elstaket med jord i tråden

kol

Trådstartare
vet inte var tråden skall läggas så jag prövar här.
Skåne är fullt av snö och eltråden har naturligtvis inte ordentlig jord så jag vill lägga separat jord, hur gör jag detta bäst?
Skall jorden ligga övanför tråden(jag pratar lodrätt) på stolpen eller på undersidan av eltråden? och hur långt skall det vara i mellan? tänkte själv ca 1 cm.
Är det någon klok som har en idé hur man gör det bäst så posta gärna, jag har 3 eltrådar och a-ponnys och efter att ha hämtat dom på vägen precis är det 1 gång för mycket:devil:

Sv: elstaket med jord i tråden

På hästverksam finns en tråd med bilder.Kopplat om tråden i hagen heter den. Kolla där :)

tac så mycket men tyvärr gav det inte svar till någon av mina frågor:cry:

Närmare än 10 cm bör dom inte vara. bäst är att sätta jordtråden mellan de nedersta trådarna. Du behöver inte ha isolatorer till en sådan jordning, utan kan dra jordtråden runt stoplarna bara.

Vad menar du med lodrätt ? En jordtråd dras som ett vanligt stängsel bara.

:D på min förklaring av hur trådarna satt lät det som om dom drogs övan på varandra, därav min röriga förklaring av lodrätt:grin:

men då måste hästarna luta sig över alla trådarna för att få jord?kan man inte dra en jordtråd nära alla trådarna? om dom känner med mulen på översta tråden får dom ingen jord alls ju? kan man jorda i både tråd och spett samtidigt?

Jag blev abrupt uppväckt sent en kväll, hästarna hade gått på vift i mörkret p.g.a. dålig jord. Jag frigorde översta tråden helt från den undre som sitter ca 1-2 dm under den övre. Sen la jag jorden på den undre och har ström på den övre.

Tog inte lång stund förrän unghästen försökte gå ut där han lyckats tidigare och när bägge trådarna kom på bringan fick han en rejäl smäll och det har hållit honom inne sedan dess. Funderade ett tag på att ha en tredje strömtråd nedanför jorden men hos oss behövs det inte. Med den här kopplingen, ström på en och jord på en, har jag fullt ös på strömstyrkan.

Man får ha koll på snön nu så den inte hänger ner översta tråden så den kommer i kontakt med den undre men hittills har det hållit fint.

jag har varit ute och byglat kopplingar bättre, har nu adekvat strömstyrka i trådarna när jag jordar mot snön, so far so good, vill fortfarande ha jord i tråden som du gjorde däremot. Har någon en aning om man kan jorda både i staket och spett samtidigt? Visst borde det gå:confused:

Senast ändrad:

Har ingen aning om det funkar då jag inte provat. Gör ett test och mät om du får nåt ut på tråden sen ;)

Tänkte mest på att du hade små hästar, därav jord längre ned. Dom kryper väl mest kan jag tänka mig. Vad menar du jorda i tråd och spett ??? Man jordar som vanligt, men drar ut jordtråden i stängslet bara. Ang 10 cm, du måste ju tänka på att stängseltråd rör på sig, och har du för nära så är ju risken dom tar i varandra tex när det blåser/stormar mm och då försvinner ju spänningen.

Vi körde ner ett vanligt rejält järnspett en halvmeter i backen när vi hade problem med jordning och elen förra vintern. Hittills har det varit el i staketen i år.

tack alla,
mynta jag trodde att man drog jorden bara till jordtråd, därav min fråga om man skulle jorda i både spett och tråd samtidigt:oJag har iallafall lyckats att få bra med ström när jag byglade om alla skarvar till nya byglingar. Jordtråd åker upp nu i veckan, det ska snöa mmeerraa:)

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar tappa hoppet om att nånsin kunna stängsla in mina vilddjur och vänder mig till bukeoraklet för hjälp…. Flyttade till gård...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 030
Senast: BornAgain
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
54 068
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 197
Senast: leia
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 024
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka