Sv: Elakt sto

Låter som en mycket otrygg häst med svårt för att kommunicera med andra hästar och även människor. Det kan jobbas bort med mycket markjobb där du lär henne signalerna och att hon vet att när hon gör rätt får hon eftergift och kan bli trygg i det.

Att hon kastar sig efter piphälsning tyder på att hon fått obehag tidigare i samband med detta.

Sen har hon nog ont i skinnet, det är inte ovanligt så här års. Ha inte täcke på och ge henne extra tillskott, jag gav mitt förra vbl med samma symtom Vetegroddsolja och Bioelixir(har jag för mig att det var). Borsta endast med mycket mjuk borste och undvik ridning/sadling etc. så länge hon visar dessa symtom. Om hon inte slutar efter några veckor bör du kolla upp hästen om den har andra problem också. Långvariga spänningar i kroppen kan också ge hudkänslighet.

Lycka till!

Sv: Elakt sto

Jag tror att det handlar om att sätta i sig i respekt från början. Och ni som inte tycker att piskor är att lösa problemen, ibland kan dom faktiskt behövas (och nej, jag är inte en piskälskare som slår hästar jämt).

Vi fick en inhyrd ponny till stallet som inte gick att ta i boxen när den skulle ut, den vände baken mot oss och sparkade så mycket den orkade, och det var för att träffa. För att kunna försvara oss och få den att förstå vem som bestämde fick vi ha med oss ett spö in. Ett vanligt allroundspö, bara så att vi nådde att snärta till en gång när den vände upp och hotade att börja sparka.

Det gjorde vi för att sätta oss i respekt, visa ponnyn vem som var ledare. Har ni sett hagens ledare låta en annan häst sparka den och sen inte göra något åt det?

Och vill man inte använda spö blir det svårt, för man vil inte gärna tränga sej emellan två vilt sparkande bakben för att snärta till med handen på baken, eller gå in och börja jollra med hästen som funkar på vissa hästar. Vi har nämligen en häst i stallet som hotar ofta, men aldrig gör något. Vi tittar bara tillbaka på honom, när han slutat jollrar vi och gullar med honom och han blir så nöjd så. har vi inte tid att gulla ignorerar vi honom bara och fortsätter förbi.

Jag tycker att det är viktigt att hästen förstår från början vem som bestämmer, och inte ens kommer på tanken att bita eller sparka efter ledaren. Visst gör de det mot varandra i hagen, men det är en sån stor säkerhetsrisk i stallet och riktigt obehagligt att ha en häst som kickar och bits. Jag tror att det är viktigt för hästens skull också att veta säkert vem det är som bestämmer, så att det inte blir ett långt tvivlande och kämpande om ledarskapen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 923
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30