Elitloppsauktion!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare abe
  • Startdatum Startdatum
A

abe

Vad tror ni krävs för att man skall få betalt på auktionen!
Jag har sett att det är en urvalsauktion, betyder det att kommer man med så är fölen så intressanta att det betalar sig med 9000 i anmälan!
Mina föl är helt korrekta med bra utstrålning, för dagen i vinterpäls och lite överbyggda bak!
En hingst efter in love with you på ett Speedy somollisto, och ett sto efter Rite on line på ett And arifant sto!
Man måste ju hoppas på minst 80 000 annars är det ju bättre att sälja via annons för 15000 lägre(lägger till kostnader för resa uppehälle) !
Vad tror ni?

Sv: Elitloppsauktion!

Ja jag förstår inte riktigt VAD det är som gör att man får bra betalt...ibland verkar det det som att det bara är STAMMEN, sen får dom se ut som hej kom o hjälp mig..snygga korrekta medelstammade hästar får inte ens bud...Rite on Line ligger ju i ropet, men jag vet inte hur stona "står"

Man kan ju se oerhört fina stammade hästar som inte knappt får bud eller att du går för underpris...svårt att sia om hur man ska göra, det vet man inte förrän efteråt ....

Såg att dom fick bra betalt för from aboves avkommor, och han är väl inte jättestammad!
Det var säkert 150-180000 i snitt på dessa!
De skulle däremot ha varit jättesnygga, så undantag finns!
Hur tar fölen en sån här auktion, någon som har erfarenhet?

Mitt karl köpte en ettåring på kriterieauktionen E: Daquet Rapide/Supergill....ruskigt snygg häst, med både utstrålning, psyke och än så länge helt outstanding de andra 2 åringarna hos tränaren. Han har varit "cool" hela tiden...det är nog individuellt hur dom tar en sån prövning..man kanske ska förbereda dom lite innan, med att låta folk komma o "känna" på dom osv.

Själv skulle jag vara alldeles för blödig för att skicka nån av mina :D

Jag tror faktiskt att de större stuterierna är med och "höjer" priserna på deras unghästar, jag vet att det förekommer

Ja det är en urvalsauktion, men urvalet sker ju i princip bara på stammen. Om hästen sedan är skev eller inte vet man inget om förrän på auktionsdagen. Det har varit många väldigt fint stammade hästar med tidigare år som inte har varit exteriört korrekta och de lär inte ha betalat sig.

Vad man kan tänka på i allmänhet är att det är verkligen de bäst stammade hästarna som kommer med. Har man en häst som har bra stam, men kanske inte superstam, så finns det risk att man inte får så bra betalt för den eftersom konkurrensen är så hård. Då kan det t ex vara bättre att anmäla till Kriterieauktionen där det är lite mer blandat kompott (då ettåringarna dessutom har hunnit utvecklas ganska mycket mer än i maj).

För att få riktigt bra betalt krävs både stam och exteriör. Sedan kan man få bra betalt för hästar med bra exteriör men med sämre stam också, fast det är lite svårare. Det är bland dem som köparna kan göra sina fynd (vilket inte alltid är så roligt som säljare).

Förra året var 80.000 priset för hästar med bra stam (ex Pine Chip), men med exteriöra avvikelser.

Senast ändrad av en moderator:

FAst dom kan inte enbart gå efter stammen..
Vi har t.ex stoägare som får erbjudande att vara med år efter år..
Och speciellt häftig stam är det intet på märra..däremot har hon knatat in en skaplig slant..

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar