linda93

Trådstartare
Är det omöjligt att ha en eksemhäst i en hage med träd på sommaren? Har hört att dom bara står och kliar sig mot träden då :/

Sv: Eksem

Det beror på, vissa fungerar det med och andra inte. Kan man få hästen klifri så kliar den sig inte mer än andra.

Har hästen klåda så kommer den att finna ut ett sätt att klia sig på även utan träd, i övrigt går vår eksemhäst ute dygnet runt med träd. Men han kliar sig inte numera om man är väldigt noga med all omvårdnad.

Tack så mycket för era svar :) ska försöka ha hon i en hage med träd och står hon bara och kliar sig så får jag byta hage.

Om man väljer en hage utan träd, så tycker jag nog att det är vid de tillfällen man avser att stalla in någon del av dygnet i varje fall. Känns inte alls ok för mig att låta en häst gå ute dygnet runt utan någon som helst skydd, träd ger ju även skugga väldigt varma och soliga dagar.

Det kliar inte mindre för att man inte har möjlighet att klia sig. Det hjälper bara mot symptomen och mot "okynneskliande" har hästen problem med kliet så bör man åtgärda det i första hand.

Håller med, dessutom är det schysst om hästen söka skydd för insekter, träd eller vindskydd båda går ju att klia sig på, om det kliar...

Ja det är precis det jag tänkt på! Vill helt inte låta min häst gå i en hage utan träd, eftersom att träden ger te x skugga! Tycker inte det är ok att min häst ska få stå i solen hela dagen en varm sommardag!

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
922
Senast: Buzzter
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka