Elak mot fölet

K

Kiefer

I söndags hämtade vi ett föl på 6 mån till vårt stall, så nu har vi 6 hästar totalt. När vi släppte ihop hästarna stötte vi på ett stort problem, stallägarnas lilla shettis är precis vansinnig på denna lilla fölunge!! Hon jagar runt henne i hagen som en galning och tränger henne vid staketet, vilket har resulterat i att fölet springer igenom staketet ( som tur har hon inte skadat sig!). I måndags tog det oss 2 timmar att hitta henne i skogen!
Den lilla surmärren var precis likadan när jag tog dit min egen häst efter sommarbete men det gick över på 2 dagar. Vad jag inte kan förstå är hur hon kan vara så sur på en så ung häst, hon är ju ingen konkurrens alls. De har stått i boxar jämte varandra på nätterna men shettisen är fortfarande lika sur. Det är ju synd att behöva ha de i skilda hagar, vi har aldrig haft liknande problem de andra åren då det kommit nya hästar.
Någon som vet varför hon reargerar så?

Sv: Elak mot fölet

Jag skulle tippa på hon är så rädd om sin position i flocken, att hon går tikll angrepp mot nya hästar för at inte hamna under i rang.

Men fölet är ju litet så det ger sig direkt med de andra hästarna, hon är mycket försynt i hagen.

jag skulle släppa fölet med en lugn och snäll häst, tror det kan va bra att den får gå med bara en ett tag

Hon går med ett gammalt sto, men när vi provar att släppa ihop dem så kan det gå bra en halv dag sedan får shettisen ett spel igen.

Hade precis samma problem hemma hos mig, fick hem fölisen och mitt supersnälla ponnysto var snäll i 2 dagar och fick sedan tokspel och jagade honom ur hagen.. De gick ensamma och stod brevid varann på natten. Försökte att sära på dem men då hoppade fölet in till stoet varav hon fick spel igen och jagade honom. Det hela slutade med att jag fick tag på en tjej som hade en ensam fölunge i samma ålder så jag körde dit honom och där kommer han nu gå minst till nästa höst. Egentligen den absolut bästa lösningen då han får gå med en jämnårig som har samma behov av vila och lek.

Det brukar bli så.
Alltid är det någon som skall jaga unghästen(-arna).
Av olika skäl så gör de så.
Är shettisen ett sto, så kan det vara "avvänjnings-jakt" även om det inte är hennes föl.
Men ston brukar kunna säga till främmande föl "Kom för fan inte hit, för du är inte min".
Och så jagar de iväg dem.

Jag brukar ta ur den som jagar ur flocken och ställa den ensam att "skämmas" i några dagar.
Sedan så är den ofta så sällskaps-sjuk att den går med på vad som helst bara den slipper att stå ensammen i en hage.
Och då så får den gå i flocken bara korta stycken i tagen under en period.
Så brukar det reda upp sig.

Men inte alltid.
Jag har 2 hästar som bara inte går att ga i samma hage.
Ett sto som försöker att slå ihjäl en valack.

Hur har det gått? Jag har idag råkat ut för precis samma sak! Tagit hem en 6 mån fölunge. Jag släppte henne med 3 vuxna stora hästar ( 2 ston och en val ) och de jagade ut henne úr hagen inom 5 min! Tog bort de två stona och lät bara den gamla valacken vara kvar. Han är 25 år och brukar vara snäll mot unghästar - samma sak igen! Nu går fölet ensam i en hage mellan de andra och allt är lugnt ......... Funderar på att låta henne ha en hage med en öppning in till de andra där hon kan gå under men inte de andra så att hon kan komma undan utan att springa igenom staketet. Vad tror ni om det?

Låter bra , om det funkar.

Min genomsnälle valack gjorde likadant mot en ettåring som kom till vår stora flock, två ggr för säkerhets skull. Vi fick dela på flocken på nåt vis som jag glömt nu, men det tog ganska lång tid innan hon var accepterad av hela flocken. Vi hade då två föl så antagligen skyddade han dom mot inkräktaren.

Hästarna följer sin naturliga instinkt att jaga tillbaka den vilsnekomna fölungen till sin mamma. De har väl svårt att förstå att mamman är långt borta! Det kan faktiskt bli svårt för den nu förvirrade ungen.

Jag skulle testa att sätta ngn av de andra hästarna tillsammans med fölet i en helt ny miljö om du har ngn hage längre bort typ? Om den ensamma vuxna inte har kontakt med de andra kan den tänkas vilja kontakta fölet. HH

Har du ingen snäll häst som gillar att ta hand om andra hästar?
Jag hade min gamla valack som alltid tog hand om alla bebisar, han är nu tyvärr död.
Men jag har ett gammalt sto och så sambons valack kvar och de är också bra på sådant.

Jag fick hem en 6 mån fölunge för tre veckor sedan och jag hade tänkt ha henne ihop med shettisen, men shettisen var elak och fölet livrädd för henne.

Istället fick fölet gå ensam och de andra tre tillsammans. Allt hö la jag ut bredvid stängslet så att alla hästarna stod och åt tillsammans så fölet inte skulle behöva känna sig så ensamt, samtidigt som hon inte behövde vara rädd att bli bortjagad.

Fölet gick ensam i två veckor, sen tog jag bort mellanstängslet och alla fick gå tillsammans. Nu fungerar det riktigt bra, fortfarande är shettisen lite elak men den stora treåringen har tagit fölet under sitt beskydd och det är lugnt i hagen.

Vi hade en lite liknande situation när jag tog hem min åring. Han blev utjagad av en sur ponnyvalack. Detta var under sommarbetet.

Vi gjorde så att vi tog och släppte ihop ponnyn och åringen i en stor hage nere vid stallet så vi kunde ha lite koll på dom. Där fick dom gå i nån vecka och bekanta sig. Efter det så släppte vi ihop dom med alla andra igen och sen dess har det gått bra.

Ponnyn är ffa lite grinig och vill försvara sin position men han försöker inte jaga honom ur hagen längre!

Lycka till! :)

Tack för alla tips och svar! Jag satte fölet i boxen bredvid min gamla och (vanligtvis) snälla valack och lät henne gå i en hage bredvid på dagarna. Efter tre dagar öppnade jag mellan hagarna och lät fölet gå in, med tanken att hon kunde springa tillbaka in om hon skulle bli jagad: Den gamla hästen är inte så snabb och orkar nog inte jag med ngn större energi ...
Men allt gick lugnt och jättebra och nu är den gamla valacken en utmärkt barnvakt!

Hur har det gått? Jag har idag råkat ut för precis samma sak! Tagit hem en 6 mån fölunge. Jag släppte henne med 3 vuxna stora hästar ( 2 ston och en val ) och de jagade ut henne úr hagen inom 5 min! Tog bort de två stona och lät bara den gamla valacken vara kvar. Han är 25 år och brukar vara snäll mot unghästar - samma sak igen! Nu går fölet ensam i en hage mellan de andra och allt är lugnt ......... Funderar på att låta henne ha en hage med en öppning in till de andra där hon kan gå under men inte de andra så att hon kan komma undan utan att springa igenom staketet. Vad tror ni om det?

Ja men då måste ju fölet ducka för att komma under trån, frågan är allt om den förstår det om den i panik flyr från dom andra. Låt honom ha en egen hage intill dom andra och kanske så småningom ihop med den gamla hästen. Låt fölet växa tii sig innan du släpper ihop dom har en bekant som fick benet frambenet avslaget på sitt nyköpta föl!!! Kan inte heller vara bra för psyket på den lille att komma till ett nytt ställe och behöva kämpa för sitt liv varje dag.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama