Elizar 614..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jojjo_blondin
  • Startdatum Startdatum
J

jojjo_blondin

Någon som vet något om denna hingst?

Finns det någon sida där man kan få reda mer om honom och andra sv. halvblodshinstar.. har inte hittat något själv :crazy: .

Mvh Janna :cool:

Jag vet bara två ridskolehästar E. Elizar.

Fina, hoppar bra, dock är i alla fall den ena väldigt tittig.

Okej..

Har stött på rätt många avkommor till honom, skulle gärna vilja veta lite mer om själva hingsten, hur han var själv.

Här hittar du bild och lite info om Elizar! Du kan också hitta stam och bild på hundratusentals hästar där.

Jag har aldrig känt någon avkomma till Elizar själv, men de jag hört talas om har varit rätt skarpa i humöret, men det behöver förstås inte betyda att alla är det. Elizar är morfar till Lussan Giunness och farfar till Kyras Matador II.

Vi hade en avkomma efter Elizar i ett stall jag var i förut, och hon var nog det galnaste jag träffat i hästväg. Fick ledas med stigbett till hagen om hon alls skulle dit. Jag har också hört att hans avkommor kan bli knäppa. Jag skulle ALDRIG betäcka med en sån eller en avkomma, hur bra han än vore i övrigt. Temperamentet är jätteviktigt!

Sto efter Elizar-Falstaff som ägs av en god vän är både vacker, med underbart temperament och en god och klok mor. Hennes avkommor i sin tur har blivit väldigt fina även i temperament.

svar till anna 0ch hovdam: jo jag har också stött på helknepiga avkommor. men nu senast köpte en bra kompis en sådan, och den hästen är helt underbar i temperamentet.

Jag har ett sto efter Elizar, med otroligt mkt motor. Men helt underbar för övrigt. Jätte bra mamma, som lämnat bra psyke på fölen.

1501.jpg

På bilden rids hon av min son som då var 11 år. Hade föl vid sidan och åter dräktig på kortet.

Jättetjusig!
Då är det väl bara det att man har hört om dom som blev knepiga, och inte mkt om dom andra. Våra kompisars häst är också helt underbar, världens största hjärta har han nog. :)

Han är född i Danmark efter svenska föräldrar, en moderlivsexport. Kom tillbaka till Sverige i mogen ålder, till Skaraborg och Stenstorp om jag minns rätt. Senare i livet hamnade han i Kungälvstrakten.

Okej. kanske därför jag stött på en del hästar här i göteborgsområdet. levar han fortfarande? :confused:

Nej, han är borta. Om jag inte minns fel var han född -67. Min syster hade en dotter (Elizar-Marino) som var väldigt framåt och pigg på hinder. Hon såldes senare och fick sitt första föl som 18-åring. En bekant har en 12-åring som nu är dräktig för första gången.

Ahaaa. Okej. Men dom är ju inte så, om du förstår hur jag menar, så är inte det temperamentet något problem för dom.

När jag säger att jag har ett sto E: Elizar-Dragon så blir dom gammla uppfödarna och hästkarlarna precis lyriska över stammen. Det är kul Men visst kan det ju vara så att viss kombinationer med Elizar kan bli väldigt knepiga.

Jo :) . Men det är ju mamman som spelar in en del också. 50 % av "generna" plus att det är hon som uppfostrar fölet, det har ju Elizar inget att göra med :) . Men som sagt. Vissa hästar man har sett har ju blivit görfina, andra, inte lika fina :) .

Jag blir också glad över den stammen :)

Vad gäller Elizar så kommer han ju ur en framgångsrik stofamilj med Chagalls mamma Efrodite som mormor, och Unikum var ju en god tävlingshästproducör med fälttävlanshästar som specialitet ;) Jag tycker att det är synd att Elizar inte uppskattades i Sverige lika mycket som i Danmark :(

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka