Sv: Elakt sto
Vi har en häst i stallet (inte min) som gör så (inte mot mig längre), men hon verkar mest rädd och otrygg. Hanteras inte så långa stunder varje dag av ägaren (som är rädd för henne).
Det är jag som morgonfodrar och jag brukar småprata lite när jag gör det
, höga ljud och stress och hon river nästan hagen.
I början när hon fortf vände rumpan till eller skulle till att bitas (kunde ske när som helst) så var jag benhård, sånt tillåter jag inte, kan ju bli otroligt farligt.
Då var jag tvungen att springa rakt på henne med armarna i vädret för att få bort henne. Efter nån vecka räckte det med att jag sträckte på mig, höjde upp ena armen och spretade med fingrarna och sen sänka med en gång hon backade undan.
Nu behövs det nästan inga signaler alls för att hon ska fatta när hon gjort fel, hon sparkar inte längre, och jag försöker närma mig huvudet väldigt långsamt om jag ser att hon gör antydan till att nafsa (inga riktiga bett längre).
Men som alla med häst vet; man går aldrig helt säker... Och vi har lång väg kvar men nu funkar det..
Ägaren har fortfarande problem....
Även om det här inte är min häst och jag bara hanterar den på morgonen en liten stund, har lite "jobbande" med henne haft effekt. Jag kunde ju ha struntat i det, bara lagt ut höet, fyllt på vatten osv och gått, men jag måste ju kunna hämta ut min häst ur hagen utan att riskera att bli anfallen och nersparkad...