Elitloppet

Sv: Elitloppet

*KL*

Oh va spännande :laugh:

Heja Going Kronos säger jag :banana:

Synd att Giant Diablo gjorde bort sig så, hade annars varit kul om ett svenskt sto kunnat få vinna.

KL

Bra løp og god underholdning, med en fantastisk avslutning! :devil: :bow:

All honnør til trener og kusk, men vi må ikke glemme at dette er en Italienskfødt hest, og han har faktisk 100% amerikansk blod.

Hörde kvalen på radion. Enligt dom så flög JOhan ur sulkin och släpades efter Giant Diablo. Skedde innan start. Detta nämde som eller visa inte på tv.

Var de sant eller???

lustigt att dom inte sa nåt på tv om de. dom sa bara att de kunde hända en olycka.
ja hon såg rent livsfarlig ut att köra.
usch!

Måste ha varit jätteotäckt! Det var verkligen fart i henne och det såg som sagt var rejält otäckt ut. Bara väntade på att en olycka skulle ske - i synnerhet när hon i bra högt tempo försvann ut på stallbacken tänkte jag att det nog går åt h-ete om hon skall komma i den farten ut där :eek:

Men tack och lov verkar inget allvarligare ha inträffat.

Kändes lite trist med Exploit Caf på något sätt när alla som kan mer än jag sa att kusken kört fult i åtminstone försöket. Men hästen var ju klart snabbast och då blev det ju rätt ändå!

schelin_j skrev:
Kändes lite trist med Exploit Caf på något sätt när alla som kan mer än jag sa att kusken kört fult i åtminstone försöket.
Ja, det var et ufint sporbyte i forsøket, om det var bevisst eller ikke er uvisst. Og i finalen galopperte han faktisk etter ca 350m...

Bästa hästen, kusken och tränaren vann Elitloppet, inte snack om annat. :bow:

Dock anser jag det vara hög tid att se över reglementet. Om man nu inte kan diska ekipage för förseelser gjorda före 500 kvar, så borde man iaf ha möjligheten att ändra ordningsföljden i mål. Dvs flytta ner ekipagen som syndat ett par hack. Hade man tex flyttat ner Exploit Caf till tredjeplatsen så hade han ju fått spår 5 eller 6 i finalen, vilket hade förändrat förutsättningarna radikalt.

Men J-M Bazire är smart, som utnyttjar det bleka svenska reglementet.

Kändes lite trist med Exploit Caf på något sätt när alla som kan mer än jag sa att kusken kört fult i åtminstone försöket. Men hästen var ju klart snabbast och då blev det ju rätt ändå!

Frågan är väl om det verkligen var så fult? Eller om det var fulkörning bland allihopa så att det inte gicka att döma rättvist alls...

Saxar lite tänkvärt från Travnet:s forum

Medlem på Travnet skrev:
Nu har jag kollat loppet igen flera gånger.
Det är en tuff kamp mellan L'AMIRAL MAUZUN och EXPLOIT CAF om platsen som finns i andra spåret bakom trion som fightats om ledningen och framför en inte så startsnabb GIANT SUPERMAN genom första kurvan.GIANT SUPERMAN störs flera gånger i den kampen.

När L'AMIRAL MAUZUN utifrån och EXPLOIT CAF inifrån båda söker samma lucka i andra spår framför GIANT SUPERMAN blir Fredrik B tvungen att ta upp för att inte bli påkörd av L'AMIRAL MAUZUN som utifrån möter och trycker ner EXPLOIT CAF från det halvspår han gradvis har pressat sig ut i halvvägs framför men fortfarande innanför GIANT SUPERMAN genom första halvan av kurvan.
Ögonblicket efter sågar sig Svanstedt tvärt ner framför L'AMIRAL MAUZUN på väg mot 3:e invändigt och tvingar då L'AMIRAL MAUZUN att ta upp och styra ut lite för att inte köra på FINDERS KEEPERS.I luckan som i det ögonblicket skapas innanför L'AMIRAL MAUZUN försöker EXPLOIT CAF återigen att komma ut i andra spår, trycker då ut snett bakomvarande GIANT SUPERMAN ett halvt spår,Fredde B trycker tillbaka ner mot EXPLOIT CAF,samtidigt vänder sig kusken på L'AMIRAL MAUZUN om för att kolla var Ludde är med GOING KRONOS,det innebär att han bromsar in L'AMIRAL MAUZUN framför GIANT SUPERMAN och Fredde B vrålar till när han håller på att trycka tillbaka EXPLOIT CAF och L'AMIRAL MAUZUN samtidigt bromsar framför honom.
Alla dessa störningsmoment i en snabb följd blir för tufft för GIANT SUPERMAN som då galopperar.

Det var väldigt tuffa hårda tag,men det var nog trots allt rätt av måldomarna att fria när man kollar på hela händelseförloppet flera gånger.

Skickar min ursäkt till domarna som denna gång dömde rätt. Mitt första inlägg om detta var spontant hur jag tyckte det såg ut i TV4´s direktsändning.
Jag har kört händelseförloppet i första kurvan fram och tillbaka flera gånger i slowmotion för att hinna kolla allt som hände.

Tur att man inte är måldomare då skulle nog inte alltid resultatet av loppen komma samma dag som hästarna går i mål. :)

Så kan det mycket väl ha varit ju. Jag har inte sett loppet mer än då det gick och såg just ingenting av "soppan" då heller... hörde mest kommentarerna från de som jag vet kan mer än jag om trav (som jag skrev också) och att det då skulle ha varit lite fulkörning...

Men det blev såvitt jag kunnat se ingen bestraffning för detta så jag förmodar att reglerna följdes.

Så kan det mycket väl ha varit ju. Jag har inte sett loppet mer än då det gick och såg just ingenting av "soppan" då heller... hörde mest kommentarerna från de som jag vet kan mer än jag om trav (som jag skrev också) och att det då skulle ha varit lite fulkörning...

Men det blev såvitt jag kunnat se ingen bestraffning för detta så jag förmodar att reglerna följdes.

Såg inte jag heller utan har "läst mig till" en uppfattning :D

Men det verkade vara en hel del knuffande från många...

Kacke(måldomare) säger så här till Travnet.

Jean Michel Bazire kör i halvspår genom den första kurvan, fel men inte något som tillhör ovanligheterna i sådana här lopp. Men tufft kört och närkontakt med Fredrik B Larssons häst några moment senare? Inte alls menar domarna.

- Bazire vill ut i andraspår och skyndar sig ut och möter Fredrik B Larsson där i det första läget. Han sitter sedan kvar och kör halvspårskörning och tar sedan en fight mot sin egen landsman L´Amiral Mauzun. Fredrik B fortsätter fram i den rygg han tycker sig ha på L´Amiral Mauzun men kommer inte riktigt dit utan blir hängande, säger Karl-Erik Nilsson.

- När vi kommer in på upploppet första gången (med drygt ett var kvar till mål) syns det att Bazire ger upp och går ner på innerspår och att Fredrik B skyndar sig att gå ner och täcka upp. Då blir det i farten lite svaj på vagnarna på grund av den sidförflyttningen och då får Fredrik B galopp på sin häst och tar ut honom i fältet. Då blir det plats igen för Bazire att gå ut, fortsätter Karl-Erik Nilsson.

Exploit Caf vinner Elitloppet

Platsen som omtalas är andra par utvändigt varifrån Exploit Caf spurtar till sig segern i elitloppsförsök ett. Ingen åtgärd från Solvallas måldomare som anser att det handlar om ett vanligt positionskrig och att Giant Superman galopperar först i momentet efter.

- Vi tycker att det är en kubbning om positionen i andraspår i ett första skede. Ingen hade företräde till den – ”först till kvarn får först mala” om man säger så. Att Bazire skulle ha stört Larssons häst till galopp styrker inte filmen. Svajet på vagnen gör att Fredde får galopp på sin häst och det är då hans dag blir förstörd, säger Nilsson
.

Senast ändrad av en moderator:

Begge gjorde det.
Giant Diablo moste inn i gate 4 selv om hun skulle ha nr 1... det var ca 12-15 sek før start.

Liknande trådar

S
Trav Sporene er nå trukket: Startfeltet 2.100 meter auto (førstepremie kr. 1.500.000) 1. Colombian Necktie - Uhrberg 2. Jaded -...
2
Svar
33
· Visningar
2 499
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter