L

liiisal

Hej!!
jag har en eksemhäst på foder. Han fick det ganska jobbigt i september, vi fick hålla på och smörja och tvätta hela tiden.
Hans ägare har tipsat mig om en del kurer, bla får han linfröolja i maten samt alger, ingen aning om det gett märkbar skillnad.
Frågan är det jobbigt att ha en eksemhäst på sommaren??
Jag har en annan häst med och den tittar jag ju till varje dag på sommaren och rider, men en eksemhäst måste väl smörjas och tvättas varje dag?
Han har ett eksemtäckem skall införskaffa ett bättre nästa år ett sk boett. Men jag undrar om jag har orken och tålamodet att ha en eksemhäst när det är så mycket jobb omkring. Kan den gå på bete? Har inte någon möjlighet att ta in och ut flera ggr per dygn då jag kommer att jobba hela sommaren.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eksem!!!!

Hans ägare har tipsat mig om en del kurer, bla får han linfröolja i maten samt alger, ingen aning om det gett märkbar skillnad.

För lin fröoljan krävs att hästen har fått den minst 120 dagar före eksemsäsongen startar, annars har inte kroppen hunnit uppnå full effekt. Jag upplever också att lin fröoljan inte har någon verkan om man startar med den under eksemsäsongen, men däremot bättre effekt om man börjar köra före säsongen startar och sen fortsätter.

Eksemtäcke är absolut A och O, sen kan vissa hästar ändå behöva installning nattetid för sitt eksem, det hänger på hur känsliga de är. Vissa hästar har lindrigare symptom och kan gå ute dygnet runt, medan andra har kraftigare symptom och måste således stallas in för att få lindring.

Jag tvättar inte vår häst varje dag, kanske 1 gång per vecka eller varannan vecka. Däremot kan det bli ett behov av att smörja varje dag, det behovet har inte min pålle numera efter att han har fått lin fröoljan. Men täcke som byts regelbundet krävs ju, samt att han sprayas med insektsmedel varje dag. Just tvättning beror ju på hur mycket/ofta man smörjer, en häst med mycket smörja kräver oftare tvättning.

Men jag undrar om jag har orken och tålamodet att ha en eksemhäst när det är så mycket jobb omkring. Kan den gå på bete? Har inte någon möjlighet att ta in och ut flera ggr per dygn då jag kommer att jobba hela sommaren.

Det är bara du som kan svara på om du orkar, de kan gå på bete men kan behöva installning nattetid. Då stallar man in före insekterna blir för intensiva och släpper ut efter gryningen är över och den värsta daggen har torkat. Det är så som insekterna är som värst på morgonen.

Finns det olika typer av linfrö?? Är det oljan som hjälpet till exemhästar, eller fungerar det med linfrö i allmänhet? Många funderingar då ena ponnyn utvecklar mera exem för varje år.

För just detta ändamål vill man åt de höga andelarna omegafetter, för att få det krävs olja. Linfrön enbart kan inte ge den andelen omegafetter som krävs, då skulle man behöva ge enorma mängder.

Hejsan!

Jag skötte om och körde en shettis för ett tag sedan och han fick exem på somrarna som höll i sig ganska länge. Det är ju lite olika uppfattningar om vad exemen beror på. En del tror att solljuset har med det hela att göra, en del menar att insekter är orsaken och en del tror att fodret är den största orsaken. Jag personligen tycker det verkar rimligast att det beror på fodrets sammansättning och om det är mycket socker i det. På våren då det skira gräset spirar är det ju fullproppat med sockerarter och det är ju ofta då exemen börjar... Exemtäcke kan vara bra så att inte insekterna kommer åt såren som hästen ofta kliar upp. Sedan gälelr det väl att hålla hästen på magert bete om ens bete alls. Typ skogsbete... Och att tvätta hästen med antiseptiskt schampo ofta och smörja in med nån salva som skyddar såren.

Mvh

Jag har två eksemhästar. De går ute dygnet runt på sommaren med eksemtäcke. Smörjer varje/varannan dag. Tvättar vid behov. Jag tycker inte det är speciellt jobbigt. Men om du tvekar redan nu så tycker jag nog inte du ska fortsätta med en eksemhäst. Man kan aldrig hoppa över skötseln en dag. Därför har jag inte varit på sommarsemester på några år. Vill inte överlåta ansvaret på någon annan som skulle kunna passa hästarna. Vågar inte riskera det för hästarnas skull.

En av hästarna jag sköter har alltid haft eksem varje sommar så att hon tappat allt skyddshår. Nu har de växt ut riktigt långt så hon (Dockan) ser knappt. Ägarna tillåter inte oss på ridskolan att klippa manen och svansen och man kan väl förstå dem lite om hennes man och svans äntligen växt ut. Men eftersom hon är känslig för eksem, så är hon även känslig för terpentin som finns i spån. Terpentin kan ju även ge man- och svansskorv. Så nu när det fastnar en massa spån i hennes man och pannlugg så har hennes ögon börjat rinna. Jag får borsta hennes lugg innan hon släpps på morgonen, så fort hon har ätit klart både frukost, middag och kvällsmat och dessutom fläta manen när hon rids för hon kastar med huvudet när hon rids, eftersom hon inte ser. Inte så smart eftersom hon drar eleverna ur sadeln. Detta sliter ju på taglet men vad ska man göra då? Tycker det är taskigt av ägaren att sätta utseende före välbefinnande... :mad: Speciellt eftersom vi bara vill klippa luggen iallafall.

Te x på Gunnarhögs Gård, eller så kan de tipsa om närmaste återförsäljare.

Te x på Gunnarhögs Gård, eller så kan de tipsa om närmaste återförsäljare.

Var får man tag på "gunnarhögs gård"? Visst kan väl hästen få linfröolja året om? Annars bör man väl börja med linfröolja redan i januari?
Har hört att linfröolja även ska vara bra för fånghästar, någon som vet något om det?

Som Boj säger är det olika häst emellan beroende på hur allvarligt eksemet är. Vissa hästar har också fler allergier än just eksem. Min eksemhäst har förutom eksem även kvalsterallergier så han får dammfritt spån och hösilage, kallstall. Han stallas in då han har grav eksem. I stort kan jag inte resa bort, han tas in innan solnedgång och säpps ut efter solen gått upp (om jag jobbar måste han ut tidigare men det går med repellernade medel och petskötsel). Ett par gånger har jag lämnat bort honom, en gång vid resa och vid sjukdom och då har det varit till folk som själva har eksemhäst och vet hur de ska skötas.

Jag har flera täcken som byts ganska ofta, tvättas i såpa och sköljs noga, tvättar varje dag med äppelcider(foder)vinäger och vatten för just det fungerar bra på den här hästen. Gör egna salvor nu efetr ha porvat det mesat som marknaden erbjuder, en mjukgörande och en aloe-vera gelé.

Jag ger linfröolja som jag startade med i januari detta år, gav även Probimin från siste februari til siste oktober. Bra foderstat för övrigt, bra med protein och då via hösilaget samt lucernhack, inget kraftfoder då jag är emot stärkelse som finns bl a i havre.

Detta år började jag med Switch innan hästen börjar bli irriterad i mankammen och klarar hästen sej utan sår och irritation i mankammen kan man fortsätta med switch så långt det går.

Linfröolja (även med e-vita) finns via www.gunnarshog.se köps i 10 l dunk, köpte deras såpa också när jag ändå köpte därifrån.

Många rekommenderar Ökozon, det har jag inet provat men vissa hästar hjälps. Vissa hjälps av Probimin - men inet alla. Det är ofta prova sej fram vad som gäller ens egen häst.

Viktigt är att undvika fuktiga, sanka betsmarker - där trivs knott och andra kryp som bäst. Blåsiga öppna marker hjälper hästen bäst under sommaren/hösten.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 257
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 174
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 056
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 587
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar