Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nicke skrev:För ingången har vi hängt precis som föreslogs här, sk. "köldridå".
Den är ganska dyr, men värd varje krona. Finns på tex. nordpost.se
!
Det är inte FÖR sent att börja nu, men jag skulle nog inte rekommendera att börja ge först när eksemperioden börjar. Det är lite kluvet det där, har din häst brist på svavel så är det ju bra om den får det, men om din häst får en reaktion (utrensning) av det så kan immunförsvaret slås ut helt och din häst får ännu värre eksem. OBS! Det är inte säkert att din häst reagerar så kraftigt, men risken finns och jag vill att du ska vara medveten om det så att du inte sen skyller allt på MSM och tror att din häst inte tål det. Och detta gäller även för alger och örter och liknande.Tibra skrev:Hmm, ja.. just nu har jag ju inte råd med det tänkte börja ge då eksemperioden började.. så då är det väl onödigt att ens tänka på att köpa något sådant?
Eftersom det ändå skulle vara lite för sent att ens ge henne nu.
Skatan skrev:Naturmedel används för att FÖREBYGGA och BYGGA UPP, det ska ytterst sällan användas som "medicin" eller "mirakelmedel".
ang skrev:Så bra! Analyssvaret brukar komma ganska fort - och om hon nu har fri tillgång så är det ännu viktigare.
Linfrön stöps pga att det är ett ämne i dem som skall frigöras så hästen inte får i sig det. Man kan dock köpa Linfröolja, som rapporterats ge goda resultat. Det finns en lång tråd om detta under FODER, där det också namnges en mycket billig leverantör
Men, ta det lugnt i tillskottsdjungeln! Vänta på analysen, se vad du har och vad som kan behöva tillsättas. Kraftfoder är bra om det behövs, och mig veterligen är inte Kraffts sortiment bättre eller sämre än nåt annat oavsett om hästen har eksem eller inte.
, bara hä nån slev i maten..så vad är stöpa?
Boj skrev:Man häller hett/kokande vatten över i detta fall linfrön, efter en stund kommer du att få en geleartad konsistens på linfröna. Det är denna gele man vill ha, och som gör nyttan. När jag använde linfrön för några år sedan, gjorde jag iordning dessa på morgonen eller kvällen innan fodringen.
Att ge enbart linfrön i maten ger inget resultat, de vandrar osmält genom mage och tarm sen bajsar hästen ut dem hela.
ang skrev:Att säga att hästen fick mera eksem av kraftfodret när man inte vet vad den totala foderstaten var värd är vanskligt, så det skall du inte oroa dig för tycker jag. Vad är det som säger att det var kraften och inte nåt annat om man inte vet vad man stoppade i hästen?
Tibra skrev:Köpte Linfrön idag.. men jag visste inte riktigt hur mkt man skulle ge.
1 matsked gav jag, för mkt från början kanske?
Hur mkt ska man ge hästar linfrön per dag?
Har hört iaf att man skulle vara i god tid med det.. så jag är lite stolt över mig själv idag.. gjort mkt nytta!
HelenaHandberg skrev:Man har sett att linfröolja minskar eksemreaktionen hos insektsallergiska hästar som skrevs här ovan. Linfröolja utvinns ur pressade linfrön. Man behöver ge väldigt stora mängder –troligen ett par kg- linfrön om hästen ska få i sig en rejäl mängd av den nyttiga oljan. Det är bättre och mkt enklare att köpa linfröolja än att ge linfrö om man är ute efter effekten mot eksem. HH