Eksem täcke nu?

B

Bellina

Hejsan!
jag undrar om ni har börjat att använda eksem täcke på era hästar än. Jag det är ju en ganska konstig fråga, för på alla ställen är du ju inte lika mycket sol. :p
Tacksam för svar!
 
Sv: Eksem täcke nu?

Hej
Jag har inte lagt på eksem täcket ännu, men får nog göra det snart, för nu är äntligen värmen på väg!! Jag bor i Uppland och här har vi haft ca 14 grader och soligt idag.
 
Sv: Eksem täcke nu?

Eftersom eksemtäcket är ett skydd för bitande insekter och inte med hänsyn till solen, så börjar det bli högaktuellt med att montera på pyamasen. De små kräken börjar göra sitt intåg på kvällarna, har sett flera kvällar med myggsvärmar så knotten är inte långt borta.
 
Sv: Eksem täcke nu?

Det åker på imorgon. Hittills har de hunnit in på kvällen före värsta anstormningen av flygfän, men nu vågar jag inte låta bli längre.
 
Sv: Eksem täcke nu?

Våra eksemhästar har haft eksemtäcken på sig sedan en vecka tillbaka. När lymfan mellan ganascherna börjar svullna på våren, då vet man vad klockan är slagen..Nu börjar "säsongen" :(
 
Sv: Eksem täcke nu?

Boj skrev:
Eftersom eksemtäcket är ett skydd för bitande insekter och inte med hänsyn till solen, så börjar det bli högaktuellt med att montera på pyamasen. De små kräken börjar göra sitt intåg på kvällarna, har sett flera kvällar med myggsvärmar så knotten är inte långt borta.
Shit, då får man leta upp täckena för vi bor väl på samma breddgrad.
 
Sv: Eksem täcke nu?

;) Hejsan! Jag använder flug/eksemtäcke till mitt sto, för hon blir väldigt irriterad när det är mkt insekter! Och så får hon lite skorv i man och svans. Jag bor i Södertälje (nära Stockholm), jag har inte börjar använda ännu, för jag har inte sett några insekter alls knappt, bara några få! Så jag väntar nog ett tag till.. Nu går hon istället med ett regntäcke eftersom vädret fortfarande är lite osäkert..;)
 
Sv: Eksem täcke nu?

Jag bor i Skåne och brukar sätta på det i mitten av Mars !!!
Men i år har jag väntat in i det längsta !
Men det åker nog på vilken dag som helst !

Jag har flyttat från ett MYCKET knottrikt ställe till ett ( Hoppas jag)
Mer eller mindre knott fritt ställe !
Hej från Hambo
 
Sv: Eksem täcke nu?

Jag bor i jämtland och min eksemhästs flugtäcke kommer nog åka på i veckan. Har sett nån enstaka mygga vid gödselstacken och i veckan ska det bli varmare så det lär ju vakna fler.
 
Sv: Eksem täcke nu?

Okej...det är inte riktigt så varmt här hos mig nu...det har regnat och så så eksemtäcket får nog vänta lite.
 
Sv: Eksem täcke nu?

*Kl*

Kom att tänka på det nu. min tant hade förra året en knottallergi, men hon mådde fysiskt dåligt då. Eller ja, hon kunde inte äta som hon skulle så hon magrade ju självklart. Nu däremot så mår hon bra och äter (njaae...nu känns det som att hon bantar eller nått :crazy: ). Så det jag tänkte nu är, kan det vara så att hon inte visar någon allergi den här sommaren? Kan den där allergin som kom upp vid tio års ålder bara vara en "reaktion" av att hon inte fick i sig tillräckligt och inte kunde "hålla emot"? Hon har inte visat några tecken på klåda än fast det är varmt och med mycket insekterl. Hon går utan eksemtäcke nu och jag vet inte om jag ska börja ta på henne det, jag tycker att hon borde visa tecken. Eller är det jag som är helt vilse nu!? :smirk:
 
Sv: Eksem täcke nu?

Men jag har en till fråga....hehe, men om det regnar ute, ska jag sätta på eksemtäcke iallafall då eller regntäcke. Regntäcke utan hals.
 
Sv: Eksem täcke nu?

boett har ett speciellt eksemregntäcke. Den uppfinningen hade jag väntat på i många år, så den var efterlängtad! Mycket bra.
 
Sv: Eksem täcke nu?

Hur mycket kostar dom, och vart finns dom och köpa?
 
Sv: Eksem täcke nu?

Jag har bara sett såna på boett. Se på deras hemsida. Kanske har något annat företag också kommit på den ljusa idén. Kolla runt!
 
Sv: Eksem täcke nu?

*kl*
Nej jag har inte haft på min ännu, ska få hem täcket först.

Jag såg inget regntäcke på deras hemsida? Eller är det WREXHAM som är det...

Någon som vet vad man ska ha för storlek på huvan till en fjording? 5 eller 6? (har mailat men inte fått svar än, vill beställa snarast)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eksem täcke nu?

Täcket åkte på nu ikväll, noterade nämligen tidigare på dagen att en och annan börjat klia sig. Nu tillhörde inte min pålle någon av dem, och tanken är att han inte skall klia sig alls.:idea:
 
Sv: Eksem täcke nu?

Booming skrev:
*kl*
Nej jag har inte haft på min ännu, ska få hem täcket först.

Jag såg inget regntäcke på deras hemsida? Eller är det WREXHAM som är det...

Någon som vet vad man ska ha för storlek på huvan till en fjording? 5 eller 6? (har mailat men inte fått svar än, vill beställa snarast)

Ring o prata med dom, det är nog enklast.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp