Elkunskap for dummies

Jane_Done

Trådstartare
Finns det någon kunnig människa här som kan berätta hur mycket el som behövs i ett staket för att hålla en rymningsbenägen häst inne? Alltså, vad är standardstyrka och vad har ni för erfarenheter generellt?

Sv: Elkunskap for dummies

:rofl:tyvärr är min erfarenhet att vill de ut så går de ut shettis, hingst sällskapssjuka spelar ingen roll om du har ström på så håret krusar sig.
MEN det finns små knep... :angel:
först ska du lura ut varför hästen går ut och om det är nåt du kan åtgärda
sedan ska du stänga med väl synligt el rep vitt två trådar med rejäla knoppar UTAN metall kärna sen mellan de vita el repen sätter du vanlig hederlig stål tråd var noga med att dra den så att alla kontaktar varandra uppifrån och ner i ett hörn och vid öppning.
nu gör du i ordning hästen och det här brukar som regel räcka med en gång, blöt hästen och såpa in hals huvud nos . nu har du tagit bort allt isolerings material som en del hästar har med mycket päls,man mm.hästen är nu blöt lika med ström ledande så när hästen är mycket nära tråden hoppar el gnistan ,stöten till den blöta pälsen. hjälper inte det här kan du trä en järntråd runt nack stycke till grimman och skapa två antenner som står upp en dec. stör inte djuret så länge det är innan för hagen men så här långt har vi aldrig behöva gått. kanske det låter grymt detta men de jag haft problem med brukar blötläggning räcka jo sen måste inte denna här myggfria hage vara enorm 5*5 räcker för en aha upplevelse sen går de bra på två elrep eller vad som helst när jag tänker på det. annars är elaggregat för kor starkast på marknaden. gräset vissnar när det nuddar.. lycka till ;)

Det intressanta är inte hur mycket ström det kan flöda i ett elstängsel, utan hur mycket det ger vid BELASTNING. Alltså, hur många volt ger stängslet vid 500 ohm ? Sedan krävs ju ett bra aggregat, bra jordning och bra tråd. Hur har du nu ? Har du testat aggregatet, tråden och jorden ? Vad visade detta ?

3000 volt räcker åt snälla hästar som stannar inne, åt rymningsbenägna bör man ha minst 6000 volt spänning i trådarna. inhämtat i ngt som heter elstängselskolan googla eller sök i bukes länksamling
verkar stämma rätt bra tycker jag.

Tack alla för svar med olika infallsvinklar! Saken är den att jag är bara inblandad som tredje part och enligt utsago ska stängslet vara "testat" men jag ville veta hur mycket det bör vara.

Bra tips med vatten och antenner, att det bör vara 6000 volt och 500 ohm vid belastning. Jag noterar! :bow::bow:

Ett elstängsel är inte bättre än sin svagaste punkt. Det många stirrar sig blinda på är aggregatets maximala spänning (Volt) eller energi (Joule).

Ett bra elstängsel ska ha väl anslutna kontakter, tillräcklig jordning även vid torka (här slarvar många!), hela isolatorer, fritt från gräs och buskar som ligger mot trådar (röjning krävs ofta under sommaren), tråd/rep/band med lågt elektriskt motstånd mm. Grindar och skarvar är annars svaga punkter. Rep och band har begränsad livslängd! Har man torr, sandig jord som isolerar bra kan man använda ansluta varannan tråd i höjdled till jord.

Att korrekt mäta den här typen av elektriska pulser är inte enkelt med den typ av utrustningar som säljs i branschen (har mer än 25 års erfarenhet av elektrisk mätteknik...). Det blir oftast en indikation av om det fungerar bra/hyfsat/inte.

Det finns enkla instrument (för några hundralappar) som visar spänningen i pulsarna.
Värdefullt att ha då man felsöker, kollar jordanslutningen etc.

Beträffande livslängden på rep och band så hänger den till stor del på kvalitén. Det man snålade in vid köpet, får man betala med minskad livslängd och ev med sämre funktion.

LIA

Nej, 500 ohm betyder = djurkontakten ;)

Alltså, hur mycket ger stängslet när det får kontakt med ett djur...alltså bör man kortsluta stängslet och därmed mäta.

Finns det någon kunnig människa här som kan berätta hur mycket el som behövs i ett staket för att hålla en rymningsbenägen häst inne? Alltså, vad är standardstyrka och vad har ni för erfarenheter generellt?

behövs inte speciellt mkt för att få en stöt & även om det inte är en stark stöt så vet jag inga hästar som gillar sånt.
Problemet är ju om det finns el men hästarna inte känner av det, tex för att de har tjock päls eller täcken, då hjälper inte starkare el.
Andra problemet på vintern är ju när jordningen är dålig, själv har jag fått koppla in jorden på nedre tråden nu pga smitningar, emn då krävs ju att hästarna rör i både övre & nedre tråden för att få en stöt.

Nej, 500 ohm betyder = djurkontakten ;)

Alltså, hur mycket ger stängslet när det får kontakt med ett djur...alltså bör man kortsluta stängslet och därmed mäta.

500 ohm innebär troligen inte alls = djurkontakten som du påstår.
Exempelvis människans kroppsresistans ligger runt 800 ohm, lägger man sedan till övergångsresistansen i huden så bör totalresistansen bli ytterligare något högre (källa http://www.tfe.umu.se/courses/Elektro/zReusable/Docs/Komp3-Personfara.pdf). Alltså bör resistansen för människa/häst hamna uppskattningsvis på 1000 ohm eller högre.

Det finns inga enhetliga regler för hur fabrikanterna ska mäta aggregat så det går inte att jämföra värden mellan olika modeller på marknaden.
Läs mer här (bra artikel!): http://www.lrf.se/viarbetarmed/djuromsorg/stangsel/elstangsel

Jag tror att de flesta tillverkare då de mäter använder en resistiv konstlast. Det överenstämmer troligen inte med den verklighet som ett kilometerlångt stängsel med parallela trådar utgör.

(Oj vad teknisk jag blev. Långt från "för dummies" som var titeln på tråden.)

Tja, det är vad jag fått förklarat från BMSAB i alla fall. Och om man går in och läser så står det även likadant där.

Tja, det är vad jag fått förklarat från BMSAB i alla fall. Och om man går in och läser så står det även likadant där.
Läser man BMSAB beskrivningar så framgår bland annat att: "Det är inte längre bara energin som räknas, utan spänningen (mätt i Volt) måste vara tillräckligt hög för att strömflödet ej skall bli hämmande.Titta efter stängslets spänning, det är inte spänningen utan belastning som är viktig, utan det är spänningen i stängslet vid djurkontakten. Den minsta godtagbara spänningen vid djurkontakt är 2000 Volt. 3000 - 4000 Volt rekommenderas speciellt till långhåriga och envisa djur."

Detta stämmer helt överens med Umeå universitets information där det framgår att hudens övergångsresistans sjunker när spänningen ökar. Däremot så är de 500 ohm som används för beräkning mer att skapa en referens som efterliknar motståndet hos ett längre stängsel utan kontakt med marken. Man släpar ju inte med sig ett helt elstängsel in på elektroniklaboratoriet, därför så använder man en last som ska likna stängslet vid mätningen. Toppvärdet på spänningen mäts då mellan plus och jord med motståndet mellan.

Både BMSABs hemsida och mina källor säger samma sak men du tolkar det på ett annat sätt.

*kl*

Fick idag höra att det är förbjudet att ha så mkt som 6000volt på stängslen. Finns det sådana lagar?

Har en mätare som man lägger på tråden, och den visar 1000-2000volt, det måste ju vara på tok för lite?

*kl*
Fick idag höra att det är förbjudet att ha så mkt som 6000volt på stängslen. Finns det sådana lagar?
Elstängsel regleras bland annat av en svens standard: SS-EN 60335-2-76, Elektriska hushållsapparater och liknande bruksföremål - Säkerhet - Del 2: Särskilda fordringar på elstängselapparater

Tyvärr har LRF inte uppdaterat sina hemsidor där de bara beskriver den gamla standarden ( som numera är upphävd: http://www.lrf.se/viarbetarmed/djuromsorg/stangsel/reglerforelstangsel

Det finns inga regler för hur hög spänningen får vara (utom vid en detaljbegränsning om man har elstaket inomhus). Den enda regel som begränsar aggregaten är att energimängden vid 500 ohm inte får överstiga 5 joule. Det var en lätt inflammerad debatt för något år sedan mellan elsäkerhetsverket och LRF. Anledningen var att man vill ändra till max 5 joule mätt mellan 50 och 500 ohm.
På marknaden finns aggregat att köpa som ger upp till 30 joule vid den lägre resistansen 50 ohm.
En kort puls med hög spänning eller en längre puls med lägre spänning kan ge lika stor energi.

Sedan ska man veta att det handlar om en standard vilket inte är att anse som lag. Händer en olycka så är det visserligen en försvårande omständighet att man inte följt standarden.
Har en mätare som man lägger på tråden, och den visar 1000-2000volt, det måste ju vara på tok för lite?

Ja, det tyder på dålig anslutning, dålig jordning, dålig mätare eller felaktigt utförd mätning.

Jag läser intresserat vad kunniga personer skriver :bump:

Det som kanske försvårar för dummiesarna här ute är väl den här avsaknaden av information.

Edit. Skit också, försökte länka till ett aggregat på en stor kedja. "Mycket stark" kallar de den. Eeeeh...

Det är intressant att notera att det finns så många självutnämnda experter (särskilt bland de som säljer aggregat)!

Jag delar fikarum med några av de främsta experterna på elmiljö inom försvarsområdet. Till och med de börjar himla med ögonen och säger "det beror på..." när man talar om höga spänningspulser och energi i samband med människor och djur.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 315
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar