elektrolyter/svettersättning?

nordsvensken

Trådstartare
När jag är iväg med min unghäst på träning svettas han extremt i transporten fram och tillbaka samt har vattniga diareer hela dagen (som brunt kiss med bitar i ungefär :crazy: ) Han är inte rädd eller tydligt nervös egentligen, men mkt ovan vid att komma ifrån flocken och ut bland andra hästar/på nya ställen. Han tycker dock det är väldigt roligt och är lugn och glad under träningen.

NHäväl, funderingen är om han borde få svettersättning/elektrolyter/extra salt dessa dagar?

Sv: elektrolyter/svettersättning?

Extra salt låter som en bra idé!

När jag är iväg med min unghäst på träning svettas han extremt i transporten fram och tillbaka samt har vattniga diareer hela dagen (som brunt kiss med bitar i ungefär :crazy: ) Han är inte rädd eller tydligt nervös egentligen, men mkt ovan vid att komma ifrån flocken och ut bland andra hästar/på nya ställen. Han tycker dock det är väldigt roligt och är lugn och glad under träningen.

NHäväl, funderingen är om han borde få svettersättning/elektrolyter/extra salt dessa dagar?

Ge elektrolyter. Emin har bra sånt. Kan du inte se till att ha ett litet hönät i transporten så han har nått att göra så blir inte resan lika lång och jobbig. Lycka till.

Köp inga dyra elektrolytblandningar. Det hästen förlorar mest när den svettas är natrium. Så det räcker att ge extra salt.
// Linda

Transporten är kort, tar bara 20-25min! Ett hönät skulle inte göra ngt skillnad, det skulle han inte äta. Han är inte hungrig helt enkelt, går på fri tillgång hö så han är nog aldrig så hungrig att han skulle äta trots stress.

Det låter ju billigast att ge vanligt salt, men hur mkt ger man en häst på ca 500-550kg som toksvettas under ca 1,5h och dessutom bajsar kraftig diaree under totalt 8h kanske?

Har funderat på att ge min häst salt under en 8/h transport under sommarens varma dagar. VI ska ned till Öland nu i sommar.
Men hur ska jag ge saltet!? I en separat vattenhink med lite äppeljuice i så att det inte smakar för mkt salt eller ska hon ha en saltsten och hur ska hon nå den i så fall!? Stora frågor...:confused::confused:

Ge saltet i kraftfodret om den inte gillar mycket salt i vattenhinken . Över lag så behöver du ge extra salt generellt än vad en saltsten erbjuder och hästen känner inte av/reglerar saltbehov på egen hand . Saltsten i ditt fall är inte därmed en lösning .

Elektrolyter fö är salt ;)
Finns ingen som helst anledning att köpa dyra elektrolyter från foderproducenter .

En 8 timmars enstaka transport så om hästen inte sen innan är etablerat accepterande av salt i vattnet hade jag skippat det.
Kräsna hästar om de tidigare inte är vana vid lite saltsmak i vattnet kan rata det.
Viktigare att hästen dricker som vanligt och ev fodras med ett extra gott vatten blandat foder den är van vid och gillar massor sen tidigare . Typ mash/betfor blandning jätteblött .

Senast ändrad:
Ge saltet i kraftfodret om den inte gillar mycket salt i vattenhinken . Över lag så behöver du ge extra salt generellt än vad en saltsten erbjuder och hästen känner inte av/reglerar saltbehov på egen hand . Saltsten i ditt fall är inte därmed en lösning .

Elektrolyter fö är salt ;)
Finns ingen som helst anledning att köpa dyra elektrolyter från foderproducenter .

En 8 timmars enstaka transport så om hästen inte sen innan är etablerat accepterande av salt i vattnet hade jag skippat det.
Kräsna hästar om de tidigare inte är vana vid lite saltsmak i vattnet kan rata det.
Viktigare att hästen dricker som vanligt och ev fodras med ett extra gott vatten blandat foder den är van vid och gillar massor sen tidigare . Typ mash/betfor blandning jätteblött .
Hon är inte över huvud taget kräsen... skulle ha 2 vattenhinkar 1 med vanligt vatten och 1 med salt. Eftersom att hästarna också är "more likely to" att dricka halva ur 2 hinkar än hela ur 1 (tips från VM ryttare- jag står vid det hehe:p:grin:)
Ok, tar bort saltsten som alternativ då och tänker inte köpa något dyrt gojs för endast resan dit och tillbaka;) Onödigt..
Funderar vidare på att ha 2 vattenhinkar med 1 salt.
Hon äter inte betfor så jag vet inte hur hennes mage skulle reagera på det.. undviker nog det :cautious:

? Betfor är inget konstigt det är grovfoder och ger du några dl av det så blir det inget konstigt även om hästen inte ätit betfor innan i sammanhanget :confused: Poängen var att prova ge ngt smakligt med salt/mycket vatten innan resan flera dagar så vet du att hästen gillar och får i sig det ? :confused:

Att laborera med massa salt om du inte vet innan att hästen gillar det i vattnet /fodret etc just under lång transport var grejen jag avrådde .

Senast ändrad:
? Betfor är inget konstigt det är grovfoder och ger du några dl av det så blir det inget konstigt även om hästen inte ätit betfor innan i sammanhanget :confused: Poängen var att prova ge ngt smakligt med salt/mycket vatten innan resan flera dagar så vet du att hästen gillar och får i sig det ? :confused:

Att laborera med massa salt om du inte vet innan att hästen gillar det i vattnet /fodret etc just under lång transport var grejen jag avrådde .
Ok! Tänkte inte tillräckligt långt där helt enkelt...
Jo, grejen är ju den att hon skulle ha chansen till annat vatten om hon inte skulle gilla det salta vattnet.
Förstår vad du menar dock, tack för tipsen! Ska testa med betfor och skulle bli mycket förvånad om hon inte gillar det! Med tanke på att hon käkar lite allt möjligt annars ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 717
Senast: yamyam
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka