hur det nu skulle kunna finnas någon mat i betongen? :D)

Prova ha något mjukt underlag att stå på så att det inte blir ljud när hon vevar,

Hej, din häst vet precis vad som gäller eftersom hon "vevar" i luften. Hon har förmodligen skrapat i golvet tidigare och blivit tillsagd att så gör vi inte.
Vi har flera vevare i stallet, nån vevar i luften och nån skrapar på backen. Gäller både starthästar och unghästar.
Av otålighet och iver, står inte i stressigt stall och tillbringar största delen av dygnet ute i hagen. Det vevas som mest hemma i stallet, när vi är på banan och tränar står även de värsta vevmostrar som tända ljus och koncentrerar sig.

Så varför? Svar vet absolut icke! Har försökt med det mesta för att få stopp på ofoget men inser att det funkar bara om man har hästen inom ca två armslängders avstånd.
Därför får man försöka att hålla sig nära hästen om man inte vill bli ett nervvrak själv.
Det är som deras rop att Sno på för tusan, så vi kommer ut nån gång!! Eller skynda på så jag kommer ut i hagen, in i boxen eller vad det nu är.

Summa summarum: det de flesta tycker ska vara stressande för hästarna, träning inne på travbanan; har en harmonisk inverkan.

Den som nu påstår att hästarna blir paralyserade på banan får en :banana: av mig!

hade en häst som var galen när man hade han inne på gången ensam, löste det enkelt med att sätta honom i kättingarna och gå in och kika på tv i 20 minuter.

kanske lite elakt men det är väl bättre det än att de ska slunga sig fram och tillbaka och hålla på, man kan ju faktist göra sig illa.

Jag har samma problem, förutom att min också skrapar i marken...

Kommer följa tråden för att få tips!

Känns som om jag har provat "allt". Ignorerar jag så fortsätter han i oändlighet. Säger jag till honom så slutar han för stunden, men så fort jag är utom räckhåll börjar han igen.

Detta är alltså när jag mockar boxen/går in i sadelkammaren för att hämta sadeln och hästen står i gången. När jag själv är i gången med honom (borstar/gosar) är det aldrig några problem. Mat skulle förmodligen lösa det, men jag vill ju att han ska kunna stå själv med...

Tror ni att det sliter på frambenen för honom att hålla på såhär?

Ignorera!

Gå istället fram och beröm och gulla med henne när hon sätter ner fötterna och står stilla. Positiv förstärkning brukar funka bäst när det handlar om uppmärksamhetskrävande individer. ;)
jag håller med det här tipset!
ofta tycker jag att hästarna snabbt lär sig att
skrapa i marken/veva i luften -> människan säger åt mig/kommer fram = uppmärksamhet.

och varje gång hästen gör så får den ny uppmärksamhet. därför är hästen lugn när man står bredvid den och grejar, och när man går iväg så sätter den igång...

jag hade själv en häst som skrapade i marken. jag försökte ALLT! att korrigera med rösten, att peta på det aktuella frambenet varje gång hon skrapade... jag lästa såna här trådar på buke och provade precis alla tips, men inget hjälpte.
sen insåg jag att hon ofta började när jag borstade på ställen där hon var kittlig, och när hon skrapade slutade jag borsta för att säga till henne. det blev en positiv förstärkning av skrapandet.
när jag istället ignorerade skrapandet och fortsatte borsta, och berömde när hon stod still, så tog det inte lång tid innan hon slutade helt :)

Ignorera har jag också provat , fungerar inte heller. Det är som en stressgrej hon gör när hon inte riktigt vet vart hon ska ta vägen. Hon får inget lugn i kroppen riktigt.

IGNORERA!

Gör absolut ingenting. Inte skrika, inte smälla till, ingenting. Gå därifrån och kom tillbaka när hon står still ch inte krafsar.

Jag har en i stallet som sparkar på dörrar, skrapar i gången, skriker över uppmärksamhet och jag ignorerar. Går man förbi boxen blir hon sur om man inte stannar, alltså stannar de andra i stallet för att ge en klapp och en godis. Jag går förbi och tittar inte ens på henne.

Jag har också två i stallet som väver. En köptes vävare en är född sådan. Inte ens dessa får den uppmärksamhet de vill ha när de väver och de har blivit bättre. Mycket bättre.

Nu fattas bara att den övriga familjen som hänge i stallet fattar att de INGET FÅR GÖRA när hästarna gör såhär.

Grejen är att det tar tid och man måste vara konsekvent. Gulla när de står still och ge massor av uppmärksamhet då och helt ignorera när de drar igång. Det hänger helt på en själv och den egna disciplinen.

Senast ändrad:

Min tvååring gör lite som din (fast vevar inte utan skrapar) när hon precis kommit in och blir uppställd på gången direkt. Om jag däremot släpper in henne lite i boxen innan och sedan tar ut och ställer upp henne på gången så gör hon inte så alls.

jag håller med det här tipset!
ofta tycker jag att hästarna snabbt lär sig att
skrapa i marken/veva i luften -> människan säger åt mig/kommer fram = uppmärksamhet.

och varje gång hästen gör så får den ny uppmärksamhet. därför är hästen lugn när man står bredvid den och grejar, och när man går iväg så sätter den igång...

jag hade själv en häst som skrapade i marken. jag försökte ALLT! att korrigera med rösten, att peta på det aktuella frambenet varje gång hon skrapade... jag lästa såna här trådar på buke och provade precis alla tips, men inget hjälpte.
sen insåg jag att hon ofta började när jag borstade på ställen där hon var kittlig, och när hon skrapade slutade jag borsta för att säga till henne. det blev en positiv förstärkning av skrapandet.
när jag istället ignorerade skrapandet och fortsatte borsta, och berömde när hon stod still, så tog det inte lång tid innan hon slutade helt :)

Precis! Det jag gjort med min är att fortsätta med det jag håller på med. Borstar jag så fortsätter jag med det men samtidigt som jag ber henne ta ett steg åt sidan, så hon blir tvungen att sätta ner benet. Med henne berodde det nog en del på otrygghet eftersom hon var värst när hon nyss flyttat o så. Har jag gått iväg för att göra något så går jag inte tillbaka förrän hon slutat skrapa osv. Jag tror många hästar blir väldigt inbitna i det de gör så det är svårt att få riktig kontakt.

Om att ryta åt hästen... Finns ju egentligen ingen anledning att ryta alls oavsett anledning eftersom hästar hör aningen bättre än om människor... :grin:

Nu kanske flera kommer att vara emot det här och ge mig skällningar men. Jag har en häst som kan vara rätt så jobbig på stallgången men när jag kommer fram s står han stilla. Jag hittade dock en lösning på detta. Jag samlade en näve gummiband och gömde mig bakom en boxdörr så att min häst inte såg mig. Så fort han började skrapa som en idiot med frambenen så "skjöt" jag honom på baken. Visst han hoppade till och så men efter tre fyra gånger så slutade han. Vet inte om alla hästar skulle klara av att bli "skjutna" men det funkade för mig! Jag har i alla fall inte haft några problem efter det.

Nu kanske flera kommer att vara emot det här och ge mig skällningar men. Jag har en häst som kan vara rätt så jobbig på stallgången men när jag kommer fram s står han stilla. Jag hittade dock en lösning på detta. Jag samlade en näve gummiband och gömde mig bakom en boxdörr så att min häst inte såg mig. Så fort han började skrapa som en idiot med frambenen så "skjöt" jag honom på baken. Visst han hoppade till och så men efter tre fyra gånger så slutade han. Vet inte om alla hästar skulle klara av att bli "skjutna" men det funkade för mig! Jag har i alla fall inte haft några problem efter det.

:D Hihi, vilken syn!

Jag skulle först lära hästen stå lös på stallgången,och därefter sätta fast den om du tycker att det är nödvändigt. "olater" som det du beskriver beror, enligt min åsikt, ofta på att hästen protesterar mot att sitta fast. Skrika åt den, slå på den, skjuta gummisnoddar osv låter inte som bra metoder i mina öron. Jobba mer med ledarskap så att hästen aldrig behöver ifrågasätta vem som är högst i rang. Lycka till!

...sen insåg jag att hon ofta började när jag borstade på ställen där hon var kittlig, och när hon skrapade slutade jag borsta för att säga till henne. det blev en positiv förstärkning av skrapandet.

det här ska jag ta åt mig av, mitt häst gör precis som din _FiA_, vevar i oändlighet, tyvärr har hon även börjat skrapa men ytterst sällan det händer.. tror inte heller på bestraffnigar av olika slag då jag ser på henne att hon är upprörd/uttråkad/stressad/otålig..

har prövat det mesta men häromdagen gav jag mig f*n på att VARJE gång ett ben åkte upp i luftenså skulle hon bli tillrättavisad, det slutade med att det alltid va ett ben i luften.. tyckte hon blev mkt värrre när jag började korrigera henne än vad hon blir om jag ignorerar henne så from nu så ska jag borsta mer ju mer hon viftar:devil:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur