Elaka ryttare, säger ni till?

Fannih

Trådstartare
Om ni ser nån bekant/främling göra fel mot hästen säger ni då till?

Många gånger skulle jag vilja ryta till, men nånting håller tillbaka, man vill inte vara elak eller förlora bekantskap.

Samma sak gäller om man ser en tränare/ridlärare vara orättvis mot hästen, eller om h*n inte ids säga till eleven som drar hästen i munnen.

Nångång har jag sagt till, eller så brukar jag smyga in en kommentar om att det är galet.
Ibland är man ju så förbannad att man skakar..
Hur gör ni?

Sen känns det ibland som att det inte ens är nån vits, för de skulle ändå inte fatta vad man menar.

Sv: Elaka ryttare, säger ni till?

Har vart hur många gånger som jag också skulle velat säga till, men jag har jättesvårt för det. Vet inte hur jag ska formulera mig för att få fram det som att jag bara vill, hjälpa, och göra det bättre för dem kanske utan att det ska låta som att jag hoppar på dem och anklagar dem för att dem gör fel med sin häst, enligt mig då.
Brukar bara hoppas på att dem inser det själva.

Jag har sagt till både bekanta och främlingar.

Ingen vänskapsrelation är värd att ett djur far illa, och sådana vänner klarar jag mig dessutom väldigt bra utan!

Bra om det finns de som säger till :D
Givetvis vill man inte vara vän med nån elak ryttare, men många gånger är det ju även brist på kunskap tyvärr :(
Eller att nån "duktig" tränare sagt att man skall göra så :(

Nån gång har man väl försökt men jag har gett upp det numera. I dessa kretsar är det de som är äldre än en själv eller dom som har flest "kontakter/makt" som vet bäst oavsett hur fel dom har.

Bra om det finns de som säger till :D
Givetvis vill man inte vara vän med nån elak ryttare, men många gånger är det ju även brist på kunskap tyvärr :(
Eller att nån "duktig" tränare sagt att man skall göra så :(

Inte bara ryttare utan hästmänniskor över huvud taget. Var iväg med två hästar (under praktik) till en veterinär där dom skulle röntgas. Hästen lyfte ena benet några gånger varpå vet blev förbannad och drog till en rejäl spark i magen på hästen, därefter gav dom den lugnande..
Jag vart så chockad att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. I såna lägen känner man sig så liten som så gärna skulle vilja säga något, men med en "duktig" vet samt andra vuxna omkring som inte reagerade så kändes det som att det var lika bra att knipa käft. :(

Förstår vad du menar, har oxå varit till duktig vet som var riktigt brysk åt en så snäll och lugn häst. Då känner man sig verkligen obetydelsefull.
Tyvärr funkar det ju som du sa, att de gamla hästmänniskorna "vet bäst".
För mig känns det mer som att den som är mest öppen till att ta in information och är minst trångsynt vet mest. Då har inte åren nån betydelse.

Just det scenariot med en veterinär som beter sig så mot en häst jag tagit dit för att den skulle få hjälp så hade jag blivit fly förbanand och rytit till på direkten. Annars är jag också ganska dålig på att säga till på sådana saker som att någon sågar hästen i munnen osv...

Blir också riktigt irriterad när ridlärare inte säger till, och än mer förbannad om ryttarjäveln inte lyder utan slutar med det den gör för att sedan såfort ridläraren vänder ryggen till är där igen. ÅH!

Hopptävlingar och Clear Rounder, speciellt med privatryttare på lägre nivå (kan också läsas som jädra snorungar) brukar vara plågsamt att titta på. Visst, hjälp inte hästen att lägga sig rätt framför hindret och om den då inte kan hoppa/inte vågar för den har kommit fel.. då är ju det enda rätta att smälla till hästen så hårt man kan med spöet så att den lär sig. Eller varför inte daska till hästen precis innan hindret så att den flyger fram... FÖRSTÅR inte folk som använder spö som ett bestraffningsredskap i tid och otid.

Såg i helgen till exempel en tjej som kom fel över första hindret (80 cm) så att hästen rev med bakbenen och blev rädd, tjejen gasar på, piskar och styr på nästa hinder som är väldigt nära, plus att de hade kommit helt fel nu också, men det var tydligen bara att rida på utan någon respekt för hästen. Hästen försökte hoppa hindret men det blev ju helt galet. Hästen flög rätt egenom hindret och bruden åkte av. Hästens fel alltihop, tydligen.

Jag sa inte till :( suck...

Senast ändrad:

Jag ångrar faktiskt att jag inte sa till =/ Måste skaffa mig lite mer skinn på näsan tror jag.

Det där med tränare som är slappa med att säga till och elever som gör något dom blivit tillsagda att inte göra bakom ryggen på tränaren är något jag också stör mig på.
Praktiserade hos en tränare en gång och på en lektion hade en liten tjej, 10 år kanske, med en väldigt orutinerad häst på en hoppträning. Verkade som att den aldrig hoppat förut så den lyfte inte ordentligt på fötterna och rev hela tiden. Så fort tränaren tittade bort så slet ungjäveln munnen på hästen och svor åt den för att den rev..

Vid en annan hoppträning var det en person som klagade på att hennes häst drog ner huvudet hela tiden så tränaren hade med ett pelham för att hon skulle ha mer kontroll.
"Problemet" upptäckte man sedan var att hästen sökte sig ner på tygeln men det fick den inte, huvudet skulle tydligen vara rakt upp så så fort den sökte sig neråt så ryckte man upp huvudet.. Tränaren sa sedan till mig att en vänligare häst än den där hade han aldrig stött på.
Dressyrlektioner innan man ger sig på hoppning kanske vore något.

Jag tror inte det finns så många "elaka" ryttare faktiskt.
men dærimot okunniga, en nybørjare rår ju inte før att den kanske råkar rycka hæsten i munnen pga dålig balans tex.

Sedan måste man komma ihåg att en hæstægare vet ofta bæst vad som fungerar på just dens hæst.
Jag tex piskar min hæst nær hon beter sig dumt och det kan många tycka e fel.
Men dom kænner inte min hæst, att sæga ifrån ordentligt e den tryggaste metoden att få henne å sluta.
Hon trivs bæst med bestæmda personer.

Derimot min førra hæst krævde vældigt varsam behandling jag behandlade henne som porslin att hunsa med henne gav ingenting ifall hon betede sig dumt væntade jag bara lungt tills hon lagt av och fortsatte med mycket berøm nær hon gjorde rætt i stællet.

Så att se på och tro att man har ett facit på alla hæstar e bara dumt rent av:laugh:

Var på en hopptävling för några år sedan och när jag stod utanför ridhuset och väntade på att få komma in så kom en annan ryttare ut. De hade vägrat ut sig och hon valde att läxa upp hästen när de kom ut och inte hade domarens ögon på sig längre. Hon var fullkomligt hysterisk och slog den stackars hästen som en galning, till saken hör också att jag tidigare sett henne hoppa och stoppen snarare beror på henne och inte hästen, även om man inte får behandla sin häst så oavsett anledning. Massor av folk såg henne men ingen reagerade och eftersom det var min tur att gå in på banan så hann jag inte säga något. Dock visade det sig att hon hade transporten bredvid min och då kunde jag inte låta bli utan sa vad jag ansåg om hennes beteende och sätt att behandla hästen. Jädrans vilket liv det blev, fick en hink och en massa svordomar efter mig och sen kom hennes mamma och försökte förklara att hennes dotter var lite "hetlevad". Förklarade då för mamman att om man inte kan behärska sig så borde man inte hålla på med en "lagsport". Mamman menade att hon inte kunde behärska sin besvikelse då hästen hade såååån kapacitet men sen bara jävlades samt att deras tränare sagt åt henne att spöa upp henne när hon stannade så att hon skulle förstå vem som bestämde. Kontrade med att fråga om hon trodde att hästen förstod varför den blev slagen så lång tid efter stoppet och om hon trodde att hästen hade någon som helst glädje av att hoppa... Hursomhelst kom hon aldrig mer runt, inte ens i de lätta klasserna men jag såg henne aldrig mer slå den. Hästen såldes tillslut och nu går den felfritt 120-130 med sin nya ryttare. Fick rätt många "om blickar kunde döda" efter det men hoppas att de lärde sig något av att man reagerade.

Jag har sett många elaka ryttare, en ryttare som bara tänker på vinst, sig själv och bryr sig blanka fan i reglerna om bestraffning är enligt mig elak.

En ryttare som bestraffar en häst med hårda sparkar och spörapp är elak.
Allra värst är det om de straffar hästen i efterhand, har sett en tjej sparka och spöa sin lilla ponny, då de vägrade ut sig kastade hon tyglarna åt sin far och gick iväg. Det var ca -10grader och hästen fick stå genomsvettig utan täcke eller att bli avskrittad.
Den "förtjänade inte" att bli ompysslad.

Visst är finns det många som gör fel pga okunskap, men tyvärr finns det elaka människor.

Det finns MÅNGA elaka ryttare (som självklart inte anser att de själva är elaka utan att de har rätt). De jag har sett, har betett sig helt åt helvete fel, finns ingenting som kan försvara sådana spörapp och dragning i munnen.

Sedan måste man komma ihåg att en hæstægare vet ofta bæst vad som fungerar på just dens hæst.
Det är verkligen inte sant. Kanske det fungerar på deras häst, lättaste sättet/snabbaste genvägen att komma undan problemen kanske, men det hjälper inte hästen ett dyft.

Ursh vad tråkigt att höra! Men vad bra att du sa till iallafall, och at hästen fick en ny ägare tillslut. Från vad jag har sett är det väldigt ofta ryttaren som har gjort fel, precis som i detta fallet, och sen är det hästen som får skit för det.

Jag skulle säga till om jag ser en häst far illa, som någon annan skrev ingen vänskap/bekantskap är värd att spara på om denne behandlar något djur illa.

Det finns MÅNGA elaka ryttare (som självklart inte anser att de själva är elaka utan att de har rätt). De jag har sett, har betett sig helt åt helvete fel, finns ingenting som kan försvara sådana spörapp och dragning i munnen.

Ja, tyvärr är det så på många ställen. :cry:

Om det är någon jag känner brukar jag försöka ta det efter ridningen eller när problemet är löst, så man inte blir argare när man försöker lösa en konflikt. Men om det skulle vara någon sam bara är allmänt elak, slår hästen för mycket eller så, skulle jag nog säga till, men på att bra sätt. Typ kan du inte pröva något annat? ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 412
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även denna vecka bjöd på en för mig ny bekantskap. Jag fick sitta på Sunny Boy, en liten nätt och spenslig fux med fullblod på mödernet...
Svar
0
· Visningar
417
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
465
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV