Elstängsel fråga!

wrangler

Trådstartare
Hur nära kan man ha två elstängsel som går på olika aggregat utan att det finns risk för att elen "hoppar över" och kortsluter aggregaten?

Sv: Elstängsel fråga!

Oj, kan det göra det? :eek:
Det hade jag ingen aning om. Har precis hagat in en hage där jag och grannen(kobonde) har isolatorerna på varsin sida om stolparna.

Det hade jag ingen aning om. Har precis hagat in en hage där jag och grannen(kobonde) har isolatorerna på varsin sida om stolparna.

Det finns regler om hur nära man får ha trådar om de matas från samma aggregat. Jag minns intehur många meter det är men du får absolut inte ha det på samma stolpe.

Risken är att om en människa eller ett djur råkar röra vid två trådar från olika stängsel samtidigt så kan det bli en mycket kraftigare stöt än vad som är lämpligt.

Mämtat från LRF:

"E3. För två skilda stängsel ska avståndet mellan stängseltrådarna och eventuella anslutningstrådar vara åtminstone två meter. Ska mellanrummet stängslas, ska detta utföras med hjälp av icke-ledande material."

Orsaken är att man får en inducerad puls i den andra ledaren som gör att tidsavståndet mellan pulserna blir kortare än reglerna tillåter. Aggregaten ska tåla detta men däremot innebär det en säkerhetsrisk, framför allt för människor.

Risken är att om en människa eller ett djur råkar röra vid två trådar från olika stängsel samtidigt så kan det bli en mycket kraftigare stöt än vad som är lämpligt.
Stöten blir inte kraftigare, däremot blir ökar risken för personskador. Tidspulsen mellan två pulser ska vara så lång att eventuell muskelkramp släpper innan nästa puls för att man inte ska "fastna".

Stöten blir inte kraftigare, däremot blir ökar risken för personskador. Tidspulsen mellan två pulser ska vara så lång att eventuell muskelkramp släpper innan nästa puls för att man inte ska "fastna".

Stöten kan ju bli kraftigare om två pulser råka komma samtidigt. Men det kanske inte är något problem?

Tack för svaren! :bow:

Då var jag inte helt fel ute när jag hade för mig att det inte fick vara hur nära som helst....

Tack!

Stöten kan ju bli kraftigare om två pulser råka komma samtidigt. Men det kanske inte är något problem?

Inte helt enkelt att förklara men spänningar (toppvärde) kan inte adderas enkelt. Alltså 6 000 V i ett aggregat plus 6 000 V från det andra aggregatet ger inte en sammanlagd puls på 12 000V eftersom det är effektivärden som adderas. Ännu krångligare blir det eftersom pulsformen och pulslängden för olika aggregat kan variera.

Inte helt enkelt att förklara men spänningar (toppvärde) kan inte adderas enkelt. Alltså 6 000 V i ett aggregat plus 6 000 V från det andra aggregatet ger inte en sammanlagd puls på 12 000V eftersom det är effektivärden som adderas. Ännu krångligare blir det eftersom pulsformen och pulslängden för olika aggregat kan variera.

Och ännu lite krångligare eftersom de inte är jordade i samma punkt.

Inget aggregat är designat för att samköras på trådar med andra aggregat, så det är en hyfsat dålig lösning. Att ha olika aggregat på samma stolpar borde vara icke-rekommenderat (och nu läste jag att det var så längre ned i tråden).

Jag och garnen har en liten bilväg som leder till ett annat hus emellan våra elstängsel.. :angel:
Men det har varit så i hur många år som hellst :bump:

Ska man göra något som verkligen är farligt så är det att dra elstängsel parallellt med kraftledningar:devil:

Varför då? Berätta!

Det blir inducerade strömmar i stängseltråden. Det är värre ju längre sträcka som stängslet går parallelt med kraftledningen. Det är inte längre ofarliga pulser heller.

För vanliga lågspännda fördelningsledningar är det sanolkit inget problem dock.

Ska man göra något som verkligen är farligt så är det att dra elstängsel parallellt med kraftledningar:devil:

Går det verkligen? Jag kan tycka att kraftledningarna går ganska högt upp i luften eller nere i marken. Vad händer med dem i marken? Det har vi genom hagen.

Jag har bott på gård med 160 kV-luftledning parallellt med elstängsel. Det var hopplöst :p. Man kunde liksom inte slå av strömmen... Det blev i det här fallet väldigt låg spänning i eltråden, men tillräckligt för att inte kunna ta i den utan handskar.

Icke att rekommendera.

Järnvägsledningar då? Det blir ju per automatik ett visst avstånd men hur långt ska/måste det vara? är det ok att ha ett dike mellan banvallen och tråden? Antar att det blir ca 4-5m i sidled där det är som närmast...

Det är luftledningarna som är problemet. En trefas ledning i jord är inget problem.

Det var ju tur det med markledningarna.
Elektronik är för mig fullständigt obegripligt. Men jag tycker att det verkar lite småläskigt att kraftledningar högt upp i luften kan påverka elstängsel. Jag är dåligt insatt i hur lång räckvidd fälten runt dem har. Men tydligen ganska lång eftersom de kan ge upphov till ström i stängseltråden. En dum fråga men har det ngt att göra med de strömpulser som kommer från aggregatet eller det blir så även om strömmen till stängslet inte är på? Nu undrar jag mest i största allmänhet.

Jag är dåligt insatt i hur lång räckvidd fälten runt dem har. Men tydligen ganska lång eftersom de kan ge upphov till ström i stängseltråden. En dum fråga men har det ngt att göra med de strömpulser som kommer från aggregatet eller det blir så även om strömmen till stängslet inte är på? Nu undrar jag mest i största allmänhet.
Det blir ström även utan att aggregatet är på. En bra skiss som visar ungefärliga avstånd för olika kraftledningar finns vid punkt E10 i http://www.lundex.se/acrobat/Regler%20f%F6r...pdf

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar