Elitryttare - hoppning!

Sv: Elitryttare - hoppning!

Pengar.

Med pengar kan du lätt bli en elitryttare. Upp till 150. Sen måste man dessutom ha en otrolig känsla.

Men jag måste tyvärr säga att jag tror inte du kommer bli nån elitryttare, om du inte har någon som kan börja sponsra dig. Ridskolehästarna har ofta inte kapacitet för svår klass.

Pengar.

Med pengar kan du lätt bli en elitryttare. Upp till 150. Sen måste man dessutom ha en otrolig känsla.

Men jag måste tyvärr säga att jag tror inte du kommer bli nån elitryttare, om du inte har någon som kan börja sponsra dig. Ridskolehästarna har ofta inte kapacitet för svår klass.

Det är klart hon kan bli Elitryttare! När hon sen blir äldre och börjar arbeta så är det långsiktigt och hårt arbete som gäller!
Fördelen med ridsport är att man kan hålla på låååångt upp i åldrarna.

Jag själv är uppvuxen med ensamstående förälder och vi hade inte pengar till häst, jag hängde på ridskolan. Nu många många år senare har jag faktiskt ngr egna hästar varav ett och snart två mycket fina avelsston. Nu är inte mitt mål att bli elitryttare men det jag vill säga är att man kan nå sin dröm om man kämpar för den och viktigt är att TRO PÅ SIG SJÄLV OCH SINA MÖJLIGHETER!

Jag önskar dig all lycka till och självklart ska du sikta mot stjärnorna!:)

Pengar.

Det är sådana som du som aldrig kommer bli elitryttare.
Sådana som hellre dödar en dröm med vaga argument än att kämpa för det man vill.

Chanserna att få jobba som sångerska är ganska små också, men jag kämpar på för det.
TS kanske är den där, en på miljonen som tar sig till eliten.
Jag kanske är en på miljonen som lyckas inom musik.

Hur tror du att dagens elitryttare började?? På ridskola såklart. Sen fick de nån bitsk och ilsk liten ponny på foder som dängde dem i backen 1000 ggr men ryttarna vägrade ge upp. Tävlade ridskolans ponnier, skrapade ihop till en egen; sålde den, köpte en dyrare osv. (som nån innan skrev) Tog jobb som stallskötare hos proffs, mockade tusentals boxar och offrade mängder med blod,svett och tårar. Utbildade sig. Fick jobb som beridare, fick köpa en lovande unghäst till bra pris osv osv. Tillslut är man där!

Men oavsett pengar och slitgöra - talang är nog nummer ett! En speciell känsla för ridning och hästhantering. Utan talang blir det tufft att komma upp till eliten.

Tack så mycket för era inlägg på tråden, ska satsa hårt på att bli bra. Detta är i stort sett mitt liv, och alla runt omkring gillar nog inte min ide & att jag är i stallet, till och med mina föräldrar tycker att hästar är inget jag kan klara mig på i livet, det är skitjobb i stall där man knappt får pengar. Visst kan man ju tjäna bättre på något annat, men det här är mitt liv & det jag vill satsa på. Har lärt mig att inte bry om andra personers negativa tanker, jag kämpar så gott jag kan. Tävlar & rider så mycket jag kan. Sen hur det blir exakt med mig i framtiden återstår ju att se.

Tack till alla som önskat mig lycka till, man kan komma upp dit även om jag inte har värsta pengarna & häst nu. Tack alla för era uppmuntrande komentarer!

Pengar.

Måste säga att jag inte håller med dig! Bara för att man har pengar blir man inte elitryttare, det är inte så enkelt! Men visst är pengar en bra sak att ha så man kan komma dit enklare. Men även såna som jag kan nå upp dit, bara man verkligen vill & satsar hårt på det! ;)

Klart man ska få drömma, det skadar aldrig. Jag är bara realist. Visst har kasnke många av dagens elitryttare börjat på ridskola, men de har alltid haft pengar bakom sig.
Tror du det finns någon som vill sponsra en första ponny eller häst till en tjej som rider på ridskolan? Tveksamt. För det är ju där hon för börja och även en billig ponny kan vara dyr i drift.
Sen kan jag ju sticka in att jag själv har tävlat upp till 150, så det är inte så dumt att vara realist trots allt. ;)

RGB och Baryard var väl inte födda med guldsked i mun direkt och de rankas ju som bäst i världen.... finns säkert 100 till som började den hårda vägen.

Så du menar att du har pengar i ryggen och fått dina talanghästar serverade på silverfat? Grattis. Men det är lite konstigt att påstå att man är realist när man säger att man inte tar sig till toppen utan stenrika föräldrar/sponsorer/andra stora pengar, då är man inte realist utan bara bortskämd.

Både Rolf-Görans och Malins föräldrar hade råd att köpa ponnyer till dem. Det är skillnad på att vara född med silversked i mun och att iallafall ha råd med en egen ponny. Har man en egen ponny finns det självklart chans (ej så stor dock) att jobba sig upp i klasserna, men utan varken egen ponny/häst eller stöttande föräldrar/släkting så ser det inte så ljust ut.

Både Rolf-Görans och Malins föräldrar hade råd att köpa ponnyer till dem. Det är skillnad på att vara född med silversked i mun och att iallafall ha råd med en egen ponny. Har man en egen ponny finns det självklart chans (ej så stor dock) att jobba sig upp i klasserna, men utan varken egen ponny/häst eller stöttande föräldrar/släkting så ser det inte så ljust ut.

Nej då får man vänta tills man är vuxen och kan försörja sig själv samt köra sin egen bil och transport. Jag håller också med dig om att Malin och RGB inte var ngr "fattiglappar". Jag vet att jag störde mig enormt mycket på just detta att MB hade minsan fått gå på ridskola och var en ryttare av folket.. Visst inte född in i en hästfamilj men pengar fanns det nog iallfall om man har råd att köpa hästar.
Merparten av de ute i förorterna, vanliga knegare har inte råd att köpa ponny till sina barn.

Problemet för mig är inte att kunna köpa en häst/ponny, utan snarare att kunna hålla den. Mina föräldar är inte ett dug itresserade av hästar, utan satsar på sina mototcyklar. Då vill de alltså inte att vi ska ha en häst som de bara betalar massa för. Morsan har inte världens bästa yrke heller, och dessutom måste hon ju betala huset, bilen, motorcykel och alt sånt där. Alltså kan inte jag ha en egen häst innan jag är myndig & kan tjäna pengar :/

Problemet för mig är inte att kunna köpa en häst/ponny, utan snarare att kunna hålla den. Mina föräldar är inte ett dug itresserade av hästar, utan satsar på sina mototcyklar. Då vill de alltså inte att vi ska ha en häst som de bara betalar massa för. Morsan har inte världens bästa yrke heller, och dessutom måste hon ju betala huset, bilen, motorcykel och alt sånt där. Alltså kan inte jag ha en egen häst innan jag är myndig & kan tjäna pengar :/

Du kan börja med att sommarjobba samt det går alltid att arbeta extra på helger. Går från att man är 16 år tror jag.
Det som vore bra är om du skulle kunna antingen hyra ponny/häst alterntaivt hjälpa till hos ngn mot att du får rida/träna.. Alltså vid sidan av skolan och här i sverige, inte så extremt som att dra till Tyskland i tre år.
Har du någon uppfödare i närheten som kanske vill ha hjälp med inridning och framtida matchning av hästar?`

Det är en otrolig skillnad på att ha ponny i Stockholm och Skåne/Norrköping. Priserna är minst de dubbla så det krävs mer pengar i Stockholm för att komma långt, samtidigt som det finns så otroligt många ridskoleryttare som vill komma upp i toppen. Det är väldigt svårt att hitta bra hästar att träna/tävla för dom går via kontakter på en gång. Och kontakter är svååårt att få - om man inte redan har en häst som man har gjort resultat med. Om man kollar annonser i Skåne så söker ju var och varannan hästägare en tävlingsryttare, här uppe är det skogsridning som erbjuds.

Jag önskar ts lycka till men det är en hård och lång väg att gå.

Rid alla hästar du får chans att rida, även de galnaste, segaste, jobbigaste hästarna
Och jobba häcken av dej så kanske du kan komma någon vart.

Ta o kolla runt lite om det är någon som behöver hjälp med sin häst, kanske bara mocka och det tråkiga i början men efter ett tag får du nog rida också, knyt kontakter (:

Jag tycker att du har rätt inställning, och med rätt inställning kan man skaffa rätt förutsättningar. Se bara på hoppeliten just nu, många av de bästa är över 40 så det är inte kört bara för att du i dagsläget saknar pengar/ponny/erfarenhet. Gå en bra hästutbildning, det ger dig både träning och chans att skaffa kontakter. Jobba sedan skiten ur dig i alla möjliga stall så att du få erarenhet och goda referenser. Se till att få rida bra hästar och visa att du kan så att du får komma ut på tävlingsbanan och visa upp resultat. Sätt upp delmål och var noga med att alltid klättra lite högre upp mot toppen. Var beredd att tjata och nöta tills folk känner igen dig, gör reklam för dig själv. Bara ett fåtal når eliten så det gäller att vara bäst hela tiden. Lycka till! :)

tack!
Men låt säga att man anmäler sig till en tävling, och vinner. Alltså hur typ ''registreras'' det att du just vunnit. Man får ju inget papper på de eller (herregud vad jag känner mig omedveten x) och om man tävlar på någon annans häst då?:angel:

Undrar bara vad e din bakgrund?Vad har du hittils gjort o vad EXAKT e ditt mål?

Läst lite mer av tråden.....har sj jobbat en hel del som groom o det är den bästa erfarenheten..man ska vara ödmjuk o försöka lära sig så mkt man kan!Men se till att inte bli utnnyttjad men tänkt på att i hästvälden kan uppskayyening visas på olikia sätt..talar av erferenhet;)

Malin B hade en rätt rejäl plånbok i ryggen, man tävlar inte internationellt på ponny om man inte har pengar. Hon har den perfekta kombinationen, talang, envishet, känsla, pengar och ett fördelaktigt utseende och sätt som ger sponsorer. Men att göra någon framgångssaga om "ridskoleflickan som blev bäst i världen" går inte

Hur är det med Kyra då? Har för mig att hon började på ridskola och tävlade ridskolehästar på hyfsat hög nivå...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023