Eksem/inflamation i öron

M

M-Meduza

Min sjuåriga shetlandsponny har fått något i sina öron.

Han kliar inte och han stort sett gått med flughuva med öron hela sommaren.
Han har dessutom problem med eksem, (går med eksemtäcke och har hållit sig fin i sommar)

Han verkar inte bekymrad av det förrän man ska ta i öronen och här har jag fått problem.. Har varit inne på klinik som inte riktigt kunde säga vad det var.. men det är som vita prickar på ca5m i diameter som varit lite såriga. På ena örat har han dessutom lite skorvigt utanpå örat.. Men det kliar som sagt inte och hag kompisarna har inget liknande.

Har behandlad med en inflamationshämmande och kortison salva och innan dess gjort rent med jodopax. Eftersom att jag inte får ta på ponnyn öron överhuvudtaget så har jag åkt fram och tillbaka med han till klinik där dom fått ge han lugnande i blodet, jag ser dock inte att det blivit bättre.. inte sämre heller dock.
Han har dessutom fortfarande flughuva på för att det inte ska komma insekter i det. (han är rakad i öronen dessutom)

Jag undrar nu om det inte kan vara så att det kan vara värmeeksem? tänkte att det kanske blir för tätt med en flughuva och att det liksom blivit varmt med allt hår i öronen osv...

Känns inte riktigt okej att ge han två lugnade doser varje gång man ska smörja.. dessutom om man inte ser någon skillnad och att han bara är bekymrad när man håller på med hans öron.

tänkte om någon hade något tips.

Sv: Eksem/inflamation i öron

Jag hoppas att prickarna inte är 5 m stora, för då är de riktigt stora.;)

Nåväl de vita är förmodligen talg ungefär som en pormask fast den växer utåt, oftast brukar de inte ha några problem med det. Däremot tror jag att eksemet i kombination med att man ska talla på det hela tiden, gör hästen ovillig till att man tar i öronen. Eksem angreppet kan göra väldigt ont just i öron, och egentligen inte alls konstigt om det dyker upp nu då vi har en ny knottkläckning i slutet av augusti. Knott kliver gärna in i den ytterörat, genom bett där förorsakas både klåda och smärta.

Jag hoppas att prickarna inte är 5 m stora, för då är de riktigt stora.;)

Nåväl de vita är förmodligen talg ungefär som en pormask fast den växer utåt, oftast brukar de inte ha några problem med det. Däremot tror jag att eksemet i kombination med att man ska talla på det hela tiden, gör hästen ovillig till att man tar i öronen. Eksem angreppet kan göra väldigt ont just i öron, och egentligen inte alls konstigt om det dyker upp nu då vi har en ny knottkläckning i slutet av augusti. Knott kliver gärna in i den ytterörat, genom bett där förorsakas både klåda och smärta.

Då hade han haft enormt stora öron ja :crazy:. Ja jag har ju misstanke om att det har med eksemen att göra, men borde han inte klia sig då? Annars i år märker jag inte av eksemen förutom att han kliat sönder lite av manen men ser han inte klia mer än dom andra hästarna i hagen och han är lugn och sansad även när det är mycket insekter. På kvällarna när det är som mest knott står han installad.
Tror du knotten lirkat sig in genom flughuvan då? eftersom han hade på sig den hela tiden under en månads tid? han har haft detta i över en månad nämligen, hade säkert lite innan också men det var svårt att se då eftersom han hade väldigt mycket hår i öronen plus att detta är en häst som hatar att man rör hans öron jämt. (vet nog varför han är rädd om öronen men det behöver jag inte gå in på här :angel:)

smärta värkar han ju ha när man rör ja, men som sagt klådan verkar inte finnas. Vet inte riktigt vad jag ska göra.. fortsätta åka fram och tillbaks och smörja och flughuva på eller om ja ska sluta smörja och bara flughuva på eller ta av flughuvan..
Saken är att han blir värre att sticka varje gång också.. Sista gången som gick det inte ge han en spruta i blodet så dom fick ge han en spruta i muskeln, men då detta inte hade någon direkt inverkan på honom förutom att han såg lite trött ut när man smög på honom så fick dom ge han en spruta i blodet sen..

Det är tur att han är en liten häst, hade han inte varit det så tror jag inte kliniken velat ta emot han. faktiskt.

Ja min erfarenhet av vad jag förmodar att du använder, vanlig insektsmask med öron. Här tar sig tyvärr knotten ledigt in, likaså dessa vanliga insekts täcken. Vi använder sk tygluvor för att hindra knotten att komma in i öronen, och för vår häst slår det aldrig fel. Provar man med den typen av mask som du förmodligen har, så står han sen och slår öronen mot allt. Boxkanter, grenar what ever han kommer åt. Men med tygluva så slutar han, tyget är för finmaskigt för knotten att ta sig igenom.

Ja min erfarenhet av vad jag förmodar att du använder, vanlig insektsmask med öron. Här tar sig tyvärr knotten ledigt in, likaså dessa vanliga insekts täcken. Vi använder sk tygluvor för att hindra knotten att komma in i öronen, och för vår häst slår det aldrig fel. Provar man med den typen av mask som du förmodligen har, så står han sen och slår öronen mot allt. Boxkanter, grenar what ever han kommer åt. Men med tygluva så slutar han, tyget är för finmaskigt för knotten att ta sig igenom.

Okej. Ja en sådan har jag ja.. Bara att mina andra också brukar ha massa skit i öronen men dom har ingenting men har samma flughuvor.. Men ska kika efter en annan då i eksemvariant förstår jag. Men dessa är det inga spännen eller något på va?för att dra det över huvudet och lirka in öronen tror jag är näst intill omöjligt. Faktiskt..

Men det konstiga är ju att han inte står och slår med öronen mot något. Aldrig sett han göra det. Kliar han sig något så kliar han lite på halsen eller gnuggar rumpan lite. men aldrig öronen/huvudet?

Fast här har öronen fått sig en smäll av knottbetten, då brukar de likna väldigt slitna teddybjörnsöron sådär hårlösa i kanterna och ibland även invändigt. Vår häst har normalt sett inga problem med öronen men han visar tydligt att knotten har varit där genom att slå i öronen överallt just därför att det kliar.
Visar hästar drabbas inte alls av klåda, utan får smärta direkt vilket hänger på hur känsliga dom är i området.

Okej. Tack så mycket för svaret. Jag ska imorgon åka och köpa en eksemhuva.

Tycker du att jag sedan ska låta bli att kladda osv i öronen med salvor? utan se om det blir bättre med huvan?

Jag smörjer han inte i pälsen eller något nu men ser till att tvätta honom en gång i veckan iallafall och se till att täcket är rent.

Sköna är att nu när öronen är rakade inuti så kan man se om det blir bättre iaf..

Det blev en eksemhuva från Hööks med lång hals som jag tänkte kan skydda manen lite extra också.. Så nu är en sådan på väg hem med sambon från Kalmar =)

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 586
Senast: Jaag
·
M
Hästvård Förra året så fick min shetlandsponny eksem i öronen.. Fick något att smörja med men det gick inte att göra hemma utan jag fick åka till...
Svar
1
· Visningar
921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka