Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj, kan det göra det?
Det hade jag ingen aning om. Har precis hagat in en hage där jag och grannen(kobonde) har isolatorerna på varsin sida om stolparna.
Stöten blir inte kraftigare, däremot blir ökar risken för personskador. Tidspulsen mellan två pulser ska vara så lång att eventuell muskelkramp släpper innan nästa puls för att man inte ska "fastna".Risken är att om en människa eller ett djur råkar röra vid två trådar från olika stängsel samtidigt så kan det bli en mycket kraftigare stöt än vad som är lämpligt.
Stöten blir inte kraftigare, däremot blir ökar risken för personskador. Tidspulsen mellan två pulser ska vara så lång att eventuell muskelkramp släpper innan nästa puls för att man inte ska "fastna".
Stöten kan ju bli kraftigare om två pulser råka komma samtidigt. Men det kanske inte är något problem?
Inte helt enkelt att förklara men spänningar (toppvärde) kan inte adderas enkelt. Alltså 6 000 V i ett aggregat plus 6 000 V från det andra aggregatet ger inte en sammanlagd puls på 12 000V eftersom det är effektivärden som adderas. Ännu krångligare blir det eftersom pulsformen och pulslängden för olika aggregat kan variera.
Oj, kan det göra det?
Det hade jag ingen aning om. Har precis hagat in en hage där jag och grannen(kobonde) har isolatorerna på varsin sida om stolparna.
Ska man göra något som verkligen är farligt så är det att dra elstängsel parallellt med kraftledningar
Varför då? Berätta!
Ska man göra något som verkligen är farligt så är det att dra elstängsel parallellt med kraftledningar
Går det verkligen? Jag kan tycka att kraftledningarna går ganska högt upp i luften eller nere i marken. Vad händer med dem i marken? Det har vi genom hagen.
Det är luftledningarna som är problemet. En trefas ledning i jord är inget problem.
Det blir ström även utan att aggregatet är på. En bra skiss som visar ungefärliga avstånd för olika kraftledningar finns vid punkt E10 i http://www.lundex.se/acrobat/Regler%20f%F6r...pdfJag är dåligt insatt i hur lång räckvidd fälten runt dem har. Men tydligen ganska lång eftersom de kan ge upphov till ström i stängseltråden. En dum fråga men har det ngt att göra med de strömpulser som kommer från aggregatet eller det blir så även om strömmen till stängslet inte är på? Nu undrar jag mest i största allmänhet.