strawberrysylt

Trådstartare
Någon som har en eldkorg? Jag tycker de verkar mysiga att ha hemma när man inte har tillgång till annan eldplats. Och tänker typ nu om man ska ses utomhus och fika o så i dessa (och andra) tider.
Men jag har aldrig haft nån och vet ingen som har, har bara sett ibland utanför nån affär typ.

Är det någon särskild modell man bör välja eller undvika?

Tack :)
 

Bifogade filer

  • 20201214_104342.webp
    20201214_104342.webp
    18,5 KB · Visningar: 48
Någon som har en eldkorg? Jag tycker de verkar mysiga att ha hemma när man inte har tillgång till annan eldplats. Och tänker typ nu om man ska ses utomhus och fika o så i dessa (och andra) tider.
Men jag har aldrig haft nån och vet ingen som har, har bara sett ibland utanför nån affär typ.

Är det någon särskild modell man bör välja eller undvika?

Tack :)
Vi har. Det jag tycker är att det brinner upp ganska fort eftersom det blåser igenom luft från alla håll. Men annars hög mysfaktor och lättplacerad. :) Det yr dock aska lite överallt om det blåser samtidigt, jämfört med att elda på marken.
Det smidiga är ju att det följer med galler (till våran iaf) så man kan grilla korv eller nåt på om man vill, dock måste det verkligen brinna då och inte glöda eftersom gallret annars hamnar väldigt långt ifrån värmen.
 
Vi har. Det jag tycker är att det brinner upp ganska fort eftersom det blåser igenom luft från alla håll. Men annars hög mysfaktor och lättplacerad. :) Det yr dock aska lite överallt om det blåser samtidigt, jämfört med att elda på marken.
Det smidiga är ju att det följer med galler (till våran iaf) så man kan grilla korv eller nåt på om man vill, dock måste det verkligen brinna då och inte glöda eftersom gallret annars hamnar väldigt långt ifrån värmen.

Tack för svaret! Det låter ju bra att man kan grilla på galler på den också :)
 
Vi har. Det jag tycker är att det brinner upp ganska fort eftersom det blåser igenom luft från alla håll. Men annars hög mysfaktor och lättplacerad. :) Det yr dock aska lite överallt om det blåser samtidigt, jämfört med att elda på marken.
Det smidiga är ju att det följer med galler (till våran iaf) så man kan grilla korv eller nåt på om man vill, dock måste det verkligen brinna då och inte glöda eftersom gallret annars hamnar väldigt långt ifrån värmen.

Far det inte iväg mycket glöd? Jag (som har gammalt trähus) tycker de där ser livsfarliga ut...
 
Far det inte iväg mycket glöd? Jag (som har gammalt trähus) tycker de där ser livsfarliga ut...
Jo det kan det göra om det blåser, man kan ju också vara smart när man placerar den med tanke på vinden och huset.
Vi har bara använt våran eller två gånger, blev besviken på att det brann upp så fort. Är kanske smidigare bland asfalterade ytor i stan än på landet. Jag vill ha koll på min eld. :) Föredrar nog marschaller då för myskänslan.
 
Jo det kan det göra om det blåser, man kan ju också vara smart när man placerar den med tanke på vinden och huset.
Vi har bara använt våran eller två gånger, blev besviken på att det brann upp så fort. Är kanske smidigare bland asfalterade ytor i stan än på landet. Jag vill ha koll på min eld. :) Föredrar nog marschaller då för myskänslan.

Ditt svar förstärker min åsikt... och jag är inte den enda här med trähus. Jag gillar marschaller också, de känns som säkrare och är ju absolut mysiga.
 
Tack för svaren.

Jo, jag tänker att man får överväga placeringen noga och har inte tänkt elda i sån på sommaren, utan tänker att det är vintergrej, när det är snö (förhoppningsvis) på marken och inte torrt gräs... och inte om det blåser.
Men visst, hmm lite osäkra är de kanske. Marschaller funkar ju också om man som jag mest tänkt ha dem för mys och inte för att grilla/laga mat. Får se :).
 
Mina föräldrar har och visst är den mysig, men jag känner mig alltid osäker när de har den tänd, särskilt eftersom min pappa har ungefär noll respekt för att såna här saker kan vara farliga. Okej om det är minusgrader och massa snö och långt till saker som kan brinna, men häromkring är de dagarna rätt lätt räknade.
 
Tack för svaren.

Jo, jag tänker att man får överväga placeringen noga och har inte tänkt elda i sån på sommaren, utan tänker att det är vintergrej, när det är snö (förhoppningsvis) på marken och inte torrt gräs... och inte om det blåser.
Men visst, hmm lite osäkra är de kanske. Marschaller funkar ju också om man som jag mest tänkt ha dem för mys och inte för att grilla/laga mat. Får se :).
Jag hade nog tagit marschaller då alla gånger, de behöver man tända en gång och sen brinner de väl nästan resten av dagen så man kan fortsätta njuta när man gått in. :)
 
Tack för svaren.

Jo, jag tänker att man får överväga placeringen noga och har inte tänkt elda i sån på sommaren, utan tänker att det är vintergrej, när det är snö (förhoppningsvis) på marken och inte torrt gräs... och inte om det blåser.
Men visst, hmm lite osäkra är de kanske. Marschaller funkar ju också om man som jag mest tänkt ha dem för mys och inte för att grilla/laga mat. Får se :).

Ett eldfat kanske hade varit ett alternativ? :)
 
Jag har min stående ett par meter från huset och placerad på hårdgjord yta. Blåser det mycket så använder jag inte vår eftersom det är som flera sagt, det yr ut en del glöd ur den. Men jag gillar eldkorgen. Det är alltid mysigt med eld.
 
Du kan inte elda i en gammal avlagd grill? Hur bra idé det är vet jag inte, men vi gjorde det en kall sommarkväll och det var okej mysfaktor :)
 
Vi har haft en sådan på bilden i trådstarten, upplevde aldrig något bekymmer? Vi använde förvisso våran under höst/vinter/vår, dvs när det är riktigt blött och ruggigt ute. Ser inte någon charm i att använda den sommartid när det redan är varmt ute. Tyvärr blev den kvar på förra stället men det hade varit guld värt med en sån utanför verkstaden i lördags när vi styckade gris i 10 timmar i fem plusgrader... :laugh:

Edit: det här med placering gäller ju all form av eld, även grill och dylikt.
 
Trycker dom är fina och mysiga! Som med all eldning krävs de ju en tanke var den står, har aldrig tänkt nått specifik över just en eldkorg, bara att den brinner ut rätt fort eftersom den är så öppen.
 
Jag lånade en sådan som visas på din bild i helgen när vi hade födelsedagskalas ute, riktigt mysigt att kunna värma sig vid den eftersom det var skitväder. Kommer absolut att skaffa en likadan själv. Visst det sprakar ju lite om den, men det beror väl också på vilken sorts trä man använder?
 
Någon som har en eldkorg? Jag tycker de verkar mysiga att ha hemma när man inte har tillgång till annan eldplats. Och tänker typ nu om man ska ses utomhus och fika o så i dessa (och andra) tider.
Men jag har aldrig haft nån och vet ingen som har, har bara sett ibland utanför nån affär typ.

Är det någon särskild modell man bör välja eller undvika?

Tack :)
Vi har en sådan här
1608121837326.png

Den känns hyggligt trygg, men vi har inte trähus. Grillat med pinnar. Men inte använt direkt mycket.

Tycker inte den yrde, men den är ju också mycket botten och smal topp jämfört med de andra.
 
Tack allihopa för svaren!

Jag funderar fortfarande. Men...Jag kom på, jag bor i lägenhet i ett hyreshus med andra hyreshus runt ikring. Nu i jul hade jag tänkt använda ev eldkorg här på innergården, men kom på att det får man kanske inte...?

När jag pratade med mamma och i samma samtal frågade vad hon vill ha i julklapp, sa hon en sån... hon bor i villa med sin sambo, så där är det ju grönt, men vet inte hur mycket de skulle använt den isf... hmm.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 372
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 050
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp