eksemtäcke på nyimport till sommaren??

_Aldís_

Trådstartare
fick hem min fina dam i december..:bump: undrar nu om man ska förebygga med eksemtäcke nu till sommaren??!! vad tycker ni??:confused:

Sv: eksemtäcke på nyimport till sommaren??

Om jag skulle importera så skulle jag lagt på täcke som ett extra skydd om i fall att det skulle råka bli så att hästen utvecklar exem så riskerar den inte att hinna klia sig sönder och samman.
För det kan gå fort när dom väl börjar klia.

/

Ann-Sofie - Annehof

Du ska sköta hästen som om den redan hade eksem, dvs TÄCKE PÅ och installning kväll, natt och tidig morgon. Du vet ju aldrig innan ifall just din häst kommer utveckla eksem så det gäller att vara supernoga från början för att förebygga!

:bow: tack för svar!! vilket eksem täcke skulle ni rekomendera??

Har provat olika men anser att Boetts är dom som är bäst.
Håller betydligt längre än dom billigare och är lättare att laga om det skulle behövas.

Är så skönt att jag inte längre har någon som behöver täcke. :D
/
Ann-Sofie - Annehof

Men vaddå förebygga? Det finns ingen bevisad metod hur man förebygger eksem. Så är det!

Jag är inte övertygad om att man ska täcka en nyimporterad häst. En del av min känner att hästen måste ju få en chans att bygga upp någon typ av immunförsvar mot alla de flygfän och den svenska sommarn, och jag är inte övertygad om att hästen gör det med täcke på. En annan del av mig säger att hästen ska ha täcke på. Jag vet ärligt inte vad som är bäst, jag tycker det är en svår balansgång.

Installning på kvällen är dock skitbra och bör göras!

Jag tror också att hästen måste få vänja sig lite succesivt, men jag hade ändå inte chansat. Jag hade lagt på täcke och haft den installad nattetid första sommaren iaf.

*KL*

Jag som har en import som fick eksem andra sommaren (jag hade honom inte första och då gick han utan täcke) kan bara säga TÄCKA hästen.
Det är så j*vla jobbigt för hästen och dig om den skulle utveckla eksem så täcka!

Tänk även på att inte vänta tills sommaren med täcket. Det ska på snart, så fort dom små eländena börjar surra i luften.

Och det lär ju bli snart, eftersom de lär ha överlevt den här mes-vintern också :smirk:

Jag säger Täcka hästen! Hellre jobba o slita i förebyggande syfte än att stå där med en häst med fullt exem som faktiskt lider av det.

Min vallack importerades från island till danmark(läsö= mkt lite knott) där gick han utan någon som helst skötsel/installning de första tre åren. Han kunde då inte räknas som exemhäst. När jag tog honom till sverige försökte jag skydda med salvor/sprayer men det dröjde inte många veckor innan jag en dag fick typ halva manen i handen... DÅ vart det racerfart till affären o inhandla Boett-täcke (kan rekomendera varmt!!) Lite sent påkommet bara, det ångrar jag. Det märks inte något på honom nu när han går med täcke, men utan så kliar han direkt.

*KL*

Nån som har erfarnhet av Hööksvarianterna?
En häst som har 125 i stl normalt, är det M då eller ? (står XS, S, M , L, XL, XXL)

Jag har täckat min import de första 4 somrarna, sedan har jag successivt minskat till att bara ha det på när det är mycket insekter.

Det är även mycket bra om man kan ha tillgång till lösdrift så hästen själv kan gå undan insekterna när de kommer.

Även svenskfödingarna vi haft har fått eksemtäcken på när det varit mest med broms osv, och de kommer kutande när jag kommer med täckena, så nog gillar de dem allt :love:
Jag ser ingen anledning till att inte skydda hästarna från insekterna om man kan, oavsett om de har eksem eller inte. Varför ska de plågas när det finns något så enkelt som ett täcke?

Och det lär inte vara någon risk att hästen inte skulle få tillfälle att vänja sig vid betten, det är ganska stora delar av hästen utanför täcket faktiskt.

Sedan, som någon annan sa, sköt om MAGEN, den är superviktig. HELA året.

Vi har just nu några eksemtäcken från Karlslund som jag gillar skarpt, men om jag fattade rätt skulle de inte fortsätta producera dem :( Hööks eksemtäcke är faktiskt inte så dumt heller.

*KL*

Nån som har erfarnhet av Hööksvarianterna?
En häst som har 125 i stl normalt, är det M då eller ? (står XS, S, M , L, XL, XXL)

Ja det tror jag blir bra. Min 135 normalt kunde inte ha M , jag fick sy på 15 cm till på längden. Men man blir ju bra på att sy när man har eksemhäst :devil:.
Jag tycker dom senaste täcken hos HÖöks har varit prisvärda.

okej ja då ska jag inhandla ett eksemtäcke!! var köper man boetts täcke?? använder ni huva på era hästar med??

Ja huva är kanon. Slipper man ha flugluva då är den liksom inbyggd.

Hööks variant är verkligen att rekommendera, 125cm i vanliga täcken är 125 i eksemtäcket också. Jag köpte ett 135 istället för jag hatar när de sitter som ett korvskinn på hästen och bara skaver.

Men hööks eksemtäcke är iallafall verkligen prisvärt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 839
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur