Elitryttare - hoppning!

Sv: Elitryttare - hoppning!

Kände mig lite irriterad när jag började läsa tråden, blev faktiskt medlem nu bara för att kunna svara, och nu blir det lååångt inlägg;)
Anyways... jag kan ju säga att med lite tur, känsla och vilja så kan man komma långt även på ridskola.
Själv rider jag på ridskola, men pga att jag visat så starkt att jag vill så sitter jag inte längre på en ridskolehäst utan på en gammal gran prix häst som ägs av h*n som driver ridskolan. Nu får jag dessutom gratis träningar och får rida otroligt mycket, blir alltså uppringd av ridskolan och ombedd att komma och rida.
Så vad jag menar är att det är bullshit att man inte kan komma långt på ridskola, och det som jag själv lyckats med har skett under mindre än 1 år.
Vilja, vilja, vilja. Det är det som tagit mig såhär långt och som kommer ta mig vidare, inte pengar, jag har inte alls bra med pengar och betalar väldigt mycket själv, jag är 16, jag har aldrig heller haft egen häst och fram till för snart ett år sen red jag bara en gång i veckan. Kan man åstakomma så mycket på mindre än ett år, vad kan man då inte göra på 30 år?
Samma sak till TS, vill du så kan du! :)

Senast ändrad av en moderator:

*KL
Rätta mig om jag har fel, men började inte paula törnquist rida i vuxen ålder, och hon har ju lyckats rättså bra.

Rätt inställning kommer man långt på.
Jag tror faktiskt att de barn/unga som har fått alltför mycket serverat har Svårare att nå den absoluta toppen, då de inte är vana att kämpa i motgång.

Kände mig lite irriterad när jag började läsa tråden, blev faktiskt medlem nu bara för att kunna svara, och nu blir det lååångt inlägg;)
Anyways... jag kan ju säga att med lite tur, känsla och vilja så kan man komma långt även på ridskola.
Själv rider jag på ridskola, men pga att jag visat så starkt att jag vill så sitter jag inte längre på en ridskolehäst utan på en gammal gran prix häst som ägs av h*n som driver ridskolan. Nu får jag dessutom gratis träningar och får rida otroligt mycket, blir alltså uppringd av ridskolan och ombedd att komma och rida.
Så vad jag menar är att det är bullshit att man inte kan komma långt på ridskola, och det som jag själv lyckats med har skett under mindre än 1 år.
Vilja, vilja, vilja. Det är det som tagit mig såhär långt och som kommer ta mig vidare, inte pengar, jag har inte alls bra med pengar och betalar väldigt mycket själv, jag är 16, jag har aldrig heller haft egen häst och fram till för snart ett år sen red jag bara en gång i veckan. Kan man åstakomma så mycket på mindre än ett år, vad kan man då inte göra på 30 år?
Samma sak till TS, vill du så kan du! :)

Tävlar du någonting med den hästen då? Att sitta på duktiga hästar är det många som gör det med betyder ju inte att man automatiskt är en duktig ryttare. För att man ska kunna klassas som elitryttare krävs ju oxå att man tävlar en del.
Självklart är det då super med bra hästar och bra tränare.

TS
Försut det som många andra har skrivit så får man ju inte glömma att man måste ha tillgång till ett bra hästmaterial. Inte bara en utan flera. Blir din enda häst skadad så är du ju borta men har du fler, även om alla kanske inte tävlar på maxnivå så har du ju ändå möjligheten att fortsätta tävlandet. Sedan måste man ju även kunna byta hästar när de man har inte räcker till.

Ang. ridskoleryttare som kommer till toppen så är det ju inte vanliga "rida en gång i veckan-ryttare" som når toppen.

Tävlar du någonting med den hästen då? Att sitta på duktiga hästar är det många som gör det med betyder ju inte att man automatiskt är en duktig ryttare. För att man ska kunna klassas som elitryttare krävs ju oxå att man tävlar en del.
Självklart är det då super med bra hästar och bra tränare.

TS
Försut det som många andra har skrivit så får man ju inte glömma att man måste ha tillgång till ett bra hästmaterial. Inte bara en utan flera. Blir din enda häst skadad så är du ju borta men har du fler, även om alla kanske inte tävlar på maxnivå så har du ju ändå möjligheten att fortsätta tävlandet. Sedan måste man ju även kunna byta hästar när de man har inte räcker till.

Ang. ridskoleryttare som kommer till toppen så är det ju inte vanliga "rida en gång i veckan-ryttare" som når toppen.

Jag tror att du missförstod mitt inlägg ganska ordenligt. Du tror antagligen att meningen var att skryta eller liknande haha.
Vad jag menade var att jag nu sitter på en häst som är otroligt välutbildad och som jag kommer kunna lära mig väldigt mycket av och tillsammans med kunna komma långt. Jag har inte börjat tävla med den hästen än, håller fortfarande på att rida in mig ordentligt på den, men jo snart så tävlar vi också, vad tävlandet har att göra med att vara en bra ryttare förstår jag dock inte alls, det finns hundratals ryttare som tävlar med bra hästar och som bara flängrider. Men visst krävs det otroligt mycket tävlande för att nå toppen.

Och självklart förstår nog även TS att det inte är "vanliga" ridskoleryttare som kommer till toppen, vad jag menade var att många nog tror att om man rider på ridskola så kommer man aldrig komma någonstans och aldrig ha tillgång till "bra hästmaterial", medan jag vill mena att det kan man visst, bara man har en stark vilja och jobbar hårt för det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att du missförstod mitt inlägg ganska ordenligt. Du tror antagligen att meningen var att skryta eller liknande haha.
Vad jag menade var att jag nu sitter på en häst som är otroligt välutbildad och som jag kommer kunna lära mig väldigt mycket av och tillsammans med kunna komma långt. Jag har inte börjat tävla med den hästen än, håller fortfarande på att rida in mig ordentligt på den, men jo snart så tävlar vi också, vad tävlandet har att göra med att vara en bra ryttare förstår jag dock inte alls, det finns hundratals ryttare som tävlar med bra hästar och som bara flängrider. Men visst krävs det otroligt mycket tävlande för att nå toppen.

Och självklart förstår nog även TS att det inte är "vanliga" ridskoleryttare som kommer till toppen, vad jag menade var att många nog tror att om man rider på ridskola så kommer man aldrig komma någonstans och aldrig ha tillgång till "bra hästmaterial", medan jag vill mena att det kan man visst, bara man har en stark vilja och jobbar hårt för det.

nej nej, jag tog inte ditt inlägg som skryt, ursäkta om det verkade så. Var mest bara nyfiken :)

Tävlandet och vara en bra ryttare hör inte alls ihop, men eftersom som jag fattat det som att TS vill bli en tävlingselitryttare så tog jag upp det ur det perpektivet.

Och det sista om ridskoleryttare var inte direkt riktat mot dig, utan mer allmänt till tråden.

Hoppas du inte tog illa upp, det blir ju så lätt missförstånd när man ska utrycka sig i skrift.

nej nej, jag tog inte ditt inlägg som skryt, ursäkta om det verkade så. Var mest bara nyfiken :)

Tävlandet och vara en bra ryttare hör inte alls ihop, men eftersom som jag fattat det som att TS vill bli en tävlingselitryttare så tog jag upp det ur det perpektivet.

Och det sista om ridskoleryttare var inte direkt riktat mot dig, utan mer allmänt till tråden.

Hoppas du inte tog illa upp, det blir ju så lätt missförstånd när man ska utrycka sig i skrift.

Nej, nej jag tog inte illa upp ville bara förklara lite mer ingående hur jag menade :)

Kom och tänka på en till sak som TS nog kommer stöta på under sin framtida ryttarkarriär och det är motgångar, det kommer ju trots allt dagar då man inte vill sätta sig på hästen, dagar då man tycker att allt är tråkigt och även långa tider som man bara känner att man inte längre vill rida.
Du kommer stöta på massor av hästar som inte passar dig och din ridning, hästar som kommer kasta av dig och antagligen kommer du någon gång göra dig illa. Men trots det är det viktigt att kunna se igenom dåliga tider och fortsätta, trots allt så blir man ju en bättre ryttare av sådana erfarenheter!
Det är många som lägger av när det blir jobbigt och allt inte bara går lätt hela tiden.

Klart att hon kan lyckas. Fortsätt rida på ridskola (gärna i träningsgrupp) och ha en medryttarhäst på sidan av. Det behöver inte vara en högt utbildad häst/ponny som du får tävla på, men du får mer ridvana och erfarenhet. Samt att du får möjlighet att träna extra på det du lär dig på ridskolan så att du dubbelt så snabbt kan flytta upp en grupp eller dylikt. Sedan när du är reda för att starta högre klasser så försök hitta en medryttarhäst som matchar dina krav. ELLER skaffa en foderhäst. Om du har möjlighet så sluta på ridskolan och träna privat istället. Det ger tusen gånger mer.

Själv red jag på ridskola några år, och var medryttare from att jag var 11. Nu sen snart ett år har jag haft en egen foderponny som jag ska börja tävla lokalt och även regionalt ifall vi hinner (mitt sista ponnyår). Min mamma har inte råd att betala henne åt mig, så jag jobbar minst 3 dagar i veckan för att ha råd med min ponny. Jag kommer slita häcken av mig för att ha råd med alla tävlingar, men det är det värt. Jag är ju ett steg närmare vägen. Om vi lyckas placera oss mycket i sommar så är det ju massor med plus för när jag går över till häst nästa år.
Den här ponnyn har tävlat upp till MSV A så jag har ju ganska bra förutsättningar nu också. Men det jag ville säga var att du behöver inga rika föräldrar, det går bra att slita själv också.

hm . bra fråga jag tror att man behöver det här:
*älska hästarna och det man gör .
*ha ett mål , och kämpa .
hjälper väldigt mkt .
*sponsor eller rika föreldrar
* kontakter . till exempel vara lärling hos en elitryttare
*vara insatt i det mesta som rör ridsporten .

Malin B hade en rätt rejäl plånbok i ryggen, man tävlar inte internationellt på ponny om man inte har pengar. Hon har den perfekta kombinationen, talang, envishet, känsla, pengar och ett fördelaktigt utseende och sätt som ger sponsorer. Men att göra någon framgångssaga om "ridskoleflickan som blev bäst i världen" går inte

Vet inte om jag skriver nåt som nån annan redan skrivit men iaf:

MB hade mkt pengar i ryggen men man kan lyckas ändå (inte till Pansi, allmänt nu), Peter Wylde har medalj i VM ridit OS, Ridit Världscupen flertalet gånger. Han är en i elitens elit. Speciellt var han de när han hade Feincera.
Han har mkt mkt pengar nu men han började sin karriär med att knoppa andras hästar inför tävling för att spara pengar till ridlektioner. Så han är verkligen en som börjat från botten, utan pengar i ryggen!

Hans otroliga talang gjorde att han lyckades o att han fick sponsorer.:)

Pengar.

Med pengar kan du lätt bli en elitryttare. Upp till 150. Sen måste man dessutom ha en otrolig känsla.

Men jag måste tyvärr säga att jag tror inte du kommer bli nån elitryttare, om du inte har någon som kan börja sponsra dig. Ridskolehästarna har ofta inte kapacitet för svår klass.

Jag skulle vilja påstå att många flesta ryttare saknar både talang och mod för att rida 1,50. Pengar är inte allt i denna sport.
Dock blir man aldrig bättre än sin bästa häst. Men samtidigt finns det många ryttare som aldrig blir bra trots att de sitter på jättefina hästar.
Talang, envishet och vilja att arbeta hårt krävs för att nå toppen. Att bara vilja bli elitryttare räcker tyvärr inte.

Kort, gott och kanske lite luddigt skrivet, men den enda saken du egenteligen behöver göra är;

Att du måste älska hästar och ridsport.

Det får dig att kämpa från botten till toppen, trots att vägen däremellan kan bli väldigt lång. Vill du, så kan du - inget är omöjligt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023