eksemen förra året på Tibra- bilder

Sv: eksemen förra året på Tibra- bilder

Tibra skrev:
heh joh..men de där är förra året.. ingen av bilderna är från i år..den tråden är borta me de bilderna..

Som sagt. Anlaget finns, även svenskfödda hästar kan utveckla eksem. Vill du riskera att ett föl får samma problem som Tibrá med allt vad det innebär i skötsel och vånda?

Det är ju en sak så länge fölet är i din vård och du vet att det sköts om, men om du säljer det, vad händer då?

Eksem är ju ett hemskt onödigt lidande och i mitt tycke borde man göra ALLT för att försöka avla bort det så gott det går genom att inte betäcka med hästar som visat eksem. Absolut inte i den grad som din lilla häst visade ifjol.

Du har gjort ett bra jobb med eksemen i år. :) Men det ser fortfarande (Om jag inte fick upp fel bild) så ser det ju fortfarande ganska allvarligt ut på bilden från iår. (Med skorpor vid både ögon och mankam) :cry: det där är inte en frisk häst som borde avlas på.

För att få ha kvar en liten bit av hästen i framtiden kan du ju leta efter en med samma stam. Annars är världen full av underbara små hästar att bli kär i. :love: Även om vissa är extra speciella.

Senast ändrad:

http://photobucket.com/albums/b374/...urrent=2004.jpg

Jag trodde att den här var från i år, men det var den visst inte såg jag nu. Hursomhelst så känns det inte vidare lämpligt att avla på en häst som har så allvarligt eksem.

Grundproblemet försvinner ju inte bara för att hon sköts väl. Eller hur? Skulle hon INTE få bra vård skulle det komma tillbaka. Så illa är det ju med eksem i allmänhet. :cry:

Dessutom kan det vara extra tufft för ett eksemsto att gå med föl, det tar på krafterna att vara mor och dessutom behöva mycket energi till att läka sig själv.

Måste säga att jag tycker det är fruktansvärt att tillåta sin eksemhäst att se ut på det sättet; sköts hästen och det inte blir bättre är det frågan om den skall fortsätta leva. Sköts den inte är det frågan om ägaren verkligen är lämplig som ägare.

superbusan skrev:
Fast anlagen finns ju där. För att slippa sorger, lidande och bekymmer hade jag inte tagit föl efter just den hästen, även om jag förstår att hon är världens gulligaste.

jo.. det känns hårt å trist.. men.. ja låter bli.. det var nog mer en dröm jag hade..

moli skrev:
Du har gjort ett bra jobb med eksemen i år. :) Men det ser fortfarande (Om jag inte fick upp fel bild) så ser det ju fortfarande ganska allvarligt ut på bilden från iår. (Med skorpor vid både ögon och mankam) :cry: det där är inte en frisk häst som borde avlas på.

bilderna på denna tråd är från FÖRRA året..ingen är från år 2005.. inde ens den längst ner.. jag menade bara att hon har inga sår i år förutom vid ögonen och mulen..

En sak som alla måste veta!
Den här tråden om att skaffa föl efter Tibra jag gjort.. den är väldigt gammal.. och jag har tidigare skrivit att jag inte ska avla på henne för ett bra tag sen..! suget finns kvar men också klokheten..min pålla skulle vara världens finaste att avla på ;) men när jag tänker på hur jobbigt det är med eksem för hästarna "då jag ser min ängel" så räcker jag upp handen på att avla bort denna hemska klåda!!
Tibra har haft bebis i sitt liv.. hon får räcka..så inge föl för min pålla :( tråk men det är nog det bästa för både föl å mor!

Hej, ja jag hade väl något minne av att du bestämt dig för att inte ta föl på henne. Jag förstår att det känns tufft, men det är ett väldigt moget beslut. :idea: jag har nu kikat in på din andra tråd med nya bilder på hästen, och hon ser ju verkligen tusen ggr bättre ut iår! :bump: Är Tibrá din nu? Jag hoppas det, om inte ägaren har tid, lust eller ork att ta hand om henne borde hon sälja henne till dig för ett bra pris som ju verkligen räddat henne till ett nytt liv! Hästar med så gravt eksem som hon hade ifjol LIDER verkligen om de inte sköts ordentligt. :cry:

moli skrev:
Hej, ja jag hade väl något minne av att du bestämt dig för att inte ta föl på henne. Jag förstår att det känns tufft, men det är ett väldigt moget beslut. :idea: jag har nu kikat in på din andra tråd med nya bilder på hästen, och hon ser ju verkligen tusen ggr bättre ut iår! :bump: Är Tibrá din nu? Jag hoppas det, om inte ägaren har tid, lust eller ork att ta hand om henne borde hon sälja henne till dig för ett bra pris som ju verkligen räddat henne till ett nytt liv! Hästar med så gravt eksem som hon hade ifjol LIDER verkligen om de inte sköts ordentligt. :cry:

Såhär är det.. det var en gång ett lyckligt ungt par.. hehe tjejen ville ha hästar så hon fick det.. sedan lämnade hon killen med både hästar och gård.. så de är väl lite synd om han.. och eftersom det var hon som hade "skaffat" till sig hästarna fast det var han som stod som ägaren så var det väl hon som fick haffa bort dom..två stycken hade de.. ja Tibra har de haft i två år medans den ena har kommit efter den andra.. hon har alltså bytt kompis hela tiden.. men iaf.. så vart kompisen till salu och Tibra skulle avlivas! eftersom ingen vill ha en eksem/bronkit häst..
Då hade jag varit skötare på henne redan ett år.. killen tyckte det var onödigt att döda en sån fin häst, vi trodde på henne! Så ville jag ta hand om gumman fick hon vara kvar! Tyvärr har jag inte råd med att köpa eller att ha någon häst :( ingen förälder som är speciellt intresserad att lägga ut och lägga sig i det heller..
men jag skulle nog få henne billigt det tror jag.. de varit på mig bra många gånger att jag får köpa henne..men då har vi de vuxna som problem..har jag tur får hon vara kvar tills jag själv har råd.. så, så ligger den hela historien till..här har man hela ansvaret själv..men vad gör man inte för sin bästa kompis ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Är det någon som vet vad detta är? Ser ut som nåt svart, smuligt klet på baksidan av ponnyns örontippar. Hon har haft så sen vi köpte...
Svar
2
· Visningar
1 156
Senast: Thera
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar