Eksemfråga

mag

Trådstartare
Min "vuxna" dotter har alltid haft lite torr hud och eksem från och till. Den sista tiden har det dock blommat upp jättemycket och hon är besvärad ordentligt. Har varit på sjukhuset åtskilliga gånger med det enda hon får där är kortison, vilket hon inte vill ha mer. Vi funderar på om det är något hon äter eller inte tål. Vi har bytt tvättmedel utan att det blir någon skillnad, hon äter bra mat försöker att bara äta "ren" mat utan tillsatser, hon undviker socker. Hon kan däremot se att hon blir sämre när hon har mycket omkring sig. Hon smörjer sig flera gånger om dagen med lotion för att hålla huden mjuk. Jag har funderat på att skicka iväg henne till en homeopat. Någon som har något liknande och fått bra hjälp. Tips tar vi gärna emot. !!
 
Sv: Eksemfråga

Min "vuxna" dotter har alltid haft lite torr hud och eksem från och till. Den sista tiden har det dock blommat upp jättemycket och hon är besvärad ordentligt. Har varit på sjukhuset åtskilliga gånger med det enda hon får där är kortison, vilket hon inte vill ha mer. Vi funderar på om det är något hon äter eller inte tål. Vi har bytt tvättmedel utan att det blir någon skillnad, hon äter bra mat försöker att bara äta "ren" mat utan tillsatser, hon undviker socker. Hon kan däremot se att hon blir sämre när hon har mycket omkring sig. Hon smörjer sig flera gånger om dagen med lotion för att hålla huden mjuk. Jag har funderat på att skicka iväg henne till en homeopat. Någon som har något liknande och fått bra hjälp. Tips tar vi gärna emot. !!

Jag har problem med eksem sen några år tillbaka, det finns tyvärr ingen mirakelkur som gör att det försvinner för evigt, utan man får behandla när det dyker upp, helt enkelt. Det är lite olika från person till person vad som gör att det blossar upp, men torr hud, sömnbrist och stress brukar sällan vara välgörande - precis som din dotter har märkt, att det blir sämre när man har mycket omkring sig. Tvättmedel och mat torde inte ha någon effekt, såvida din dotter inte är allergisk? Det vanliga annars är att det helt enkelt är en autoimmun sjukdom, dvs orsakad av kroppen själv.

Homeopat och liknande tror jag inte alls på, det som verkligen har gjort skillnad för mig är att gå till sjukhuset och få kvalificerad vård av hudläkare. Ofta kan man få prova sig fram lite för att hitta det som funkar just för en själv, folk är ju lite olika. Exempel på behandling är just att smörja med kortison (varför vill din dotter inte göra det mer? Hjälper det inte, eller har hon ingen lust?), där kan man behöva prova sig fram till vilken styrka som är rätt, och vilken kräm/salva som lindrar bäst, det finns lite olika. Viktigt när man smörjer med kortison är att man fasar ut det gradvis, annars kan eksemen komma tillbaka om man slutar för tvärt. I särskilt svåra fall kan man behöva äta kortison en kort period också, för att häva ett svårt eksemangrepp. Har man väldigt mycket eksem blir det till slut som en ond cirkel, man blir stressad, sover dåligt och får torr hud pga klådan, och att man kliar sig hela tiden, vilket gör eksemet värre, och så är cirkusen igång.

Utöver kortisonpreparat av olika slag så kan man smörja med mjukgörande, canoderm är vad läkarna rekommenderar, och det är vad som funkar bäst tycker jag. Inte så väldoftande och mysigt att smörja med som lotion från kosmetikavdelningen, men har bättre effekt.

Sol och salta bad hjälper också ofta, på sjukhuset kan man gå och få särskilda bad som hjälper, plus ljusbehandling. Ljusbehandling är det som funkat bäst för mig, det har blivit dramatiskt mycket bättre på en gång efter behandling. Enda nackdelen är att det tar mycket tid, man måste gå två-tre gånger i veckan i några månader.

Nuförtiden smörjer jag med kortison så fort eksemen dyker upp, och då försvinner de på några dagar och hinner inte bli ett problem.

Så det finns absolut bra hjälp att få, man måste bara vara lite enveten med behandlingen, och fortsätta att ta hjälp av läkare tills man hittat något som funkar just för en själv.
 
Sv: Eksemfråga

Har läkarna sagt vilken typ av eksem det är? Tex perioral dermatit ska inte behandlas med kortison.

Generellt gäller ju att en hud som är lagom fuktad mår bra, inte bara om man har eksem. Försök hitta någon bra återfuktande kräm som huden tål. Är det väldigt kallt ute kan man smörja med rent fett (se upp bara så krämen/salvan inte innehåller mineralolja).

Homeopati är bra om man vill bli av med pengar, det är bara att googla så får man veta hur dåligt underbyggt det är.

Fungerar det inte bra med den läkare hon har nu kan man faktiskt byta.
 
Sv: Eksemfråga

Prata med apotekspersonalen om vilka mjukgörande salvor/krämer/lotion som kan vara bra. Både jag och barnen är känsliga och vissa lotion får oss sämre och andra fungerar bra. Just nu vintertid är man extremt torr så det gäller att vara extra noga och smörja så ofta man kommer åt med bra saker!
När det är riktigt illa så kan en omgång med kortisonsalvor få hejd på det och så kan man jobba med mjukgörande och återfuktande igen, men att bara smörja med kortisonsalvor är inte att rekommendera.
För oss fungerar A-derma serien bra och Eua Thermale avéne serien men det är väldigt individuellt och det är bara att prova sig fram. På apoteket kan man få små prover och kolla hur man reagerar. Det är ju inte så roligt att lägga ut 100 kronor på en smörja som gör att man blir värre.
 
Sv: Eksemfråga

Vad jag förstår är det atopisk eksem hon har (heter det så?) Hon är aldrig utredd ordentligt och kanske hon skulle be att få en remiss till hud istället. Ska tipsa henne om att be om gratisprover för hon har lagt ner mycket pengar på smörjor som inte fungerar. Tror hon är lite rädd för att hålla på med kortison för mycket, tycker ibland att hon blir sämre då. Ja detta är svårt..
 
Sv: Eksemfråga

Hon ska absolut gå till en hudläkare. Blir hon sämre av kortisonet så ska hon givetvis gå tillbaka till läkaren så att man kan prova något annat. Det är lite detektivarbete med eksem, man får prova och utvärdera lite olika metoder innan man hittar det som funkar ibland. Kaliumbad t ex hjälpte inte alls för mig, däremot ljusbehandling.

Jag tycker kortison är guld värt, det enda som funkar bättre för mig är ljusbehandling, men det går ju inte att hålla på med hemma, så kortisonkräm är super för att häva utbrott och få det att gå tillbaka snabbt igen.
 
Sv: Eksemfråga

Aha, jag trodde faktiskt hon gick hos en hudläkare. Skaffa en remiss snarast!

Jag hade tidigare atopiska eksem och vet vilket helvete det kan vara. I mitt fall var solen rena döden (jag tror det är kring 15-20% som inte blir bättre i solen, tack för det liksom...) plus att jag är/var jämt torr i huden.

Jag började använda speciella oljor och fettsalvor, det var det enda som gjorde att det inte började fnasa. Eksemet försvann någon gång när jag var strax över 20.
 
Sv: Eksemfråga

På mig hjälper:

Sol
Smörja, fet kräm
Smörja lite till.
(miniderm och dekubal är krämer jag använder)

Jag måste akta mig för krämer som innehåller urea.

Samt aktar mig för vanlig tvål, använder tvål med olja i.
 
Sv: Eksemfråga

Jag har också alltid varit sån, speciellt när jag var yngre. Den främsta utlösande faktorn har varit emotionell stress.

Uteslutandet av följande i min kost har hjälpt betydligt:

Mjölkprodukter
Gluten
Socker
E-nummer och halvfabrikat

Jag är absolut inte militant eller petnoga heller.
Nyckeln till min hud har legat i magen. När jag fick magen i balans blev hud och hår nästan som nya.
 
Sv: Eksemfråga

Min son har atopiskt eksem och har i perioder haft ett rent helvete med detta. Det har varit alla möjliga salvor och krämer och kortison i olika styrkor. Det har hjälpt med eller mindre men aldrig helt.

Det som verkligen var en enorm hjälp för min son är en salva som heter Protopic. Den används istället för kortison. Dock verkar läkarkåren väldigt kluven till denna salva. Men min son gick från att ha eksem som var som sår på 90 % av sin hud, till i princip helt bra, på någon månad. Han gick från trött och orkeslös till fullt fungerande. Så för oss får de vara hur kluvna de vill...

Håller med övriga om att det är mycket viktigt att pröva sig fram bland olika salvor och krämer. Det som gör underverk för en person kan vara precis tvärtom för andra.Och se till att få salvorna utskrivna av läkare, för då går de på högkostnadsskyddet, dvs man kan prova utan att bli ruinerad. Provförpackningarna är ofta små och det är svårt att se om de funkar eller inte. Och många salvor kan man inte få prov på då de är läkemedelsklassade (de får inte lämna prover på läkemedel).
 
Sv: Eksemfråga

Kan vara värt att utesluta mjölk/socker/bröd och eventuellt kött, testa sig fram vad kroppen svarar på? Sova en timme mer än vanligt för att orka med det som händer runt omkring bättre?

Annars tycker jag att det bästa att smörja sig med är kokosolja. Samt att inte använda vanlig tvål, utan typ olivtvål eller annan tvål utan uttorkande ämnen. Klädmaterial kan också vara värt att kika på.
 
Sv: Eksemfråga

Jag har Atopiskt eksem, och har haft det från ca 16 års ålder.
Jag gick till läkare åtskilda gånger och fick ena smörjan efter den andra utan någon förbättring, snarare fick jag bara en massa smörjor som sved så in i..
Till sist efter många om och men fick jag remiss till hudmottagningen och vilken skillnad!!
Fick bada i någon form av olja och fick även sola i några speciella uv-strålar (glömt namnet) och efter den "kuren" var jag nästan helt eksem fri i ett par år.

Värst har det varit för mig när jag varit stessad, svettig eller när jag duschat(kändes som huden brann ungefär..)

Min lösning till sist blev att jag byte från p-piller till kopparspiral och idag har jag knappt ingen eksem! Behöver bara lite extra mjukgörande efter dusch.
Kan blomma upp lite när jag mår riktigt kasst psykiskt.

Det med hormonerna kanske kan vara värt att fundera över!:)

Hoppas det blir bättre för henne, eksem är verkligen fruktansvärt jobbigt och påverkar en otroligt mycket i vardagen.
 
Sv: Eksemfråga

Hon måste såklart till en hudläkare!

Hur ska hon annars få rätt behandling?
Nu har jag visserligen fått psoriasis som en biverkning av medicin men jag fick komma till hud bara några dagar efter att min ordinarie läkare skickat en remiss.
Dem ser till att man får rätt salvor och grejer direkt och jag får salvor, lösning och plattor som ska sitta över utslagen och även ljusbehandling nu drygt en månad efter att salvorna inte gett tillräckligt bra effekt.
Ljusbehandlingen i kombination med rätt salvor brukar tydligen fungera iaf :)

Så hon ska INTE gå och lida av sina eksem längre än nödvändigt!
Hon måste stå på sig så att hon får hjälp!
 
Sv: Eksemfråga

Jag hade svår eksem med sår som vätskade över hela kroppen, jag provade lite allt möjligt och att utesluta lite olika saker ur kosten men inget hjälpte direkt. När jag började äta enligt autoimmune protocol/paleo så försvann eksemet sakta men säkert. Finns att läsa om aip på thepaleomom.com
Jag var riktigt strikt och det tog ca fyra veckor innan det började försvinna, till en början så blev det till och med lite värre, men nu är det borta, kan komma tillbaka lite om jag slarvar för mycket med maten.
 
Sv: Eksemfråga

Helt rätt , jag krävde en remiss till allergimottagningen på vårt sjukhus. VC var inte så aktiva om man så säger. Jag utreddes på högt och lågt och de hittade till slut rätt behandling.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 762
Senast: Retina
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 217
Senast: Korven
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 309
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp