Eltråd som gått av

O

Osis

Hjälp mig :P

Jag har massor av eltråd som jag hade till mina hagar när jag hade hästar, Nu försöker jag organisera ihop alla tråd och förvara på något bra ställe.

Men eftersom min häst var utbrytarkung så är tråden av på flera ställen och jag ahr bara knutit ihop tråden. Fungerar det nå bra? För jag tycker att man får mindre med ström efter knutarna och så knäpper det ju i dom.

Nu till en till min ide :idea:, kan man häfta ihop tråden? så som man häftar ihop papper :P Det är ju svindyrt om jag ska köpa sånna där metallsaker som man snörper ihop tråden med. Tror ni att det fungerar att häfta?

och hur länge kan tråden hålla? Jag har ju ingen häst nu men tänekr skaffa när tillfälle finns. Kommer tråden att bli gammal så de är bättre och sälja så någon annan får nytta av den, eller kan man spara? Jag har för mig att man inte ska ha dem i solen för mycket för de liksom fräter på tråden?
:confused:
Jaja hoppas någon vet mer änn jag

Sv: Eltråd som gått av

Du kommer att få överslag i tråden om du knyter. Tids nog kommer ledarna att brinna av och då får du spänningsfall. Skarvhylsor är väl inget dyrt, dom håller ju i evighet. Vad är det för tråd du har egentligen ?

En budgetvariant som tar tid är att du pillar fram ledarna ur tråden/bandet/repet eller vad det nu är du har och sedan tvinnar i hop dom med varandra. = Evighetsgöra.

Hur länge en tråd håller beror på tre saker. 1. Vilken kvalitet det är på den d v s hur tjocka och hur många ledare det är i tråden. 2. Hur kraftigt agregat som du har i förhållande till tråden. Tunna ledare och ett kraftigt elagregat kan beänna av tråden så att den inte kanleda ström. 3. Väder och vind. Hur belastad tråden har blivit med sol, snö och stormar under tiden den suttit uppe.

Att det knäpper i tråden när du slagit knut på den tyder på att det finns ledare som inte har riktigt kontakt och det blir överslag. Vilket i sin tur kan göra så att det blir mindre stöm i staketet.

Det går säkert för ett kortare tag att häfta ihop tråden. Men jag tror inte att det håller ens för att man ska kunna sträcka den.

Nu vet jag inte vilken typ av tråd du har men det brukar inte vara någon större efterfrågan på begagnad tråd.

Rep, tråd och band som innehåller plast får nog ses som färskvara. Det bryts så småningom ned av sol och vind. I våra nya hagar blir det galvad järntråd istället...

Jag har vanliga breda som man kan köpa på granngården.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka