Eksemtäcke,luva till eller inte?

T

Tofflan

Ni som har eksemtäcke på era hästar har ni luva till också? Varför/varför inte?
Vad tycker hästarna om att ha luva på sej?
 
Sv: Eksemtäcke,luva till eller inte?

Jag har luva på min häst om dagarna, på kvällen när han står inne är han utan. Han kliar sig inte om han har huva, varken om dagarna eller nätterna. Har han ingen så kliar han sig. Han älskar den inte direkt, men han tar inte av sig den heller så det är väl en viss hatkärlek där kan tänkas...:angel:
 
Sv: Eksemtäcke,luva till eller inte?

Min har huva på dig.
Varför?: Myggen/knotten kommer åt öronen/ansiktet lika väl som resten av kroppen... Och nej, han bryr sig inte!
 
Sv: Eksemtäcke,luva till eller inte?

Alltid huva på bägge,både eksem hästen och den utan eksem.

Varför?
För att de ska slippa flugorna i ögonen och öronen,och för att eksem hästen ska slippa knotten som biter envist i hans panna.
Han får dessutom väldigt lätt svullna ögon av flugorna som irriterar honom.
Båda tycker det är skönt när huvorna kommer på.
 
Sv: Eksemtäcke,luva till eller inte?

När min fd ponny hade eksem hade vi en huva till honom. Han hade ingen klåda i pannlugg och öron men eftersopm resåren o täcket (runt halsen) ofta släppte lite när täcket blev lite använt och gled ner så kliade han sig precis bakom öronen. På detta sätt tag han sönder flera täcken och det blev en dyr historia, men med huvan så skyddades även det stället och täcket höll längre. Dessutom ger det bra skydd mot störiga insekter. Han gillade inte när man satte på huvan men väl på så brydde han sig inte.
 
Sv: Eksemtäcke,luva till eller inte?

Min icke-eksem drabbade häst har på sig en flughuva - en sån som täcker ögonen men ej öronen. Den får hon ha större delen av sommaren för att hon annars så lätt får rinnande ögon av alla flugor. Hon går med den på sig dygnet runt och det funkar utmärkt.

En eksemhäst jag känner med gravt eksem har ständigt pyjamas och luva med öron på sig. Om han inte har det får han eksem även på huvudet och blir jättesårig och skorvig i öronen.
 
Sv: Eksemtäcke,luva till eller inte?

Våran islänning har eksemtäcke och luva. Luva för att slippa knotten i öronen. Han bryr sig inte. Våra andra hästar har flughuva som täcker ögonen.
 

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 475
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp