Eksemhelvetet - desperat

S

Sveipur

I år är det värre än någonsin. Bara i början av juni och det är redan värre än vad det brukar vara när det är som värst. Nu är det 7:e året med eksem och gångar man det med 7 månader per år, kanske ni förstår att vi har provat en hel del. Har nog gått igenom varenda produkt som finns på marknaden utom Ökozon och aloevera. Inget hjälper.

Vi smörjer honom minst morgon och kväll med Supergrön salva på/runt skapet, öron, ben, mule och runt ögonen. I manen och svansen kör vi med AVS. Sprutar dessutom insektsmedel flera ggr per dag.

Har Boetts eksemtäcke med huva dygnet runt, även vid ridning. Tar bara av det en kort stund när vi tvättar hela kroppen.

De första åren hade vi honom inte ute en enda natt mellan april och november, men eftersom han blev värre i stallet p g a att han kliade sig oavbrutet i boxen, provade vi att ha honom ute på heltid och då blev det bättre. Jag har själv haft svår eksem och vet att det blir värre ju mer man kliar.

Äter fibergi bas, B-vitaminer och övriga vitaminer/mineraler. Under ett par år matade vi även med örter, men märkte inte av någon förbättring, så det har vi slutat med. Slutade även med vitlök för ett par år sen.

Nu är jag så förtvivlad över hur illa det är i år så jag undrar om det kan ge någon bättring att skicka honom till Öland. Frågan är då hur det blir med skötseln av exemet där. Vad tycker ni som har gjort detta?

Hästen är så otroligt levnadsglad och härlig, så jag vill göra allt jag kan för att han inte skall behöva somna in. :cry:

Alla råd och tips tas tacksamt emot.
 
Normalt har han i mina ögon fina små korvar. Av mina tre hästar tycker vi att han har den "friskaste" avföringen, trots att de äter samma mat. Lite svårt att ha koll på det när de går ute, men när jag red igår var det löst och grönaktigt, dvs lite typiskt "betesblaffa".

Det rinner inte i näsan , möjligen finns det lite kletigare fukt i näsan. Skall kolla detta ikväll.

Tänkte du på något speciellt?

Du bor väl också i Sthlms-trakten? Har du märkt att eksemhästarna har det värre i år? Våren/sommaren slog ju till ordentligt i månadsskiftet april/maj. Slutade med hömatning två veckor tidigare än normalt i år.
 
Ja du vännen, vad ska man skriva? Jag har själv en exem häst och han är förvånandsvärt fin hittils - man och svans och mage = inga sår eller mycket kliat. Han har exemtäcke (heltäckande) och går på Ökozon kur. Det han gör just nu är att klia öronen.... (han hittade en lämplig sten till detta)

Han går också ute dygnet runt för att inne gör han som din häst - kliar frenetiskt. Han går i en hage utan träd eller annat att klia på. Förra sommaren gick han tom ensam en period då kompisen är "snäll" och hjälper till att klia.

Men han gillar inte myggen och hur jag än sprayar och svampar står han och slår (det är inte mycket mygg ty kompisen är helt lugn och har MKT mindre mygg medel på sig än honom - jag börjar undra om det inte är lite "tic", ett invant beteende hos honom). Han känns inte särsklit levnadsglad sommartid, men när hösten och vintern är här - då är han super glad! Jag läste precis en tråd på hästhantering om att älska till döds, kanske borde man egentligen ta bort honom. Om sommaren lider han ju faktiskt - dels för att han inte FÅR klia och när han kliar för att han blir ett enda stort sår.
 
Skönt för dig och din häst att det gått bra hittills i år. Har du använt Ökozon flera säsonger? Har du märkt någon förbättring i så fall? Jag förbannar mig själv varje år för att jag inte börjat med Ökozonet. Det skall man ju göra redan i mars om jag inte minns helt fel.

Min har inte heller mer än vattenbaljan och lite sly, som inte ger något större motstånd, att klia sig mot.
 
håller med om att det är ett riktigt eksemår.
tycker att olivolja har en bra läkande effekt.
ställen som inte utsätts för direkt sol smörjs med olivolja på kvällen
tex mellan frambenen och en fläck under magen.
smörjer jag varje dag så läker det på en vecka.
har även böjat med att någon kväll ca var 7-10 dag smörja mankam och svansrot med olivolja på kvällen för att nästa morgon schamponera bort det mesta av oljan.
mankamen hålls då mjuk och smidig. däremellan smörjer jag som vanligt med gröna salvan eller avs samt använder täcke och flugspray.
 
Har ni provat alger? Det verkar faktiskt som att det hjälper min pålla (inte helt fullt ut, men hon är bra mycket bättre).
 
Ja jag tänkte på något speciellt, kolla näsan i olika omgångar när du är i stallet.
 
Kan du förtydliga dig lite?? Är nyfiken - ska hem och kolla näsan i em på min pålla också. Vill gärna veta varför?

Mvh Anna
 
Jag har pratat med några vetrinärer som har en hel del erfarenhet från just eksem, detta var tips som kom i från dom men man kan inte generalisera alla hästa i detta.

Magen på en eksemhäst kan ofta vara vajig, dvs allt från lös mage till fina fasta bollar. Detta med att magen är ojämn kan ge en förklaring till varför vissa fodersorter inte fungerar, och här menar man då att en jämn mage är bla A och O. En mage i olag kan ofta ge olika tper av symtom, men går vi bara tillbaka till detta med havre där många uppfattar pållen som het när det är magen som har hamnat i olag.

Man har också noterat att eksemhästar med ojämn mage faktiskt kliar sig mer, än sina kollegor med magen i trim. Detta blev jag själv varse om förra sommaren, då pållen vattnade hagen med lös avföring och höll på att klia ihjäl sig. När magen blev mer stabil, försvann klådan. Här finns olika vägar att välja.

Snor som är helt eller delvis med inslag av vitt, kan tyda på en gemensam allergisk reaktion. Här föreslog vet att man ev kunde gå in med någon form av antihistamin, antingen kan man ju då själv prova bovete som innehåller en del av detta eller utskrivet i tablett form.
 
Jag har haft den här hästen i åtta år nu och de första åren hade jag Ökozon. Hans exem blev/var väldigt lindrigt och jag tänkte att kanske kan det hjälpa lika bra med ett annat preparat (som dessutom är mkt billigare....). Jag var alltså både dum och snål och har nu lärt mig att man byter inte ut något som fungerar tillfredställande.

Jag har provar allt: Nylanders, AVS, Örter mm mm. Inget har fungerat. Gick så förra året tillbaka till Ökozon och det funkade hyfsat, men i år är det alltså betydligt bättre igen (så här långt... *peppar peppar*). Ökozon börjar man med exakt när symptomen visar sig och då tar man en intensiv kur som sedan trappas ner och löper under hela säsongen.

Min kille har en fin mage, bra bollar och väl fungerande. Inget snor heller (tyvärr kanske man ska säga? Då hade det ju funnits ännu något att prova!). Men hur landet än ligger - skulle jag stå där och få köpa honom igen, som då, och vetat vad som väntade - hade jag gjort det iallafall (trots tårar och sömnlösa nätter!)!
 
Har du någon aning om hur mycket bovete man ger och var man får tag i det? (Om, i fall om att man får för sig att prova det menar jag).
Kan rinnande ögon också hänga ihop med detta? Min dam har till och från väldiga bekymmer med att ögonen rinner på sommaren (det kan ju visserligen bero på annat också, sol, flugor, blåst etc.).
 
Bovete finns i hälsokost, örtmarknader osv. Ja mellan ½-1 dl beroende på besvär. Förslagsvis börjar man med den större dosen, och trappar ner om utrymme finns för det.

Jag har själv noterat att många eksempållar har besvär med rinnande ögon, och ofta ganska kraftig. Kanske kan de hänga ihop med allergin, eller för det faktum att eksemhästen ofta har en känsligare och tunnare hud samt slemhinnor.
 
Oj, stackars dig och din häst! :cry:

Jag hoppas verkligen ni kommer på nån lösning som gör det lättare för er! Om jag vore dig så skulle jag provat Aloe Vera på stubben! Har hört endel som blivit hjälpta utav det när det gäller eksem!

Du har inget att förlora på att testa! Varför du inte har det PM:ar jag dig om!


/Snorpan
 
Om pållen har problem med balansen i sin mage, lär Aloa Vera ha samma effekt som övriga preparat nämligen ingen.

Sen är det så som med allt annat, man måste prova för en del funkar det och på andra inte. Ta Ökozon tex, jag vet flera hästar som det inte hjälper på trots det exklusiva priset. Aloa Vera har en häst provat, och får tydligen fortfarande trots det är han i år värre än någonsin.
 
Om pållen har problem med balansen i sin mage, lär Aloa Vera ha samma effekt som övriga preparat nämligen ingen.

Nu blir jag nyfiken! Hur vet du det?
Vad jag har lärt mig så ska saponinerna hjälpa till att rensa ut slaggprodukter ur tarmarna och Aloe Vera innehåller just saponiner. Dessutom ska Aloe Veran vara bra för PH-balansen!
Vet du något som inte jag vet!?! *nyfiken*

Självklart är en bra foderstat a och o för magen men vissa kan behöva lite extra hjälp!

Sen är det så som med allt annat, man måste prova för en del funkar det och på andra inte. Ta Ökozon tex, jag vet flera hästar som det inte hjälper på trots det exklusiva priset. Aloa Vera har en häst provat, och får tydligen fortfarande trots det är han i år värre än någonsin.

Självklart är det så! Men jag tycker fortfarande det är värt att prova tills man hittat något som fungerar! :)


/Snorpan
 
Vad jag har lärt mig så ska saponinerna hjälpa till att rensa ut slaggprodukter ur tarmarna och Aloe Vera innehåller just saponiner.

Om det finns slaggprodukter, så är det i varje fall inte i tarmen.

Dessutom ska Aloe Veran vara bra för PH-balansen!
Vet du något som inte jag vet!?! *nyfiken*

Om det enbart är Ph-balansen man vill förändra, då går det att fixa på en betydligt billigare väg.
 
Vad jag har lärt mig så ska saponinerna hjälpa till att rensa ut slaggprodukter ur tarmarna och Aloe Vera innehåller just saponiner.

Om det finns slaggprodukter, så är det i varje fall inte i tarmen.

Okej... då har jag haft veterinärer och läkare som ljugit för mig!
Vem ska man tro på i här i världen?!? :confused:
Jag ska nog plugga till veterinär, läkare, hovslagare, tandläkare... ja, hela baletten och forska gärnet så att man vet själv... ;)


/Snorpan
 
Bara för att få lite råd av er "erfarna" exem ägare. Fick ett sto på retur från köpare förra sommaren pga kraftiga eksem enligt veterinärintyg. Här har hon inte kliat sönder sig. I år så kliade hon sig så manen såg lite sliten ut men inga sår. Smorde direkt in med Nyhlanders rikligt fast utspätt med vatten. Forsätter att göra det var 5e dag då hon ser torr ut i skinnet. Hon har inte kliat sig sedan denna första gång (hitills. Hennes hage är granne med en mygg och knott uppfödning (översvämmade marker)solen har skinit starkt och hon har fullt av träd att klia sig mot. Låter detta som eksem i era öron????
 
Foderrester kan bli kvar, men enligt vetrinären pga för liten aktivitet i tarmen. Detta kan ge upphov till diverse koliker, men slaggprodukter får du specificera närmare.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 822
Senast: Palermo
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp