Eksemförberedning

Tibra

Trådstartare
Vill helst inte starta ytterligare en till tråd men av vissa orsakera är jag tvungen att göra det ändå.

I år tänker jag vara så förberedd att det nästan är läskigt;)
Har tänkt köpa ytterligare ett eksemtäcke bara för att ha ett extra då jag måste tvätta det ena, så i år får hon äntligen renare täcke.

Tänker dessutom söka på något bra som hon ska äta, eksemen kommer ju innifrån.
Därför måste man ju rensa bort skiten som hon har i kroppen, basiblock och msm har jag hört ska vara bra.
Nylanders i år igen.
Idag linfrön.
Får se efter något milt schampo, typ mjällschampo?

Men, har jag rätt att man ska börja redan i April? Eller är det till och med i Mars?

Men, så har vi då det här med vindskyddet, jag har tänkt mkt på hur jag ska göra med det.
Det är öppet på båda sidorna, hon får givetvis skugga där men knotten tar sig gärna in, därför tänkte jag hänga något slags, "skynke", plast? Ja något som hon lätt kan gå igenom men som knotten får sämre med.
Förra sommaren satte jag fast pressening men vart stoppade direkt eftersom det troligen skulle bli asvarm där inne.
Någon som har förslag?
Kan sätta ut en bild.
ery.jpg

När och hur förbereder ni er?
Skulle ha satt detta i min andra eksemtråd men då skulle folk förmodligen läsa det första inlägget eftersom tråden är så pass gammal. Har varit med om sånt förr;)
Vi ska även göra ett nytt stall och behöver även råd där hur vi ska bygga för att vara smart till en eksemhäst, men jag återkommer med det och bilder!

Sv: Eksemförberedning

hej Linda
Du kan tvätta henne med Enden mjällshampo i man & svans det innehåller zink.Vilket många veterinärer tror att exemhästarna har brist på.Jag använde Enden i man & svans & grönsåpa på kroppen.Tänk på att inte bada för ofta då blir hon uttorkad,då kliar hon sej för det.Tar ni in henne på nätterna?Blesi fick alltid gå in på kvällen,knotten brukar vara värst då.Se till att det inte finns träd i hennes hage så hon kan klia sej.Klia kan dom ju göra endå men man minimerar ju risken.Blesi kanade på magen när han inte kom åt något annat.Jag blandade Nylanders hästkräm med alsol lösning för det dämpar klådan.Köp Belzebug som Nylanders säljer det är jätte bra en olja som går lätt in i huden.Kanske har jag kvar så du kan få.Jag tror att jag har exemtäcken som du kan få dom kanske inte är hel men då får du laga dom.Hör av dej

En köldridå kanske skulle funka?

Själv gör jag inte så överdrivet mkt. På med täcke när det börjar bli varmt, sprayar utspädd äppelcidervinäger i man och svans 1-2ggr/dag. Smörjer med Aloe Vera vid behov.

Min häst klarade sig väldigt bra på det ifjol, så jag hoppas på det i år också.

Om du tänker ge MSM ska du börja nu, egentligen skulle du ha börjat för länge sen för att hinna bygga upp hästens immunförsvar innan knottsäsongen drar igång. MSM (precis som de flesta naturmedel, tex alger, örter och homeopatmedel) fungerar oftast som så att problemet förvärras en period (utrensning) för att sen börja hjälpa. Därför är det dumt att börja ge "alternativa medel" när problemen uppstår...

Tibra skrev:
Vill helst inte starta ytterligare en till tråd men av vissa orsakera är jag tvungen att göra det ändå.

I år tänker jag vara så förberedd att det nästan är läskigt;)
Har tänkt köpa ytterligare ett eksemtäcke bara för att ha ett extra då jag måste tvätta det ena, så i år får hon äntligen renare täcke.

Därför måste man ju rensa bort skiten som hon har i kroppen, basiblock och msm har jag hört ska vara bra.
Nylanders i år igen.
Idag linfrön.
Får se efter något milt schampo, typ mjällschampo?

Men, har jag rätt att man ska börja redan i April? Eller är det till och med i Mars?

Men, så har vi då det här med vindskyddet, jag har tänkt mkt på hur jag ska göra med det.
Det är öppet på båda sidorna, hon får givetvis skugga där men knotten tar sig gärna in, därför tänkte jag hänga något slags, "skynke", plast? Ja något som hon lätt kan gå igenom men som knotten får sämre med.
Förra sommaren satte jag fast pressening men vart stoppade direkt eftersom det troligen skulle bli asvarm där inne.
Någon som har förslag?
Kan sätta ut en bild.
ery.jpg

När och hur förbereder ni er?
Skulle ha satt detta i min andra eksemtråd men då skulle folk förmodligen läsa det första inlägget eftersom tråden är så pass gammal. Har varit med om sånt förr;)
Vi ska även göra ett nytt stall och behöver även råd där hur vi ska bygga för att vara smart till en eksemhäst, men jag återkommer med det och bilder!

En av mina eksemhästar har allvarligt eksem, och jag håller honom såpass symptomfri det nu går,dvs.det syns inte på utsidan i allafall.
Det är skönt om man kan undvika sår, som i sin tur lätt blir infekterade.

Såhär gör vi:

Lösdriften är tätbyggd,så inga knott kan komma in förutom i öppningen. Svidknotten är så ytterligt små, så de kan ta sig igenom tom vanligt myggnät. Förra året dök de upp före 1:a April, dvs när det börjar närma sig över 5+ grader upp mot 10 grader.
Man ser dom knappt med blotta ögat, de knott man brukar se är vanligast vanliga knott.

För ingången har vi hängt precis som föreslogs här, sk. "köldridå".
Den är ganska dyr, men värd varje krona. Finns på tex. nordpost.se

Det gäller att hålla rent i lösdriften och mocka ofta, eftersom gödslet drar till sig insekter.

Vi har 3 Boettäcken till varje häst, så man hinner med att tvätta och laga.

Eksemhästar har oftast känsligare ögon än vanliga hästar, så de får gå med flughuva hela knottperioden, annars blir här ögoninflammation på direkten.

Smörjer 1 gång/dag med milt myggmedel på innerlåren, under magen, mellan frambenen och i ansiktet.

Schamponerar hästen ca varannan vecka med milt vanligt schampo.

De går på lösdrift dygnet runt, och har själva vett att gå in där när det behövs. Det brukar bli mycket på dagtid sommartid, och värst verkar vara på eftermiddag-kväll. Sedan lättar det betydligt på natten, då de helst är ute. Därför tycker jag det är märkligt att stalla in eksemhästar på natten, eftersom det är den bästa tiden på dygnet för eksemhästar att vara ute på.

Knottperioden har förlängts för vart år tycks det som, och i år gav det sig inte förrän i början på Dec. eftersom det var så varm höst och förvinter.

Det är svårt att råda till några invärtes behandlingar, eftersom det verkar vara så individuellt.
Men en sak är hyfsat säker, eksemhästar är också "maghästar".
Man måste pyssla om magen.
Och det är där det blir så svårt, eftersom alla magar tål olika saker.
Min ena häst tål inte betfor, då blir eksemet värre, och inte andra söta saker heller. Inte heller riktigt starka, såsom vinäger eller vitlök, hur mycket jag än späder.

Stress är inte heller nån hit. Lugn och ro, så håller sig denna hästs eksem i någorlunda schack.

Det verkar intressant med msm, som jag också skulle vilja prova!
Skriv gärna och berätta, om det märks nån effekt i sommar! :idea:

VAD det ska bli spännande med eksemrapporten! Hoppas den kommer snart!

Tibra skrev:

Det är inte bara fråga om något bra att äta, jag skulle vilja mana till en helhetssyn gällande HELA foderstaten. Detta är heller inte något som man bara börjar med för att almenackan förvaranar om kommande knottsäsong, utan bör vara något som man tänker på hela året.

Många hästägare upplever att Probimin hjälper stort, liksom att linfröolja testas av flera (även här på forumet). Och visst tror jag att det kan göra skillnad - men en väl avvägd foderstat bör vara grunden och dessutom underlätta för tillskotten.

En möjlig glädje i framtiden kan vara att man nu testar vaccin mot sommareksem. Mera finns att läsa på här:
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/1398/

ang skrev:
Det är inte bara fråga om något bra att äta, jag skulle vilja mana till en helhetssyn gällande HELA foderstaten. Detta är heller inte något som man bara börjar med för att almenackan förvaranar om kommande knottsäsong, utan bör vara något som man tänker på hela året.

Många hästägare upplever att Probimin hjälper stort, liksom att linfröolja testas av flera (även här på forumet). Och visst tror jag att det kan göra skillnad - men en väl avvägd foderstat bör vara grunden och dessutom underlätta för tillskotten.

Jag tror inte Tibra menade den vanliga foderstaten, när hon skrev "något bra att äta", utan förmodligen verksamma tillskott.

Ett rätt beräknad foderstat baserad på ett analyserat hö är ju en SJÄLVKLARHET.

Att Probimin kan hjälpa, visar ju att det gäller magen i hög grad i eksemfrågan.

Intressant artikel! Tack för den!

Att vaccinera mot eksem borde ju fungera på hästar också, med tanke på att man kan göra en hyposensibilitering på många allergier på människa. Och principen är ju densamma.

Tibra-->
Testa att ge henne isländska havsalger. Gå in och titta på http://www.alg-borje.se
Vi ger detta till båda hästarna, en svenskfödd och en islandsfödd. Man ska ge detta hela året, lägredos på vintern bara.

Prob-olja och Prob-schampo tvättas dem i på sommaren. Funkar bra tycker jag

/Emma

Oavsett vad Tibra avsåg så får jag väl ge min syn på saken, det är ju trots allt ett diskussionsforum?
Att jag skrev om en helhetssyn och komplett foderstat beror på att användaren har diskuterat hästen och dess form, gångarter osv flera gånger tidigare, och att maten då kommit fram som synpunkter även från andra användare.

Sorry, jag hade inte läst Tibras tidigare trådar. :confused:

Ja man har ju inte enbart en eksemhäst endast på sommaren, den stora förberedelsen börjar egentligen direkt efter avslutad eksemperiod året innan. Då förberder man sin häst för kommande period, analyserad foderstat är A och O. Har hästen fått alla sina behov tillgodosedda, magen är i trim så ökar immunförsvaret.

Fodertillskott finns det gott om, vilket som funkar på vad eller vem är ju svårt att säga. Här är frågan helt individuell, så var och en måste prova sig fram vad som passar ens häst bäst.

En annan studie som har gjorts är bl a en på hästar med eksem eller andra hudåkommor, då visade det sig att många fick betydlig lindrigare symtom med hjälp av linfröolja men även typ Probimin etc.

Ja jag vet att jag tjatar, men den studien finns här
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Har ju själv kört detta förra sommaren, och kunde konstatera en mycket förbättrad symtombild. Pållen gick med sitt täcke, byttes regelbundet för tvätt men behövdes lappas mer än vid 2 tillfällen då han fastnat i en gren. Han sprayades dagligen med Föllinge, men inget smörjande eller liknande. Däremot blev han duschad ett par gånger under sommaren, för att motverka klåda pga svett och lösa hår.

Senast ändrad:

I stallet jag håller till köper de ett "kit" med flera preparat med tex Ökozon som ges i maten och Moskitozon som man smörjer med. Är dyrt men kanonbra då en av hästarna har haft väldigt svårt exem men numera märks ingenting.

Sedan är der de vanliga med täcken, huvor, ta in dom när det är som knottigast osv.

Ingen fara, ville bara förklara mig. Ursäkta till dig också om det kom ut lite tufft.

Jag har hållt på i förberedande hela hösten/vintern inför eksemperioden, men som många kanske vet så har min häst fortfarande eksem, detta har jag dock kollat upp en del och det är en biverkning som kan komma med Aloe Vera.

Yrpa får under höst-vintern 1 dl Aloe Vera i maten 1 gång om dagen, så snart jag ser mygg o sånt så kommer dosen höjas till 2 dl om dagen, under den värsta perioden blir det ännu mer.

Badas vid behov under vår-sommar och tidig höst. 1 gång i veckan kanske 1 gång varannan vecka. Det beror lite på hur hon mår, inget man kan ha planerat innan.

På dagarna kommer hon gå på en äng utan träd, och tas in på eftermiddagarna för att få stå i en mindre hage med ligghall under nätterna. Smörjs in med Aloe Vera morgon och kväll och efter ridning. Eksemtäcke kommer även vara på hela tiden. Men där funderar jag lite, jag har bara ett täcke, vad gör man när det regnat? Det hinner ju inte torka direkt, funderar på att köpa ett till täcke, det är väl det enda kloka egentligen.

Eksemen är viktigt att ta på allvar för hästens skull, jag lider med min häst varje gång jag ser henne stå och klia sig. Det ser inte roligt ut för henne, och nu skall hon ju egentligen ha sin sköna period. Och ännu mer surt är det att hon fick eksem efter 9 år i Sverige.

Hej

Någon pratade om att ge forderjäst. Jag har själv inte någon aning men kanske ngn annan här som vet!

Fatima

Jag och min kompis använder Ekhomens PROB-olja!! :) Deras Schampo och flugmedel är ocskå skitbra. Min Kompis hästar har haft exem sedan han va ett o vi började behandla honom och Saga mitt i sommaren och de kunde gå utan tävke utan att klia sig resten av sommaren. :rofl:
Mer info på www.ekholmnordic.com

/Jenny

Hej !

Jag har hört att man kan hälla i lite switch pour on när man tvättar exemtäcket, för att få extra skydd. Någon mer som hört de ?

//Malin

Skickade in höanalys idag:bow:
Så nu är det bara räkna ut vad som fattas, fick rådet av att kraft inte är så bra för eksem, så det kanske blir helfoderbyte?
Köpte Linfrön idag.. men jag visste inte riktigt hur mkt man skulle ge.
1 matsked gav jag, för mkt från början kanske?
Hur mkt ska man ge hästar linfrön per dag?
Har hört iaf att man skulle vara i god tid med det.. så jag är lite stolt över mig själv idag.. gjort mkt nytta!:d

Sprettur skrev:
Tibra-->
Testa att ge henne isländska havsalger. Gå in och titta på http://www.alg-borje.se
Vi ger detta till båda hästarna, en svenskfödd och en islandsfödd. Man ska ge detta hela året, lägredos på vintern bara.

Prob-olja och Prob-schampo tvättas dem i på sommaren. Funkar bra tycker jag

/Emma

Har varit inne där flera gånger ;)
Har gett henne algerna för hostan iaf, fick för mig att den skulle hjälpa mot eksemen, men det fanns ju olika alger.
I alla fall så är jag skeptisk på det, dessutom äter hon inte upp algerna, hur mkt betfor eller vad som helst man blandar i, på sommrarna är hon smart, då hon vet att hon kan äta sig mätt på gröngräs istället för något äckligt alger.
Försökte mata henne med handen några gånger, eller låta henne stå inne någon gång bara för att hon skulle bli hungrig och äta upp.. ICKE! så det gav jag upp med..
prob-schampo använde förra ägarna på henne, men de mins inte hur det funkade på na.

Skatan skrev:
Om du tänker ge MSM ska du börja nu, egentligen skulle du ha börjat för länge sen för att hinna bygga upp hästens immunförsvar innan knottsäsongen drar igång. MSM (precis som de flesta naturmedel, tex alger, örter och homeopatmedel) fungerar oftast som så att problemet förvärras en period (utrensning) för att sen börja hjälpa. Därför är det dumt att börja ge "alternativa medel" när problemen uppstår...

Hmm, ja.. just nu har jag ju inte råd med det:( tänkte börja ge då eksemperioden började.. så då är det väl onödigt att ens tänka på att köpa något sådant?
Eftersom det ändå skulle vara lite för sent att ens ge henne nu.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama