Eksemhästar

L

Linivia

Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir minst sagt lite villrådig av alla val som står till buds. Det finns en uppsjö av salvor, mygg/knott medel, olika eksemtäcken, fodertillskott, alger, vitlök o s v, o s v...
Jag bor uppe i norr, så än har inte värmen och insekterna hittat oss, men det är bara en tidsfråga. Så, vad har fungerat för er? Något eksemtäcke som fungerat extra bra, salva ni rekommenderar, eller fodertillskott som förändrat livet för er häst om somrarna ?? Och vad har ni kombinerat för lyckad effekt?

Just nu känner jag mig som ett lätt offer för reklam om olika underkurer, totalt villrådig :confused:

Sv: Eksemhästar

installning, täcke
Sedan är det olika från häst till häst vad som hjälper, t ex akupunktur, kortison, ökozon, olika örtblandningar, ringblomssalva, aloe vera, avs-14. Man får prova sig fram.

Det viktigaste är ju att hålla pållen borta från det som orsakar exemet, dvs att ha ett bra exemtäcke och stalla in vid behov. Det är mycket möjligt att det räcker med att skydda hästen så man slipper kleta på salvor, flugmedel och annat som hästen faktiskt kan bli allergisk mot om man använder för mycket av det.

Börja med täcke TIDIGT!! innan eländet börjar. Är det knott hästen är allergsk emot (vanligast) så heltäcke med maglapp o huva. Installning innan knotten kommer, vid solnedgång och ut efter solen gått upp om möjligt.

Själv föredrar jag Boetts täcken, Hööks går oxå bra, Exlusive har ett i bävernylon. Huvor finns inte till de 2 sista så man får anpassa, sy till, så man kan ha huva till dessa.

Täckena tvättas alltid i såpa liksom vojlock o vad man nu vill tvätta. Alltid ren borste till hästens man o svans.

Tvättar hästen i stort varje dag emd 1 dl äppelcidervinäger blandat med halv hink vatten, man o svans o när hästen är svettig. Svett klias!

Tvättar hästen då o då med schampo från Föllinge, vanlig Lactacyd går bra.

Smörjer helst inte i man o svans, det dra till skit som fastnar o kliar. Använder dock Horsol som fungerar bra på min häst.

En bra foderstat (hösilage, lucernhack, Krafft miner, 1/2 dl äcv, vitlök, linfröolja, betfor o äpple/morot) Ger inget kraftfoder, behöver inte.

Har en blåsig hage - en nackdel på vintern men tacksamt på sommaren.

Huruvida man tror att tilskott, alger etc kan hjälpa hästen är upp till var o en att utforska själv - JAG har dock gett upp allt hopp. Min häst är ALLERGISK, vad kan bota allergi mot knott. Inget.....förutom nogrann skötsel.

Något som har funkat extremt bra för oss är lösdrift. Att hästarna har en ligghall där de kan gå undan från insekterna när de är som värst. Ska man stalla in dem på bästa tiderna så blir det två inne- och två uteperioder per dygn... ;) I alla fall här i sundsvall... Med ligghallen kan de själva avgöra hur de vill göra...
Vidare har vi tagit bort träden ur hagen, så att det inte blir tillfälle att klia sönder sig. Vissa tänker att detta är taskigt, och jämför med om man själv inte skulle kunna klia när det kliar... Men om han aldrig får en möjlighet att klia upp sår, så verkar han inte ha så stor längtan efter att klia sig alls. Har det blivit sår däremot, då blir han helt kligalen...
Att tvätta ofta har funkat bra för oss, med lite olika medel..
Lappgubbens hästsalva är kanon på skap/tissar!

Det är bara att prova sig fram, det verkar vara väldigt individuellt vad som funkar bra...

Hööks eksemtäcke (det brun/oranga) kan jag varmt rekommendera!

Du som bor i Norrland kan ju lätt få tag i beckolja. Har jag använt i 2 år som både myggmedel och smörj på eksem. Jag har blandat ut med billigaste matoljan för att dryga ut och det har funkat jättebra. Jag har använt renons också. Täcke o blåsig hage!! Nu har min pålle tydligen lindrig eksem men han har varit jättefin sista åren. Ett år stallade jag in som många gör men i fjol gick inte det men vi klarade oss bra ändå.
Vad det gäller maten så gör jag så små ändringar som möjligt. Lite kraftfoder faktiskt för vi hade magert bete och vitlök, vet inte om den hjälper. Inte mycket äpplen heller på hösten.

Senast ändrad:

skuggi skrev:
Något som har funkat extremt bra för oss är lösdrift. Att hästarna har en ligghall där de kan gå undan från insekterna när de är som värst. Ska man stalla in dem på bästa tiderna så blir det två inne- och två uteperioder per dygn... ;) I alla fall här i sundsvall... Med ligghallen kan de själva avgöra hur de vill göra...
Vidare har vi tagit bort träden ur hagen, så att det inte blir tillfälle att klia sönder sig. Vissa tänker att detta är taskigt, och jämför med om man själv inte skulle kunna klia när det kliar... Men om han aldrig får en möjlighet att klia upp sår, så verkar han inte ha så stor längtan efter att klia sig alls. Har det blivit sår däremot, då blir han helt kligalen...
Att tvätta ofta har funkat bra för oss, med lite olika medel..
Lappgubbens hästsalva är kanon på skap/tissar!

Det är bara att prova sig fram, det verkar vara väldigt individuellt vad som funkar bra...

Hööks eksemtäcke (det brun/oranga) kan jag varmt rekommendera!

Ligghall - det har jag också funderat på. Har de tillgång till den dygnet runt, redan i början av april, kanske det finns chans att eksemet kan hållas på en lindrigare nivå.

Håller med om träden och andra kliande föremål. Min häst har aldrig varit så "fin" som förra sommaren då han inte kunde klia sig på träd och andra fasta föremål. Då var det ändå den knottrikaste sommaren vi upplevt under hans 8 år i Sverige. Man gör hästen en väldig björntjänst genom att låta den klia sönder sig, då klådan bara blir värre och värre. Istället finns sly och buskar i hagen, han har möjlighet att rulla sig på hård mark och han får även manuell människoklibehandling några gånger per dag om han önskar.

Men kliar inte din häst sig på/i ligghallen?

Orange/brunt täcke frå Hööks? Det har jag inte sett. Har bara hittat ett som är "fulbrunt".

Sveipur

Jag har funderat lite på eksemtäcken...funkar det inte lika bra med dessa "flugtäcken" ..de som bl a bucas har??

En av våra inackroderingar provade i somras detta bucastäcke, då hade hon inte en häst med eksem dock ville hon skydda pållen mot insekter ändå. Enligt henne var det det värsta *skit* hon hade provat, täcket höll dåligt trots att hästen inte var klådbenägen.

Hoppsan, det var hårda ord! Min shettis b*c*stäcke är nu inne på 2:a säsongen och är lika fint som nytt och har dessutom en suverän passform. Enda problemet är att halskragarna inte finns i så små storlekar men det fixades till mha symaskinen. Hennes förra täcke var ett från B**tt som varken hon eller jag trivdes med. Det satt inte bra och gick ständigt sönder när hon rullade sig...
//marti

Ja med tanke på att de även har en eksemhäst som har ett sk boett täcke samt thermomaster eksemtäcke, så var det hårt. De är alltså inte helt utan erfarenhet från dessa täcken, själv använder jag eksemtäcken från thermo master till min pålle somm har anslag av eksem.

Jag gör mitt repellerande medel själv efter tips, köper in bl a citronellaolja, lavendelolja osv o blandar ihop själv. Det blir faktiskt väldigt dyrt köpa färdiga medel som ska räcka minst från april-maj t o m oktober för min del.

Snälla, kan du inte dela med dig av ditt recept... Skulle bli så glad :bump:

Porvade med aloevera förra året och det funkade bra. Dock hade jag det inte hela säsongen så någon fullständig utvärdering kan jag inte göra.

Liknande trådar

Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 585
Senast: Jaag
·
E
Hästvård Jag har en äldre nordsvensk sen 9 år med svåra sommareksem.. Har verkligen prövat allt genom åren. I år satte jag på täcke första april...
Svar
14
· Visningar
1 397
Senast: gilamonster
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
C
Hästvård Har en shettis som jag vid första anblick skulle säga att han har sommareksem. Nu har jag ingen jättevana av detta då jag inte haft...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka