Sv: Elstaket

Vilken spänning, i förhållande till vad?

Utgår man från aggregatet, så finns vid normal funktion en smula spänning mellan dettas jordanslutning och jordspettet, beroende på spänningsfall i anslutningsledare och belastning i stängslet.
Resten av levererad spänning, dvs i stort sett allt, finns mellan jordspett och aggregatets ledare. Spänningsfall uppstår även via matarledning, stängseltrådar p g av avledning genom växtlighet mm liksom mellan jord och jordspett om den kontakten är dålig.

LIA

Vilken spänning, i förhållande till vad?
Mellan "jord" och jordspettet - jag mäter med en elmätare

Utgår man från aggregatet, så finns vid normal funktion en smula spänning mellan dettas jordanslutning och jordspettet, beroende på spänningsfall i anslutningsledare och belastning i stängslet.
Lite ja men här ligger det 3-4 kV och på staketet ligger det nästan noll trots att jag dragit en helt ny ledning

Resten av levererad spänning, dvs i stort sett allt, finns mellan jordspett och aggregatets ledare. Spänningsfall uppstår även via matarledning, stängseltrådar p g av avledning genom växtlighet mm liksom mellan jord och jordspett om den kontakten är dålig.

Här förstår jag inte riktigt vad du menar?

Det är visserligen en del belastning på staketet men man tycker man borde ha lite spänning åtminstone där man ansluter ledaren från aggregatet.

Möjligtvis fungerar jordningen dåligt eftersom det är mycket sten där jag (försökt) slått ner jordspetten? Man kanske ska testa att flytta dem eller hälla vatten på dem.

Du tänker rätt här.

Jordningen är som regel det som krånglar.

du KAN dra en matarkabel till där jordningen är lättare att slå ner- djupt.
Jag använder galvade spett för att inte få sämre jordning på sikt- rost.

Du tänker rätt här.

Jordningen är som regel det som krånglar.

du KAN dra en matarkabel till där jordningen är lättare att slå ner- djupt.
Jag använder galvade spett för att inte få sämre jordning på sikt- rost.

Tack för svar! Ska experimentera med jordningen i helgen. Problemet är att marken består av grus och sten :confused: får försöka hitta bättre ställe.

kanske korkad idé, men kan man inte gräva en djup grop och fylla med matjord och köra ner ett galvat spett i?

kanske korkad idé, men kan man inte gräva en djup grop och fylla med matjord och köra ner ett galvat spett i?

Man behöver nog en grävskopa och det har jag ingen. Men jag ska gå ut och kolla i helgen om det finns något stället som är lite mer lättgrävt.

Mellan "jord" och jordspettet - jag mäter med en elmätare
Vad menar du med "jord"?
Om det är aggregatets jordanslutning du mäter till, så har du avbrott i matningen mellan jordanslutningen och spettet.
Om det är "markens jord" du mäter till, har inte spettet kontakt med markens fukt, dvs marken är torr.
Antagligen har du betydande avledning mellan stängsel och mark. Det är inte så att stängslet kortsluter till marken?

Tänk dig hela anläggningen som en lång ledning från aggregatets jordningsuttag till dess uttag för stängselanslutning. ;) Alltså från jordningsuttaget via matarkabel till spett, via markfuktigheten (inkl grundvatten t ex) till marken under stängslet, via hovar genom hästkroppen till stängseltråden och via den tillbaka till aggregatets stängselanslutning.

Hälla på vatten fungerar för tillfället, om jorden är torr, men löser inte problemet på sikt.

Strunta i spett!
Det är effektivare att gräva ner en oisolerad ledning istället, t ex den du annars skulle ha till matarkabel. Helst då till område med stående fukt. Kanske in under gödselstad om du inte hittar bättre alternativ. :)

Grus och sten... Undrar om hästarna kommer att känna av elen, även om aggregatet blir ordentligt jordat. Det måste ju också bli kontakt mellan hovar och mark/markfukt.

LIA

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
538
Kropp & Själ När jag sover hemma har jag, i alla fall senaste halvåret, vaknat med täppt näsa och ofta grusiga ögon också. Jag har funderat på om det...
Svar
13
· Visningar
663
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är strålande solsken när andelsägarna i KP-hästen träffas på Thomas Jonssons anläggning i natursköna Grindemåla. Det går att känna...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka