Elvanse, erfarenhet?

Monkie

Trådstartare
Vi håller på att ställa in dotterns Elvanse. Dottern har mycket svårt att själv känna och märka något alls. Jag märker ingen skillnad alls när hon tar medicin eller inte, men observerar henne bara dagtid på helgerna när det ju är lägre krav. Har lite funderingar som jag gärna vill höra andras erfarenheter kring.
*Märks höjning med 10 mg?
*Erfarenhet av irrirabilitet vid för låg dos?
*Känslan när tabletten börjar verka, märks det?
*Känns det tydligt när effekten går ur?
*Erfarenhet av trötthet vid fel dos?
*För er som testat Elvanse och bytt till annan medicin, vilken har gett effekt? Vi har testat Concerta som inte blev bra.

Vill tillägga att jag har tät kontakt med läkare och medicinsjuksköterska.

Jag känner inte när effekten går ur.
De två första gångerna jag tog den kände jag efter knappt en timme att den slog till, men nu känner jag inget sånt. Eller ja iofs, tar den plus Attentin tidigt på morgonen och somnar om, efter nån timme vaknar jag och är vaken typ direkt.
Tar 30 mg sen fyra år och efter ett tag, minns inte hur länge, så la jag till Attentin (kortverkande men samma ämne) morgon och lunch.
De andra frågorna kan jag tyvärr inte svara på.

Jag känner inte när effekten går ur.
De två första gångerna jag tog den kände jag efter knappt en timme att den slog till, men nu känner jag inget sånt. Eller ja iofs, tar den plus Attentin tidigt på morgonen och somnar om, efter nån timme vaknar jag och är vaken typ direkt.
Tar 30 mg sen fyra år och efter ett tag, minns inte hur länge, så la jag till Attentin (kortverkande men samma ämne) morgon och lunch.
De andra frågorna kan jag tyvärr inte svara på.
Tack för svar! Vilken effekt av Elvanse har du störst nytta av? Dottern får det då hon blir hjärntrött av att inte kunna koncentrera sig, men den effekten är svår att känna för henne.
Är Atteninet till för att få en liten, "pigghetsskjuts"?

Tack för svar! Vilken effekt av Elvanse har du störst nytta av? Dottern får det då hon blir hjärntrött av att inte kunna koncentrera sig, men den effekten är svår att känna för henne.
Är Atteninet till för att få en liten, "pigghetsskjuts"?
Största nyttan är att jag kan vakna på morgonen och vara vaken hela dagen, tidigare hade jag ingen dygnsrytm alls. Även blivit bättre på att få saker gjorda, så det inte blir liggande här och där. Lättare att genomföra uppgifter alltså.
Det har också blivit lättare att tex vara på stan, förut blev jag nästan överväldigad av alla intryck men nu kan hjärnan sortera ut det som är viktigast.
Jag la till Attentin för att den är kortverkande. Elvanse kan sitta i länge, de två första gångerna jag tog den (kl 6 på morgonen) så kunde jag inte sova på natten trots 4-5 sömnmediciner. Var nära att ge upp men tredje gången kunde jag somna, som tur var.

Jag har ätit Concerta i jättemånga år, även ritalin. Men bytte till Elvanse för två år sedan tror jag. Gillar Elvanse bättre då det inte har gett mig några bieffekter. Men åt å andra sidan en väldigt hög dos av Concerta jämfört vad som är normalt.
Märker såklart när jag har det i kroppen, hjärnan och kroppen lugnar ned sig samt att jag kan koncentrera mig.
Håller just nu på att trappa in medicinen igen efter att inte ha ätit den på länge då de sätter ut den när man ligger på psyk. Men förhoppningsvis så kan jag snart vara med på föreläsningar och sköta mitt hem igen.

Jag har ätit Concerta i jättemånga år, även ritalin. Men bytte till Elvanse för två år sedan tror jag. Gillar Elvanse bättre då det inte har gett mig några bieffekter. Men åt å andra sidan en väldigt hög dos av Concerta jämfört vad som är normalt.
Märker såklart när jag har det i kroppen, hjärnan och kroppen lugnar ned sig samt att jag kan koncentrera mig.
Håller just nu på att trappa in medicinen igen efter att inte ha ätit den på länge då de sätter ut den när man ligger på psyk. Men förhoppningsvis så kan jag snart vara med på föreläsningar och sköta mitt hem igen.
Tack för svar! Dottern har haft väldigt svårt att utvärdera effekten av medicinens påverkan på koncentrerationen, precis den hon får medicin för....

Idag ökning med 10 mg, jag märker på henne att tröttheten har minskat och humöret mycket bättre. Aptiten är dock kass.

Tack för svar! Dottern har haft väldigt svårt att utvärdera effekten av medicinens påverkan på koncentrerationen, precis den hon får medicin för....

Idag ökning med 10 mg, jag märker på henne att tröttheten har minskat och humöret mycket bättre. Aptiten är dock kass.

Vad skönt att du märker skillnad!
Min aptit har sänkts kraftigt vid insättning och dosökning, men det har lagt sig efter 2-4 veckor. Att ersätta några måltider med näringsdryck kan vara ett enklare sätt att få i sig det man behöver tills biverkningen lagt sig.

Vad skönt att du märker skillnad!
Min aptit har sänkts kraftigt vid insättning och dosökning, men det har lagt sig efter 2-4 veckor. Att ersätta några måltider med näringsdryck kan vara ett enklare sätt att få i sig det man behöver tills biverkningen lagt sig.
Vad bra att det kanske ger med sig!!
Näringsdrycker gillar hon inte, blir mest tjat. Men ska kanske försöka igen, eller göra egna.

Vi håller på att ställa in dotterns Elvanse. Dottern har mycket svårt att själv känna och märka något alls. Jag märker ingen skillnad alls när hon tar medicin eller inte, men observerar henne bara dagtid på helgerna när det ju är lägre krav. Har lite funderingar som jag gärna vill höra andras erfarenheter kring.
*För er som testat Elvanse och bytt till annan medicin, vilken har gett effekt? Vi har testat Concerta som inte blev bra.

Jag har ätit Elvanse i snart 3 år och för mig fungerar den superbra. Jag har ADD och mina största problem är att jag saknar energi och att komma igång med saker, samt hålla fokus under en längre stund. Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Fråga gärna om du undrar något mer. Elvanse är en stor räddare i mitt liv, den får mig att orka vara vaken.

Märks höjning med 10 mg?
Ja, för mig blev det skillnad. Jag började på 30 mg, har 40 nu.

Erfarenhet av irritabilitet vid för låg dos?

Nej, inte vad jag själv har märkt av. Så jag tror inte det.

Känslan när tabletten börjar verka, märks det?

I början kände jag av det. Det var som att "vakna till/bli klar i huvudet". Alltså en positiv känsla. Men nu var det längesen som jag tog medicinen och sen var vaken. Jag tar den mellan 06-07.30 och sen somnar jag om. Då hinner den börja verka och sen vaknar jag relativt pigg ca 2 timmar senare.

Känns det tydligt när effekten går ur?

Nu känner jag inte av det längre. Första veckan kunde jag bli lite nere/seg(are än vanligt). Men nu är det bara som att den långsamt långsamt trappas ut.

Erfarenhet av trötthet vid fel dos?

Nej, eller jag kanske är fel person att svara på den här frågan då jag är trött exakt precis hela tiden. Mitt normaltillstånd är trött. Sen kan jag vara extremt trött, dödligt trött, jättetrött osv osv...

För er som testat Elvanse och bytt till annan medicin, vilken har gett effekt?

Jag har testat Concerta och Ritalin. Ingen fungerade för mig. Testade alltså dessa två innan jag började med Elvanse. Har även Intuniv som jag tar på kvällen, som även sänker puls och blodtryck.

Jag har ätit Elvanse i snart 3 år och för mig fungerar den superbra. Jag har ADD och mina största problem är att jag saknar energi och att komma igång med saker, samt hålla fokus under en längre stund. Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Fråga gärna om du undrar något mer. Elvanse är en stor räddare i mitt liv, den får mig att orka vara vaken.

Märks höjning med 10 mg?
Ja, för mig blev det skillnad. Jag började på 30 mg, har 40 nu.

Erfarenhet av irritabilitet vid för låg dos?
Nej, inte vad jag själv har märkt av. Så jag tror inte det.

Känslan när tabletten börjar verka, märks det?
I början kände jag av det. Det var som att "vakna till/bli klar i huvudet". Alltså en positiv känsla. Men nu var det längesen som jag tog medicinen och sen var vaken. Jag tar den mellan 06-07.30 och sen somnar jag om. Då hinner den börja verka och sen vaknar jag relativt pigg ca 2 timmar senare.

Känns det tydligt när effekten går ur?
Nu känner jag inte av det längre. Första veckan kunde jag bli lite nere/seg(are än vanligt). Men nu är det bara som att den långsamt långsamt trappas ut.

Erfarenhet av trötthet vid fel dos?
Nej, eller jag kanske är fel person att svara på den här frågan då jag är trött exakt precis hela tiden. Mitt normaltillstånd är trött. Sen kan jag vara extremt trött, dödligt trött, jättetrött osv osv...

För er som testat Elvanse och bytt till annan medicin, vilken har gett effekt?
Jag har testat Concerta och Ritalin. Ingen fungerade för mig. Testade alltså dessa två innan jag började med Elvanse. Har även Intuniv som jag tar på kvällen, som även sänker puls och blodtryck.
Tack för svar!
Vi har testat concerta också, tror det är standard.

Det är otroligt svårt att som vuxen utan erfarenhet av medicineringen vara stöd, ställa rätt frågor... Dottern har ju också svårt att känna, och att uttrycka känslor OCH är tonåring mitt i allt. Har du någon tanke eller idé om hur man kan ställa frågor för att få en reflektion som hjälper till att utvärdera effekten? Bättre koncentration är liksom lite luddigt, är det superdupertydligt?
Något luddig frågeställning 🙈

Tack för svar!
Vi har testat concerta också, tror det är standard.

Det är otroligt svårt att som vuxen utan erfarenhet av medicineringen vara stöd, ställa rätt frågor... Dottern har ju också svårt att känna, och att uttrycka känslor OCH är tonåring mitt i allt. Har du någon tanke eller idé om hur man kan ställa frågor för att få en reflektion som hjälper till att utvärdera effekten? Bättre koncentration är liksom lite luddigt, är det superdupertydligt?
Något luddig frågeställning 🙈
Alltså.. När jag bodde i en annan stad och hade fått min diagnos och skulle ställa in min medicindos så gjordes ett test vid datorn vid varje justering. Detta test mätte de symptomen man har av ADHD och det märktes på testresultaten hur bra man fungerade med medicin.
Blev även tvungen att göra detta när jag skulle skaffa körkort, var kass på testet tills jag fick dubbla maxdosen Concerta. Så fick så lov att äta den dosen för att jag skulle få ta körkort.. Inte så rimligt.

Men kanske de kan erbjuda henne något liknande test som mäter uppmärksamhet, impulsivitet och sånt?

Alltså.. När jag bodde i en annan stad och hade fått min diagnos och skulle ställa in min medicindos så gjordes ett test vid datorn vid varje justering. Detta test mätte de symptomen man har av ADHD och det märktes på testresultaten hur bra man fungerade med medicin.
Blev även tvungen att göra detta när jag skulle skaffa körkort, var kass på testet tills jag fick dubbla maxdosen Concerta. Så fick så lov att äta den dosen för att jag skulle få ta körkort.. Inte så rimligt.

Men kanske de kan erbjuda henne något liknande test som mäter uppmärksamhet, impulsivitet och sånt?
Det är gjort, nyss, med kontentan att medicinen inte alls ger effekt, vilket alla ändå trodde. När dosen är uppe i den planerade har jag bett om ett nytt, men inte fått ett klart svar på om vi får det. Men det tänker jag absolut strida för annars.

Jag har precis fått Elvanse temporärt utsatt(efter 10 dagar) pga biverkningar tills en "riktig" uppföljning ska göras om nån dag.
Jag märkte tydligt när den gick ur kroppen, fick rejäl oro som ställde till sömnen och kunde inte koppla av på kvällarna. (Vanligt problem vid för låg dos enligt en sköterska, löses genom doshöjning).
Kände inte av den överhuvudtaget de första 2 dagarna, sedan började det märkas genom att jag fortfarande var klar i skallen på eftermiddagen och orkade göra något annat än sova i soffan på kvällen. Vill man ha en medicin man känner en tydligare "starteffekt" så är det kortverkande man ska prova, tex Ritalin.

Det är väldigt individuellt med den här typen av mediciner, jag mådde riktigt bra på Concerta och helt fantastiskt på Ritalin men får utslag och klåda av båda(troligen allergi då det är samma verksamma ämne), därav att jag testar andra tabletter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Är det ofta vården tror att man simulerar ett tillstånd? Brukar det vara ett förstatänk så att säga när prover inte visar direkt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 355
Senast: Gnist
·
Hästvård Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering: Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 232
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 656
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38