Eksem och avel och...

S

snusmumrik

Börjar med att säga förlåt om tråden ligger helt fel, men tyckte inte heller den passade under avel, eftersom det här rör bara islandshästar, så jag provar. Nån snäll moderator får väl flytta den om den ska vara någon annanstans..

Vad jag har funderat på är det här med eksem och avel. Som alla vet så ska man ju inte avla på eksemhästar, men när vet man om det är en eksemhäst? Vad som fått mig att börja fundera är den här enorma tragedin med Kjarni som nu efter tio år i Sverige utvecklat eksem. (Obs!att detta INTE är riktat mot Kjarni eller hans ägare, utan dessa vill jag ge ett helt fång med rosor för att de är så ärliga om det här tråkiga!)

När man importerar ett sto från Island väntar man väl oftast några år med att betäcka henne, just för att kolla om hon utvecklar eksem eller ej.
Men många många hingstar som importeras börjar betäcka direkt, eller iaf säsongen därpå, och det tycker ingen är konstigt. Om nu inte mitt importerade sto hade eksem, och om jag hade funderat på att betäcka henne, skulle jag aldrig våga välja en hingst som är helt "ny" i Sverige. Hingstens eventuella eksemanlag är ju minst lika viktiga som stoets! Stoet får ett föl, medans hingsten kan ju få 30 barn efter en säsong.. :confused:

Ni som betäcker med nyimporterade hingstar, hur resonerar ni? Jag skulle gärna vilja veta det, för det här har jag inte hört någon prata om så mycket. För det är väl lika stor risk att fölet ärver eksemet av pappan, som av mamman?
Och eksemet är ju något som vi ska försöka avla bort, eller hur?

Snälla alla i cyber, hjälp mig att reda ut det här! Visst borde det ligga i allas intresse, att nyimporterade hingstar inte skulle få sätta igång och betäcka på en gång? Naturligtvis är tid ingen garanti, men något år eller två i knottrika marker borde ju visa hur de flesta hingstar har det med eksemanlag, eller?

Snusmumrik :confused: :confused: :confused:

Puts&Krom
 
Sv: Eksem och avel och...

Det stora problemet är inte de som betäcker osäkra kort och använder hästar som kanske utvecklar eksem utan de som medvetet använder eksemhästar, framförallt hingstar. Allra värst är de som försöker dölja att hingsten har eksem.
 
Sv: Eksem och avel och...

Javisst är det så, och det är ju allmän vetskap. Och att det finns hingstägare som mörkar eksem och andra defekter, är förfärligt illa!

Men alla stoägare, som använder nyimporterade hingstar, vore kul att veta hur de resonerar. För vad jag vet är detta ett ganska så odiskuterat ämne jämfört med mörkning osv.?

Snusmumrik :banana:

Puts&Krom
 
Sv: Eksem och avel och...

Jag använde en nyimporterad hingst till mitt gamla importerade sto utan eksem.
Jag resonerade som så att eftersom stoet efter 15 år i Sverige inte visat ens en tendens till att klia sig, så var i alla fall hon säker.
Så jag chansade.
Tyvärr så gick hon dock tom.
 
Sv: Eksem och avel och...

Jag har betäckt mitt svenskfödda sto utan exem med en "ny" hingst.

Jag resonerade som så att eftersom hon inte har exem och jag hittat en hingst som jag verkligen gillar så får jag väl chansa.

Om han nu skulle utveckla exem senare så är det ju tråkigt.

Men eftersom han hade allt jag letade efter så ville jag inte välja en annan hingst.
 
Sv: Eksem och avel och...

Men har du inte hört att hingstar får aldrig exem :-)Det är bara ston och vallacker som får det........
 
Sv: Eksem och avel och...

snusmumrik skrev:
Börjar med att säga förlåt om tråden ligger helt fel, men tyckte inte heller den passade under avel, eftersom det här rör bara islandshästar, så jag provar. Nån snäll moderator får väl flytta den om den ska vara någon annanstans..

Vad jag har funderat på är det här med eksem och avel. Som alla vet så ska man ju inte avla på eksemhästar, men när vet man om det är en eksemhäst? Vad som fått mig att börja fundera är den här enorma tragedin med Kjarni som nu efter tio år i Sverige utvecklat eksem. (Obs!att detta INTE är riktat mot Kjarni eller hans ägare, utan dessa vill jag ge ett helt fång med rosor för att de är så ärliga om det här tråkiga!)

När man importerar ett sto från Island väntar man väl oftast några år med att betäcka henne, just för att kolla om hon utvecklar eksem eller ej.
Men många många hingstar som importeras börjar betäcka direkt, eller iaf säsongen därpå, och det tycker ingen är konstigt. Om nu inte mitt importerade sto hade eksem, och om jag hade funderat på att betäcka henne, skulle jag aldrig våga välja en hingst som är helt "ny" i Sverige. Hingstens eventuella eksemanlag är ju minst lika viktiga som stoets! Stoet får ett föl, medans hingsten kan ju få 30 barn efter en säsong.. :confused:

Ni som betäcker med nyimporterade hingstar, hur resonerar ni? Jag skulle gärna vilja veta det, för det här har jag inte hört någon prata om så mycket. För det är väl lika stor risk att fölet ärver eksemet av pappan, som av mamman?
Och eksemet är ju något som vi ska försöka avla bort, eller hur?

Snälla alla i cyber, hjälp mig att reda ut det här! Visst borde det ligga i allas intresse, att nyimporterade hingstar inte skulle få sätta igång och betäcka på en gång? Naturligtvis är tid ingen garanti, men något år eller två i knottrika marker borde ju visa hur de flesta hingstar har det med eksemanlag, eller?

Snusmumrik :confused: :confused: :confused:

Puts&Krom

Det stämmer inte att man väntar några år med att betäcka ett nyimporterat sto. Många ston, skulle tro det är flertalet av alla de som är tänkta gå i avel, importeras betäckta med isländsk hingst för att passa på sas att använda en bra hingst som inte är tillgänglig i Sverige. Den hingsten vet man ju i sin tur ingenting om vad gäller eksem för den kommer ju inte ens hit...

Det går inte att veta vilka som får eksem och det beror på så många faktorer. Kjarni har ju samma far som en annan 1:a klass hingst som importerades 1990 och han har så vitt jag vet inte eksem. Jag importerade ett sto också med samma far och hon fick eksem redan efter 2 år när hon var nybetäckt. Men jag vet att hon dels hade en muskel av bakom skulderbladet dels låg atlaskotan så fel att hästen hade hormonrubbningar och inga brunster och hon hade så ont så när hon skadade sig på eltråden och skar upp ena främre knäleden så ledvätskan rann ut, blev hon aldrig halt under hela konvalescensen, troligen för att smärtan i nacken var så mycket kraftigare! Och jag vet hur det sätter ned immunförsvaret eftersom jag själv har en whiplashskada! Däremot deppade hon ihop fullständigt på djursjukhuset och ville bara äta om jag var där!

Efter att vi rättat hennes nacke kom brunsterna igång och jag betäckte henne men den hormonomställning detta vållade utlöste eksem. Med denna historia vill jag tala om att det kan finnas flera levnadshistoria som påverkar eksemutvecklingen mer än ärftligheten. För den delen så finns det eksemhästar i de flesta kända blodslinjerna. Jag tror ärftligheten finns hos de flesta men efter en generationen har 95% anpassat sig. Men det är de sista 5% som måste tas bort ur aveln!

Tänk på vad en importerad häst utsätts för: Oftast kommer de hit på vårkanten mitt i pälsfällningen när de är nedsatta i immunförsvaret. De utsätts för klimatbyte, nya sjukdomar ochh parasiter, är ofta i dåligt hull efter vintern och i dålig kondition, får annat foder och utsätts för nya sorters betesväxter samt vår stora flora bitande och stickande insekter. De får en psykisk och fysisk tjock helt enkelt. Sedan beror det på i hur dålig kondition de var när de kom, när på året, hur stor foderstatsskillnaden är, hur stort parasittryck de utsätts för, om de har skador som stressar dem och hur stort insektstryck de utsätts för om de kommer att utveckla eksem eller ej.

Jag tror inte Kjarni nedärver eksem. Men det är en hingst och den får ju inte en utan flera avkommor per år, så det är dumt att chansa. Men mig veterligen finns inga avkommor efter Kjarni med eksem. Och man kan ju inte begära att folk skall vänta 5 eller 10 år med att sätta sina importer i avel, varken ston eller hingstar! Dessutom så är det inte många svenskfödda hästar utan eksem och i första generationen efter ett importsto som har en eksemfri mamma. Tyvärr utvecklar de flesta importer eksem förr eller senare. Hur länge det dröjer beror på hur stora påfrestningar de utsätts för fysiskt och psykiskt! Och de sista åren har plötsligt eksem blossat upp på halvblod, travare mfl raser som aldrig haft det problemet, så något har hänt med vår mijö!

Två av mina importer som jag betraktat som säkra fick i fjol eksem i samband med att de var nybetäckta (dräktiga 1-3 månader) efter 9 resp 12 år i Sverige! Hormonomställningen i samband med dräktigheten blev den utlösande faktorn. Samtliga 4 ston som utvecklat eksem hos mig har gjort det relativt nybetäckta och enligt Rebecka Frey är detta vanligt på stona. De drabbas ju också oftare av eksem än hingstar och valacker. Och man vet ju själv att immunförsvaret går ner när man har mens. De är endast då som
jag blivit smittad av förkylning tex. Det kvinnliga könet får mer nedsatt immunförsvar pga av våra hormonsvängningar och vi är mer sjuka.

Däremot måste alla hästar födda utanför Island som ändå utvecklar eksem, bort ur aveln! Gäller inte bara svenskfödda utan även danskfödda, tyskfödda osv. De har inte visat att deras gener har en anpassningsförmåga till vårt klimat. De som använder sådana hästar i aveln förstår jag mig inte på! Tala om högrisktagare!

:bump: :bump: :bump: Anette
 
Sv: Eksem och avel och...

Och de sista åren har plötsligt eksem blossat upp på halvblod, travare mfl raser som aldrig haft det problemet, så något har hänt med vår mijö!
Jag tror att just det beror på att även dessa raser får vara ute under maj och slutet på augusti - början av september numera.
Förr så stod dessa hästar på stall under knottperioden.
 
Sv: Eksem och avel och...

Inte_Ung skrev:
Jag tror att just det beror på att även dessa raser får vara ute under maj och slutet på augusti - början av september numera.
Förr så stod dessa hästar på stall under knottperioden.

Det kan kanske också bidra till utvecklingen, men sista åren har i alla fall vi bara haft fler och fler insekter och perioden varit längre och längre. Hela betesperioden är en plågad, från mars till november.

:bump: :bump: :bump: Anette
 
Sv: Eksem och avel och...

Jag håller ju på med uppföljning av energiförbrukningar. (Nu kan ni fundera ett tag på vad detta har med eksem att göra ;) )

Jo faktum är när jag studerade en tioårsperiod så var 9 av 10 år varmare än normalt. Så vintrarna tenderar att bli varmare och man kan ju spekulera i om det gör att färre parasiter av olika slag dör på vintern.

Jag har inga belägg för att detta påverkar eksemrisken, det är bara en fundering.
 
Sv: Eksem och avel och...

TomasN skrev:
Jag håller ju på med uppföljning av energiförbrukningar. (Nu kan ni fundera ett tag på vad detta har med eksem att göra ;) )

Jo faktum är när jag studerade en tioårsperiod så var 9 av 10 år varmare än normalt. Så vintrarna tenderar att bli varmare och man kan ju spekulera i om det gör att färre parasiter av olika slag dör på vintern.

Jag har inga belägg för att detta påverkar eksemrisken, det är bara en fundering.

Du är inte ensam om den känslan! Jag är själv känslig för insekter och de älskar dessutom mitt blod mer än övriga familjemedlemmars och jag kan tala om att jag håller på att bli knasig av det ökade antalet insekter själv! Sedan är vi en av de platser i landet där tex styngflugan inte är utrotad, troligen beroende på en massa hästhandlare som aldrig avmaskar sina hästar, och för varje år har dessa ökat i antal. I år är det ren katastrof så många de varit och hästarna har sprungit omkring på betet och försökt komma undan både dem och de stora bromsarna samt de mindre grå avlånga "knaggarna" (hästflugor eller vad ni vill kalla dem). De senare kan finnas i svärmar på 50 runt varje häst och inga insektsmedel verkar funka utom möjligen hjorthornsolja! Knaggarna älskar att bita även människor och jag får stora rejält kliande bulnader av dem som jag liksom hästarna bara måste klia, helst så det går hål och slutar klia! Snart får man ha insektstäcke på allihop om man skall ha rent samvete! Eller flytta!

:bump: :bump: :bump: Anette
 
Sv: Eksem och avel och...

Kjarni har ju samma far som en annan 1:a klass hingst som importerades 1990 och han har så vitt jag vet inte eksem.

Avelsbasen i Sverige är skrämmande usel! Jag ägnade mig åt att titta lite noggrannare i Hingststamboken för någon dag sedan. Kommer inte ihåg alla statistik precis med det är MÅNGA hingstar som i 1:a, 2:a eller 3:e ledet har den hingsten du talar om (Hrafn fra Holtsmula).

Effekterna av att man skulle upptäcka att den hingsten eller någon av de andra dominerande hingstarna nedärver någon defekt är skrämmande. 3 av 4 ELIT-premierade hingstar har ju Hrafn i stamtavlan - det är bara Svalur som inte tycks ha det och han är ju död... :crazy:
 
Sv: Eksem och avel och...

Båbbe skrev:
3 av 4 ELIT-premierade hingstar har ju Hrafn i stamtavlan - det är bara Svalur som inte tycks ha det och han är ju död... :crazy:

Svalur hade Hrafn som morfar :smirk:

Men nu är det Orri som gäller. Han har en känd eksempappa och Hrafn som MFF

Vaddå smal avelsbas ;)

Tim
(som letade länge efter sin hingst som är Hrafn-fri i tre led...)
 
Sv: Eksem och avel och...

Silverkedjan skrev:
Svalur hade Hrafn som morfar :smirk:

Men nu är det Orri som gäller. Han har en känd eksempappa och Hrafn som MFF

Vaddå smal avelsbas ;)

Tim
(som letade länge efter sin hingst som är Hrafn-fri i tre led...)


Hm. Nu nämns det saker här som nog bryter mot vad som är tillåtet även om det är sant. Men vi får se om det blir refuseras. Órris far har utvecklat eksem i Tyskland. Har inte hört någon avkomma ha eksem. Jag provar med att tillägga att det numera är konstaterat enligt artikel i Eidfaxi, vem som var far till Hrafn. Denna hingst hade såväl eksem som kvickdrag enligt vad jag fått erfara. Han är också pappa till Fáni som jag själv har sett hade eksem (han är död sedan flera år) och ägt 3 eksemavkommor av, av 3 möjliga och hört talas om mångdubbelt fler med eksem! Dessutom har bekanta till mig fått avliva en valack e Hrafns pappa pga kvickdrag. Så lite oroad kan man bli.

Å andra sidan. Eftersom Hrafn och nu även Órri är så vanlig i stammen på svenskfödda hästar men eksem INTE är så vanligt på svenskfödda hästar, trots att båda har exporterade eksempappor, så kan man ju dra andra slutsatser också om arvbarheten. Den verkar inte så hög. Men så snäv som avelsbasen är i Sverige så finns det ju risk att defekter av alla slag poppar upp efter ett par generationer. Se också tråden om Avelsmålet. Vi måste göra avelsbasen bredare och få in hingstar som är helt obesläktade. Tyvärr uppmuntras inte detta då blup-hanteringen gör att man ser till redan kända hingstar ännu mer än förut!

:bump: :bump: :bump: Anette
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eksem och avel och...

Intressant!
Är det då äntligen konstaterat att Snaefaxi verkligen är pappa till Hrafn.

Historierna runt Hrafn är verkligen oerhört intressanta och spännande.
 
Sv: Eksem och avel och...

Inte_Ung skrev:
Intressant!
Är det då äntligen konstaterat att Snaefaxi verkligen är pappa till Hrafn.

Historierna runt Hrafn är verkligen oerhört intressanta och spännande.

Ja det är det. Tror det stod i näst sista nr av Eidfaxi. Orkar inte leta miss i nassen, sas. Men de hade analyserat prover från Hrafns avkommor och Snaefaxis avkommor mfl möjliga och kommit fram till att det var någon speciell gen som endast möjliggjorde att det var Snaefaxi som var far.

:bump: :bump: :bump: Anette
 
Sv: Eksem och avel och...

Okej, då så kan man ju ta och fundera över hur en så pass medioker hingst kunde få en avkomma som fick en sådan genomslagskraft?
Stoet och stoets stam och nu levande släktingar, borde vara mycket intressant att undersöka.

Någon sorts lyckträff i kombinationen måste ha varit.
 
Sv: Eksem och avel och...

Inte_Ung skrev:
Okej, då så kan man ju ta och fundera över hur en så pass medioker hingst kunde få en avkomma som fick en sådan genomslagskraft?
Stoet och stoets stam och nu levande släktingar, borde vara mycket intressant att undersöka.

Någon sorts lyckträff i kombinationen måste ha varit.

Medioker - hårt uttalande...
Jag har haft/känner till 15 hästar efter Snaefaxi och detta är mina egna erfarenheter:
Ingen av dem fick eksem.
Många av dem har blivit uppemot 30 år gamla - några också över 30 år.
Alla har haft ett MYCKET trevlig lynne och en robust typ, starka ben (aldrig problem med gallor eller hälta). Alla har också haft mycket lätt för tölten.
Ser man på ovanstående så är han inte en medioker häst. Han själv var en lugn gentleman. Lättlastad och lätthanterad.
Sedan vet ju inte jag vad andra har för erfarenheter av hans avkommor.

Däremot gav han inte så många tävlingshästar och "man" talade om att de inte hade tillräcklig framåtanda ----- känns resonemanget igen?????
Men sen kan man ju också tänka på att antalet ston med tävlingsmeriter som han betäckte på den tiden i Sverige kan nog räknas i promille.

Han finns också med i stamtavlan på en nutida mycket, mycket framgångsrik tävlingshäst - där Hrafn inte förekommer i stamtavlan. Så visst hade han värdefulla anlag...
 
Sv: Eksem och avel och...

Just det.
Precis den typ av avel och hingst som man nu försöker att styra bort ifrån.
Med dagens smakinriktning så skulle Snaefaxi bedömts som varandes medioker.

Jag känner dock till några andra avkommor med inte lika bra egenskaper som de du tycks känna.
 
Sv: Eksem och avel och...

freyja skrev:
Medioker - hårt uttalande...
Jag har haft/känner till 15 hästar efter Snaefaxi och detta är mina egna erfarenheter:
Ingen av dem fick eksem.
Många av dem har blivit uppemot 30 år gamla - några också över 30 år.
Alla har haft ett MYCKET trevlig lynne och en robust typ, starka ben (aldrig problem med gallor eller hälta). Alla har också haft mycket lätt för tölten.
Ser man på ovanstående så är han inte en medioker häst. Han själv var en lugn gentleman. Lättlastad och lätthanterad.
Sedan vet ju inte jag vad andra har för erfarenheter av hans avkommor.

Däremot gav han inte så många tävlingshästar och "man" talade om att de inte hade tillräcklig framåtanda ----- känns resonemanget igen?????
Men sen kan man ju också tänka på att antalet ston med tävlingsmeriter som han betäckte på den tiden i Sverige kan nog räknas i promille.

Han finns också med i stamtavlan på en nutida mycket, mycket framgångsrik tävlingshäst - där Hrafn inte förekommer i stamtavlan. Så visst hade han värdefulla anlag...


Mycket gott lynne hade både Fáni och hans avkommor samt valacken efter Snaefaxi som jag nämnde, det måste erkännas.

:bump: :bump: :bump: Anette
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 549
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 501
Senast: Marty
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
5 974
Senast: Habina
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp