Eksem produkter

Tibra

Trådstartare
Vad är det bästa eksem täcket och de bästa medel- medicin o.s.v ni haft/har?? Nu menar jag inget billigt sk*t utan riktigt bra grejor!!!

Sv: Eksem produkter

Jag använder boett eksomtäcke som jag tycker funkar perfekt. Flughuvan får ett stort plus ( boett)
Som medel använder jag prob som är skitbra. Inte för dyrt heller och är absolut det bästa jag har använt. Hoppas det går bra för dej

Täcke:
Jacson eksemtäcke, grymt prisvärt och bra!
Och iom att det är betydligt billigare än Boett så kan man köpa två, vilket behövs då man vill kunna byta ibland.

Produkter:
Helosansalva, super då det mjukar upp och är ngt svalkande = mjukar upp och stillar klådan. Blir inte så snyggt men :p
Prob olja och Prob schampo. Outstanding! Oljan är dessutom kanon på mugg.
4 ess salvan, mjukgörande och luktar tjära vilket håller odågorna borta. Jättebra att ha i skapet, runt ansiktet mm.

Boett-täcket med luvan är det bästa. Även Gekås eksemtäcke funkar om hästen inte kliar sig för mycket. Billigast.

Nylandersalvan är den som hjälper min häst när det är akut. Läker eventuella sår supersnabbt och lindrar klådan. Den luktar tjära, så den håller nog de små knottkräken på avstånd också. I sommar har jag underhållit med Leovet Bio-skin oil. Luktar gott och har varit bra som mjukgörare.
Som tillskottsfoder för att hålla mag och tarmfloran ok, ger jag Probimin och linfröolja. Utan det skulle inte min häst ha funkat över huvud taget.

Vad är det bästa eksem täcket och de bästa medel- medicin o.s.v ni haft/har?? Nu menar jag inget billigt sk*t utan riktigt bra grejor!!!

Ja du, jag använder mest billigt skit men det är det som har funkat bäst. Eksemtäcke från Ullared á 359 kr samt linfröolja ca 40 kr litern.;):angel:

*kl*
Mitt GeKås-eksemtäcke har hållt precis lika bra (eller dåligt) som mitt Boett-täcke. Däremot gillar jag Boetts-huva riktigt mycket. Den ger inte min känsliga madam skav, men hon lyckas ju få av sig den lika ofta som de andra, fast att man fäster den i täcket på flera ställen...

Iår har hon strimlat alla 4 täckena med jämna mellanrum så notan hos täckeslagaren har stigit rätt rejält. Men jag kan tycka att Boett är bra eftersom det är lite 'rejälare' tyg än de andra, men mitt GeKås har hållt lika bra, sen har jag två andra som jag inte minns märket på tyvärr. De kostade 1400 styck så de är väl nån mellankategori. Inget har hållt mer än de andra hos min marodör. ;)

För vanliga hästar som INTE ser det som sitt livs utmaning att få av täckena så ofta som möjligt tror jag att alla de täckena är bra. Ibland kommer hon ur vanliga täcken utan att en enda rem är uppknäppt. :confused:

För henne har inte Prob eller dylikt precis hjälpt. Equidoux (stavningen vet jag inte) har varit hyfsat bra i sommar. Annars är det AloeVera som hjälper henne mest. Den där sorten med Pro...någonting tillsatt.

Produkterna att mjukgöra, schamponera samt insektsmedel är de viktigaste.
Vad dom heter spelar ingen större roll.
Jag har nog provat allt utom ökozon.
det spelar ingen roll om man köper dyra produkter och sen inte ser över de andra delarna.
Täcke som är bäst beror på vädret för min del.
Min häst blir för varm i boett och lillhästens eksemtäcken om vädret är för bra.
Han blir svettig och kliar sig.
När det var som varmast i somras gick han i hööks supertunna insektstäcke.
sen måste täcken tvättas ofta, skitiga täcken kliar och blir täta samt luktar skunk.
Det viktigaste för att min häst skall få ha en lika skön sommar som hästar utan eksem är att han får tillgång till box på natten.
Han kan gå utan täcke på natten och går in i boxen när knotten kommer.
Han kliar sig och blir irriterad av att gå med täcke dygnet runt vilket inte är så konstigt med tanke på att knottsäsongen är minst 6 månader.

De produkter som är bra ett år kan vara direkt skadliga ett annat år.
Tex horsol fungerade utmärkt förra sommaren.
Denna sommar när jag använde det så svullnade mankammen han tappade päls och fick brännsår.
Och då använder jag det väldigt lite om man jämför med rekomendationerna.
Hittade en överbliven probolja i stallet som jag fick av en annan hästägare.
Starka grejer det ochså, min häst svullnade och fick lättare brännskador.
Använder milda mjukgörare och shampo, insektsmedel reagerar han inte på men undviker switch och liknande produkter
då en häst i stallet blev så dålig av det så att vet. fick komma och ge smärtstillande förra sommaren.

:):idea:Eksem:vanliga jacson täcket fungear riktigt bra och inte för dyrt heller.

Produkter:Måste bara säga en sak att även billiga saker kan vara riktigt bra tex helosan salvan fungerar som mjukgörande och kylande.Den är inte jätte dyr. det betyder inte att bara för att det är dyrt så är det bra.............
Vi körde med tjärsalva på våran medrytts häst som hade eksem det var en liten ''shettis'' men det brukar vara olika per olika raser vad har du för häst?
om det är en islännig så fungerar både helosan och tjärsalvan. <hoppas nu du kommer ngn vart med tipsen :)

Måste bara varna om denna. Vet inte alls om det stämmer, men hon som äger hästarna jag hjälper till för sa att jag inte får använda något med tjära (4 ess salvan) för när det är riktigt varmt ute så "kokar" den. Kan det stämma?

Vad som funkar på vilken häst är sannerligen inte rasbetingat.

Tibra
Täcke: Boett är i särklass jämfört med de andra vad avser kvalitet på tyg, spännen och passform.
Salva: Aloe vera. Men Locobase och Helosan är inte att underskatta!
Insektsmedel: RB86

Feta produkter, främst sådana som innehåller mycket olja eller ren olja kan bli som flottyrfett varma dagar. Alltså kan de ställen man behandlat på få brännskador, ett sätt att lösa det på är i så fall att smörja kvällen innan och inte mitt på smällheta dagen.

Täcke - Horseware Sweetitch Hoody. Använt tre säsonger, tvättat en gång i veckan under säsongerna och är fortfarande i jättefint skick! Inte en skråma finns på det och hästen är så lugn och nöjd med det på. Och så slipper jag krångla med att trä på och av vanliga traditionella pyjamaser som ger stötar och som går sönder stup i kvarten. Ska köpa ett till så jag kan växla när det ena är på tvätt.

Huva från bucas, lite längre över nacken ger ett bra skydd. Har flera stycken som jag växlar mellan.

Medel - Horsol. Min häst kliar sig i princip inte längre se jag började med horsol. Föllinge MD vid behov.

För att få uttrycka sig lite negativt.

Boett täcke har jag använt 1 gång jag sålde det senare, men vår häst fick tryckskador över manken. Storleken större kanade bara bakåt och hängde på bakbenen, så det täcket rationaliserades bort. Dessutom gråter jag inte lika mycket över att laga ett täcka à 400 spänn mot att laga ett täcke á 2000 kr.;)

Vissa saker som vi använder oss av för att behandla eksem är faktiskt karensbelagda. Kan ju vara bra att vet. Exempel på sådant är.

Neem kräm, Horsol, Dermosol, Aloe Veterinary Formula, Aloe Vera Gel, Aloe Propolis Creme, Aloe MSM Gel, Albino med ringblomma. Dessa medel är belagd med 96 timmars tävlingskarens. Även vissa typer av insektspray har samma karenstid, förr hade RB86 detta men kan hända att man tagit bort den nu.

Jag har haft VÄLDIGT många eksem/flugtäcken (allt från Boett till Hööks till Horsesaver till helt okända märken) och det enda som hållt (stavning?) från hagkompisens vilda lekar är ett flugtäcke från Hööks. Men tyvärr så har det både dålig passform = skav och alldeles för kort hals.
Det som sitter bäst är utan tvekan Boett. Även fast det är tjockt så blir det inte varmt och det torkar snabbt efter regn. Inte en skråma på det förutsatt att Brjánn får gå i en annan hage än täckesmarodören.

När det kommer till smörj och dyl. är Ökozon i princip det enda jag har provat. Det är svindyrt men verkligen väl värt pengarna för min pålle. Han kliade sig minimalt om ens överhuvudtaget i somras. Fick under ca en vecka i juni sår i manen som kom "innefrån", bulor som sprack liksom. Dom läkte ihop på några dagar och det var det enda han hade den sommaren. Mjuk och fin i huden och dessutom så luktade han ju gott :angel:

Tråkigt att modellen inte passade din häst. Man får givetvis ha i åtanke att alla märken inte passar alla hästar, det är individuellt som allt annat. Upplever dock med de eksemhästar jag haft hand om att Boett haft en mycket bra passform. Jag har även eksemtäcken från andra leverantörer och tycker att de är helt okej, men i frågan vilket som är bäst för just min häst svarar jag Boett.

Priset uppfattade jag inte som att det är relevant för TS. Alla mina täcken behövt lagas i år, men jag suckar mest över att jag inte har någon symaskin. Det är ju lika jobbigt att laga täcken för hand oavsett pris. ;)

Bra att du upplyser om karenstid! Vissa medel (Switch t.ex.) får man även se upp med om man har tänkt bada i sjön/havet med hästarna då det kan skada fiskarna. För mig gör karenstiden ingen skillnad, då jag inte tävlar och inte har tänkt skicka hästen till livsmedelsproduktion när han kolavippar. :)

Till min förra häst hade jag Boett-täcke som funkade bra.:bow:
Sedan hade jag Ökozon som kostade skjortan och som INTE hjälpte ett dugg.
Provade även Proboljan men den hjälpte inte heller. :confused:

Då kom jag på en egen metod. Tvättade pållen med vanlig grönsåpa på "kliställen" och smorde på kylbalsam om DET, DET hjälpte. :idea: Men det är ju inte säkert att det funkar på alla pållar.

Nu skrev du ju att du inte ville ha billigt skit, men i mitt fall så hjälpte det. :angel:
Provade Ökozon i 3 år till ingen nytta.

Tack alla för råden :) Hehe jag använde billigt skit på min förra eksemhäst. Det hjälpte nästan bättre än sådan dyrare i hästaffären:crazy: Så jag förstår vad ni menar ;)

Däremot är täcket viktigast, täcket är A-O!!

Jag hade en eksemhæst i 15 år. Boett-tæckena ær ganska svaga. En sømmerska syr tæcken, då går det att få mer exakta mått också. PM-a till mig så kan du få tele nr.

Prob-shampo. Annars vanligt oljeshampo.
Fenuril-salva i 1-kilos pumpburk från apoteket ær ganska billigt men bra. Den mjukar upp och man kan anvænda den i man och svansbotten.
Hittade ett mellanting mellan salva och tvål som hette Salt lake. Man smorde in den, læt verka ett tag och tvættade sedan bort. Anvænds av folk med psoriasis och sælj av hælsokost i Norge.

Mot knott -RB 86. Jag køpte 2-ra sorteringsflaskor från Neem-produkter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 478
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
689
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka