Q

Queen_KingLavec

Jag har ett varmblod sto f-97 som är väldigt "bitchig" .. Bits & så, hon har även "anfallit" mig & andra när man ska hämta henne från hagen & hon inte vill inn. På sommaren är hon inte lika grining som under vintern antagligen för att hon går ute dygnet runt under sommaren & inte orkar slösa energi på att bitas & vara elak.. förut trodde jag hon var rädd för människor men det verkar mer som hon verkligen är elak. Finns det något man kan göra åt det ? Något tillskott man kan ge eller så, hon är inga problem att rida eller så utan det är när man hanterar henne som det inte är så kul alla gånger.

Sv: Elakt sto

jag kanske låter elak nu, men jag skulle ta med mig ett långt spö in i hagen. min häst skulle aldrig få bete sig mot mig! haru spöt behöver du inte slå henne utan bara visa att här kommer jag!

känner igen mig lite grann där.. det hela handlar endast om ledarskap, jag tror inte att långa piskor hjälper, då löser man ju bara problemet för stunden. Med vår häst så tog vi helt enkelt varje fight hon ville, och kämpade tills vi vann. nu skulle hon aldrig våga röra oss. Det gäller att visa att man är ledare i alla lägen. hur obehagligt det än är så bör man inte gå undan när hästen hotar, då får den bara ännu mer självfötroende och tillslut kan det hela gå överstyr..

hoppas det löser sig för dig, det gjorde det för oss!

Gå in på NH o fråga - de brukar ha bra tips! :idea:
Jag tror inte heller alls på långa piskor!
De ska vara till för att peka på hästen för att förstärka sitt eget kroppsspråk - inte nåt att vara rädd för!

Lycka till!

Mitt varmblodssto som jag haft i knappt tre månader vände ändan till när jag hämtade henne i hagen mitt på dan´.
Sedan tre dar tillbaka låter jag henne ha grimma på sig i hagen och då kommer hon direkt.......

Vi har en häst i stallet (inte min) som gör så (inte mot mig längre), men hon verkar mest rädd och otrygg. Hanteras inte så långa stunder varje dag av ägaren (som är rädd för henne).

Det är jag som morgonfodrar och jag brukar småprata lite när jag gör det :angel: :cool: , höga ljud och stress och hon river nästan hagen.

I början när hon fortf vände rumpan till eller skulle till att bitas (kunde ske när som helst) så var jag benhård, sånt tillåter jag inte, kan ju bli otroligt farligt.
Då var jag tvungen att springa rakt på henne med armarna i vädret för att få bort henne. Efter nån vecka räckte det med att jag sträckte på mig, höjde upp ena armen och spretade med fingrarna och sen sänka med en gång hon backade undan.

Nu behövs det nästan inga signaler alls för att hon ska fatta när hon gjort fel, hon sparkar inte längre, och jag försöker närma mig huvudet väldigt långsamt om jag ser att hon gör antydan till att nafsa (inga riktiga bett längre).
Men som alla med häst vet; man går aldrig helt säker... Och vi har lång väg kvar men nu funkar det..

Ägaren har fortfarande problem....

Även om det här inte är min häst och jag bara hanterar den på morgonen en liten stund, har lite "jobbande" med henne haft effekt. Jag kunde ju ha struntat i det, bara lagt ut höet, fyllt på vatten osv och gått, men jag måste ju kunna hämta ut min häst ur hagen utan att riskera att bli anfallen och nersparkad...

Min kompis sto är också så, fast kanske värre. Hon sparkas och hugger hela tiden, men är väldigt mån om att inte träffa. Hon är inte otrygg eller rädd på något sätt, hon är vad man skulle kunna kalla... elak. Hon fick inte gå i flock som unghäst, och har gått mycket själv i hage större delen av sitt liv, så antagligen har hon aldrig fått lära sig vad som är okej och inte okej. Vi ignorerar henne mest, har slutat försöka skälla på henne och så. Hon bara är sån. Ska man typ ta av/på täcke i boxen (särskilt om hon har mat) så får man ta med ett spö in, men man behöver inte använda det speciellt mycket, kanske daska till henne lite om hon försöker trängas eller sparkar lite väl nära.

Jag har en "bitch", också varmblod som också "anfaller" och spelar skitfarlig. Hon var "folkilsken" när hon kom men jag har bara skrattat åt hennes anfall och busat tillbaks från första stund. Hon anfaller i stallet varje dag, ibland flera gånger på raken för hon vet att jag bara kramar om henne om jag får tag på henne och se, det går ju inte ann. Hon måste ju tänka på sin image ju.:cool: Hon kan vända rumpan till och kicka åt mig och då vänder jag rumpan åt henne och backar på henne och muckar gräl tillbaks och så är bus-slagsmålet i full gång.:banana: En ärligare, mera lättfostrad häst får man nog leta länge efter för när det är allvar skärper hon sig till 100% men hade jag tagit henne på allvar från början så hade hon blivit farlig.

http://82.99.14.26/bilder/bus.wmv

Har de fri tillgång på hö nu vintertid? Det kan ju också vara en förklaring annars att hon är mätt sommartid...

Go och glad - kexchoklad

*knapplån*

Ni som har "elaka" hästar:

Brukar ni ge dem godis ur handen/fickan?

Stoet vi har nu var verkligen bitsk och grinig när vi fick henne, hon var van att husse och matte jämt hade havre i fickan och alltså var hon hela tiden tvungen att tigga och när hon inte fick blev hon arg.
Hos oss finns inget godis i fickorna, aldrig att hon får något ur handen. Tog bara några veckor så hade hon slutat helt att bitas :idea: hon är mycket lugnare nu när hon vet att vi inte har något ätbart som hon måste försöka tvinga av oss.

Dessutom har hon fri tillgång på grovfoder, och det har också gjort henne mycket lugnare.

Min häst har blivit bättre av att jag har godis i fickan :p
Jag har lärt henne vissa saker, t.ex. att när jag gör ett visst ljud så ska hon flytta sig åt sidan, då får hon en godis. Jag är dock väldigt bestämd med att hon bara får godis när hon gör ngt bra, om hon står helt snällt med öronen framåt så kan hon få en godis, aldrig någonsin att jag skulle ge henne godis när hon är grinig och dum.
Min häst är nästan precis likadan, hon sparkades förut och högg efter en varje gång man kom nära hennes huvud, dock har hon aldrig försökt bita tag i mig eller sparka mig, utan hon hotar bara, när hon sparkas så "sparkar" jag tillbaka (slår till henne på baken), och när hon bet efter mig blev jag arg tillbaka, nu har sparkandet slutat men hon "bits" fortfarande ibland, dock inte alls lika ofta, men det är något jag bara ignorerar, det är inte lönt att bli sur för då blir hon bara sur tillbaka.
I hagen har hon alltid varit svår att hämta (vänder baken mot och kickar) men nu går hon utan grimma i hagen och så har jag alltid något gott med mig när jag hämtar henne så hon förknippar det med något roligt att komma till mig, så nu när jag ska hämta henne så visslar jag en gång, hon gnäggar och kommer springandes till mig, glad! :love:

:D söt relation ni har :love: Men jag skulle iallafall inte våga pussa mulen på en häst som blottar tänderna mot mig med bakåtstrukna öron ;)

Jag anser att det inte finns några "elaka hästar", bara felhanterade. Det finns mer eller mindre dominanta hästar eftersom dom ska rangordna sej i flock. Ston är ju flockledare och ett "flockledar" sto kan vara väldigt svårt att få ledarskap över om man inte har lärt den att människor är rangen över när den va liten. Vissa hästar kan man ju uppleva som "hårda" hästar och det brukar ju oftast hingstar. Det är väl egentligen att dom hästarna är svåra att rå på eftersom dom är dominanta och tål mycket stryk. Klart att det finns hästar som har en skruv lös oxå men det tror jag inte är så vanligt att man träffar på. Kolla på hur din häst beter sej i hagen mot andra hästar så vet du hur din häst är rangordnad. Och sen: En häst kan inte lära sej tala som en människa så vi människor måste försöka tyda och lära oss hästarnas signaler och "tala" till dom på ett sätt som dom förstår.

får hon tillräckligt med mat? han kanske behöver mer grovfoder.
på sommaren har hon fri tillgång till mat = är aldrig hungrig = mindre tjurig.

kallstrom skrev:
Jag anser att det inte finns några "elaka hästar", bara felhanterade. Det finns mer eller mindre dominanta hästar eftersom dom ska rangordna sej i flock. Ston är ju flockledare och ett "flockledar" sto kan vara väldigt svårt att få ledarskap över om man inte har lärt den att människor är rangen över när den va liten. Vissa hästar kan man ju uppleva som "hårda" hästar och det brukar ju oftast hingstar. Det är väl egentligen att dom hästarna är svåra att rå på eftersom dom är dominanta och tål mycket stryk. Klart att det finns hästar som har en skruv lös oxå men det tror jag inte är så vanligt att man träffar på. Kolla på hur din häst beter sej i hagen mot andra hästar så vet du hur din häst är rangordnad. Och sen: En häst kan inte lära sej tala som en människa så vi människor måste försöka tyda och lära oss hästarnas signaler och "tala" till dom på ett sätt som dom förstår.

:bow: :bow:

Det finns många som behöver lära sig mer om hur hästar fungerar med varandra, för att verkligen förstå vad de ser i hagen och vilken häst som verkligen är dominant och vilken som bara är en "wanna-be", osv.

Den lugnaste, godmodigaste i hagen, som aldrig går undan för någon och aldrig attackerar någon, som står över rangstriderna, den är mest dominant, inte den som flänger runt med öronen bakåt vid insläpp eller vid höhögarna. Bara som ex.

Köp en tung rockard och låt henne dra en timme om dan så blir hon stimulerad och lugnare! (brukar vara bra med hästar som brunstar för ofta också) M

minimi Den lugnaste skrev:
Jag håller med! I det förra stallet där jag red hade vi ett fullblodssto som blev utmobbat av de andra hästarna. Hon fick gå med ponnysarna istället.
Men hon var iallafall riktigt läskig att ha att göra med i stallet. Hon hotade med bakhovar och tänder, men hon gjorde aldrig något. Hon var väldigt undergiven på det sättet och reagerade blixtsnabbt på om ryttaren/skötaren var trygg eller osäker.

hm.. har precis fått hem ett varmblodssto som är väldigt "konstigt", finns säkert förklaring till det, men jag har inte kommit på det ännu.

Hon var ganska mager när hon kom (tycker jag), tävlingskondition. Hon kan vara jättemysig och vilja bli klappad i ansiktet och över ögonen, men rätt var det är så blixtrar hon till och är inte det minsta gullig.
När jag skulle ta av täcket härom dagen, skulle hon bara på mig:devil: (hon var uppbunden på gången) så hon försökte helt sonika att sparka först med bak och när inte det gick så försökte hon med frambenen:confused:
Hon är väldigt känslig för beröring och tycker inte om att man borstar henne (verkar nästan som hon är öm i huden).
Jag brukar alltid hälsa på mina hästar när jag kommer in till dem och alla har ju olika sätt att bemöta det. Den här lilla damen hälsar genom att tjuta/pipa till som hästar gör när de hälsar (på någon de inte träffat tidigare). Så gör hon varje gång och sedan slänger hon sig ett steg bakåt och höjer huvudet... Varför???

Hon beter sig som om hon vore superbrunstig hela tiden (mot människor)... I hagen gör hon utfall mot de andra hästarna i bland. Oftast väljer hon att vara för sig själv och ibland får de andra vara nära henne...blir inte klok på henne. Är det någon som har någon teori??:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 923
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30