Elitryttare - hoppning!

H

Huntaway

Hejsan!
Jo nu måste ni verkligen hjälpa mig! Jag har länge undrat & funderar fortfarande om det där med att vara elitryttare inom hoppning. Alltså hur blir man det, vad ska man ha gått för utbildning osv..?
Läste också att man måste ha mycket pengar, samt massa tävlingmeriter, vad menas med det, vad för slags meriter?

Snälla vill att någon svara nu, tack i förhand! :)

Säg inte att jag inte kan bli de om jag nu inte har massa pengar, egen häst osv.. oh! :confused::cry: svara...

Sv: Elitryttare - hoppning!

Du måste ha.
*En glöd
*En passion för det du gör
*Skinn på näsan
*En god hästhållning
*Empati för djuren

Det hjälper om du har.
*Mycket pengar
*Mycket stöd runt omkring

Man måste inte gå någon speciell utbildning.
Det gäller att jobba sig till toppen. Rida till knasiga hästar, kunna sälja dem och köpa en lite dyrare, rida till den, sälja, köpa en lite dyrare.
Rida olika typer av hästar. Träna träna träna.
Klättra i klasserna. Försöka få hjälp av sponsorer osv.
Det finns ingen lätt väg för oss "svenssons"

Tävlingsmeriter är vart du placerat dig, vilka klasser du vunnit. Om du vunnit cuper i hoppning. Ex, vinna norrlandsmästerskapen osv.

Du måste ha.
*En glöd
*En passion för det du gör
*Skinn på näsan
*En god hästhållning
*Empati för djuren

Det hjälper om du har.
*Mycket pengar
*Mycket stöd runt omkring

Man måste inte gå någon speciell utbildning.
Det gäller att jobba sig till toppen. Rida till knasiga hästar, kunna sälja dem och köpa en lite dyrare, rida till den, sälja, köpa en lite dyrare.
Rida olika typer av hästar. Träna träna träna.
Klättra i klasserna. Försöka få hjälp av sponsorer osv.
Det finns ingen lätt väg för oss "svenssons"

Tävlingsmeriter är vart du placerat dig, vilka klasser du vunnit. Om du vunnit cuper i hoppning. Ex, vinna norrlandsmästerskapen osv.

tack!
Men låt säga att man anmäler sig till en tävling, och vinner. Alltså hur typ ''registreras'' det att du just vunnit. Man får ju inget papper på de eller (herregud vad jag känner mig omedveten x) och om man tävlar på någon annans häst då?:angel:

och hur ska man lyckas få en *fet sponsor*, när de finns så många som vill ha de? :P

tack!
Men låt säga att man anmäler sig till en tävling, och vinner. Alltså hur typ ''registreras'' det att du just vunnit. Man får ju inget papper på de eller (herregud vad jag känner mig omedveten x) och om man tävlar på någon annans häst då?:angel:

Tävlingarna skickar in till ridsportförbundet. Och då finns det registrerat där.
Vissa tävlingar får man pokaler/plakett osv också.

Sponsorer får man genom att hålla sig framme, prata med folk, rida riktigt bra och ha en ödmjuk framtoning.

Tack för svaren, men nu är det så att jag inte har en egen häst. Och det är väldigt svårt att hitta en medryttarhäst som inte kostar för mycket & som man kan tävla på, fattar inte varför är så dyrt (visserligen så är detta ju Stockholm jag pratar om, men iallafall!)
Måste även fixa mitt grönt kort, och sen så ska jag satsa helt på att bli elitryttare, wish me luck ^^

Ni får gärna fortsätta skriva i denna tråd, hur har ni haft de, och sen så vad ska jag fixa för utbildning vid sidan av (måste ju in på gymnasium & högskola osv..) funderat på Strömsholms gymnasium, annars finns det ju massa andra gymnasie skolor med inriktning häst! :D:D:D Finns det några elitryttare här på buke?

Tävlingarna skickar in till ridsportförbundet. Och då finns det registrerat där.
Vissa tävlingar får man pokaler/plakett osv också.

Sponsorer får man genom att hålla sig framme, prata med folk, rida riktigt bra och ha en ödmjuk framtoning.

Då räknas inte klubbtävling och sånt där? de skickas väl inte in?

Man börjar ofta i andra änden. Har man inte rika föräldrar så får man se till att få ett välbetalt jobb och sedan pytsa in varenda krona i sin ridning och sina hästar. När man nåt en viss nivå (och man ska ganska högt upp) blir man intressant som reklampelare åt företagen, man får marknadsföra sig själv för dem.

Som Poisonous säger är det viktigt med framtoning, kontakter och hög "likeabillity".

Klubbtävlingar räknas inte nej.

På lokal nivå börjar man skicka in resultat till ridsport.
På regional börjar man samla poäng och kvala till klasser och mästerskap. Och detta fortsätter på nationell nivå.

Gå någon hästutbildning ex. strömsholm och försök få praktik hos svenska ryttare, därefter kan man skapa kontakter, förtroende osv.
Ta aldrig genvägar, hårt slit lönar sig när folk får upp ögonen för dig. Och man lär sig mycket den hårda vägen.

Allla blir ju inte elitryttare, man måste ha ett sjuhelsikes vilja för det och det är inte alla som har det. Och ska man upp på elitnivå så tar det nog ganska många år och att man behöver pengar i den här sporten(om man ska tävla på hög nivå) antingen i form av rika föräldrar, jäkligt bra jobb eller en sponsor är tyvärr en sanning då det är svindyrt att åka runt och tävla och hålla häst.

Ska man nå yttersta eliten får man nog ha en portion tur också med skadefria hästar för så fort man inte har något hästmaterial är man mer eller mindre borta.

Man bör väl tävla mycket utomlands med väldigt bra resultat så att rätt folk får upp ögonen för en, ett himla massa slit och pengar går åt (bara resekostnaderna är extremt dyra) :crazy:

Detta plus allt det de andra har skrivit tror jag krävs för att komma någonvart.

Ja att bli elitryttare är varken lätt eller billigt, bara ssom att hitta rätt häst som kan ta en bit upp i klasserna samt ha råd att köpa den. Sedan är det ju träning och åter träning som gäller...inte billigt! Men lycka till iallafall!!!

KL

Som många sagt innan. Bra ide att börja som beridare. Man får vara beredd på MKT slit. Du bör vara väldigt målmedveten, orädd, tuff och ha en jäkla känsla för ridningen.

Det är svindyrt. Allt kostar. Så rika föräldrar eller fet sponsor :p

Vad menade ni med beridare, alltså att man rider & tävlar någon annans häst? :)

Ta reda på dina egna förutsättningar. Hur bra rider jag? Har jag tillgång till egen häst som jag får åka ut och tävla på? Rider jag på ridskola?

Har man inte turen att ha egen häst att tävla på att tillgång till duktiga tränare får man börja på ridskolan. Försök rida i träningsgrupp om det finns, och ta grönt kort! På de flesta ridskolor får man tävla på hästarna.

Sök ett gymnasium med ridutbildning, försök hitta en häst som du får låna eller vara medryttare på och tävla med. Försök att utbilda dig så mycket som det går för ju bättre du rider innan du börjar jobba med hästar desto lättare har du att komma någonvart.

Rider du tillräckligt bra efter dina utbildningar- ta ett hästjobb- sen är det bara att jobba på! Är du talangfull och har lite tävlingserfarenhet sedan innan är det inte omöjligt att du får chansen så småningom hos en ryttare men det underlättar om du fortfarande har en egen häst att tävla vid sidan av så att du kan jobba på din rutin.

Detta kan ta dig mycket långt men upp till den absoluta eliten är det inte många som kommer, där krävs det lilla extra av talang, känsla, vilja och ekonomisk uppbackning. Du kan glömma allt vad familj, socialt umgänge och ledighet är- och trivas med det! Detta är en livsstil inte ett jobb!

Att komma upp till toppen kräver många års arbete och hård träning, och framförallt pengar. Det är ingen billig sport att hålla på med.

Jag börja jobba med hästar precis innan jag skulle fylla 17 år, gick som elev hos en unghästutbildare i ett år och efter det blev jag anställd helt (jobba hos henne totalt 2 år).
Köpte även min första stora häst efter ett halvår hos henne, ett sto importerad från Holland. Hon var startat 1.40 i Holland och hade mkt kvar att ge. Tävlade henne upp till 1.50 i Sverige och sen sålde jag henne när jag var 21 för nästan det 3 dubbla jag gav henne för.

När jag var 19 åkte jag till Holland och jobbade där som beridare, red och tävlade unghästar + tävla min egna. Jobbade i Holland 2 år, sålde min tävlingshäst och köpte en ny med ännu mer kapacitet och flytta till Tyskland.

Jobbade som beridare i Tyskland 2 år hos en av dom bästa ryttarna i Europa, red och tävla mycket bra hästar, köpte även en till häst...en 4 åring.

Efter 4 år utomlands så flytta jag tillbaka till Sverige och hamna hos en av Sveriges främsta dressyrryttare och tränare, jobbade även då som beridare och tävlade lite unghästar + mina egna. Jobba där 1 år ungefär.

Nu jobbar jag beridare, rider och tävlar många bra hästar. Tävlar mina egna i medelsvår / svår hoppning. Jag är på god väg upp men min väg hit har vart tuff.

Har haft många stunder då jag på allvar funderat på att lägga av, allt skit man får ta och allt slit. Ibland undrar jag om det verkligen är värt det?

För mig är det värt allt nu, jag har 2 riktigt bra hästar som jag kan nå toppen med + en sponsor häst som kommer nästa vecka. Och även dom jag rider och tävlar på jobbet.

Detta är en del av mitt liv iaf:)

Hoppad du lyckas med det du vill:)

Du är anställd i ett stall Försäljning/tävlingsstall tex och rider deras hästar hemma plus ev på tävlingar (det ska man se till att man får)

Du får nog räkna med i början att du kommer få de unga hästarna ( ialla fall har mina kompisar haft det så) och rida de hemma plus på tävling. De riktigt duktiga/rutinerade hästarna brukar ryttaren/ägaren vilja tävla själva. De har ju själva kämpat från botten och jag har träffat en del som tycker att de gjort sitt med unghästarna och skaffar därför beridare ;)

Men som sagt. Börja nerifrån och kämpa uppåt. Naturligvis är egen häst det bästa (enligt mig) eftersom du behöver MÅNGA timmar i sadeln.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023