Ekonomi deklarering

Sv: Ekonomi deklarering

Jag startade företaget i februari och det är en enskild firma.

Jag är mest undrande över hur jag skall deklarera det jag köpt in till företaget nu i uppstarten sas. Jag arbetar med "normalt" jobb vid sidan av och den enskilda firman startade jag för att jag vill ha min träningsverksamhet vit. Dock har jag ju investerat en del i firman nu i uppstarten och då undrar jag om man får ta upp allt som är inköpt i firman kontra mitt vanliga arbete??

Du ska då bokföra enligt gängse regler, gäller alla företag. Dina investeringar (de som är nödvändiga för det du tjänar, ska tjäna pengar på i verksamheten), får du dra av i verksamheten, direkt eller över flera år beroende på omfattning.

Vinsten eller förlusten som uppkommer får du sedan ta med dig år från år i ditt företag (dvs. förlust första året kvittas mot framtida vinster). Det finns specialregler då man i vissa fall kan kvitta mot tjänsteinkomst, men på sikt finns det ju ingen anledning att använda det! Företag skall givetvis drivas med ett klart vinstsyfte.

Självklart skall det drivas med vinstsyfte men tyvärr så kommer nog min rörelse bara bli plus minus noll eftersom jag står endast 4 timmar per vecka och håller lektion. Priset sätts dessutom av föreningen :crazy: och är inte speciellt högt jämfört med många andra tränare. Jag gör det mest för att det är roligt och stimulerande för mig som person.

Men som sagt jag vill inte göra det svart utan på detta sättet känns det bättre trots att firman inte kommer dra in speciellt mkt pengar.

Jag har även köpt in en häst i firman som skall säljas nästa år så det är ju en framtida investering som borde ge en hygglig avkastning. Jag drar alltså inga kostnader för hästarna i firman utan endast då möjligen köpesumman för den hästen, kläder jag använder vid träningarna och resor till och från träningen.

Vill ju ha kvar firman och vill driva den så att den går mer åt plus hållet sas just för att jag med gott samvete kan stå och hålla träningarna

När jag pratade med skatteverket så sa de att de fem första åren så får man kvitta förlust i företaget mot inkomst av sin "vanliga" tjänst, dock max förlust på 100.000 per år. Man behövde inte fylla i något speciellt för det, utan man fyller i sin inkomst och firmans resultat i deklarationen och så får man automatiskt tillbaka skatt i så fall. Om de bedömer att det är "näringsverksamhet" man ägnat sig åt förstås och jag gissar att hästföretag granskas extra hårt.

Men det jag menar är att man vinner inga pengar på att utnyttja det inkomstavdraget, det är normalt lika bra att låta det rulla i företaget (dessutom renare redovisning..). Man får låna av framtida vinster som man då sedan får beskatta fullt.

Absolut! Jag bara berättade hur reglerna ser ut. Du har ju rätt i att det i långa loppet inte spelar någon roll, men om man har stora investeringar i början och det tar ett tag innan de stora inkomsterna kommer så kan det ju vara skönt att få tillbaka pengar tidigare och slippa ligga ute med dem.

Så har vi gjort. Kvittat underskottet i bolaget mot inkomst av tjänst. Vilket man får göra de första 5 åren.
Vi har haft ganska stora utlägg nu i början. Inköp av traktorer, avelsmateriel (ston) m.m.

Framöver kommer vi rulla ev. underskott. Skulle man ha en stor vinst ett år så torde man rimligen veta det ett tag innan årsslutet och kan således justera det med att ev. tidigarelägga en investering för att hålla ner vinsten och skatten. (detta föutsatt att man inte rullar underskott då de går in.) Har för mig revisorn nämnde det så.

i vilket fall som helst har vi redan haft revision -vilket i princip alla hästföretag har haft här nere.
Vi klarade den galant. Inga anmärkningar öht. Fick lite backning i årets deklaration där faktiskt revisorn bommat, vilket vi missade då vi kontrolläste och skrev under. Men detta reddes upp på telefon, mycket tack vare att de hade fjolårets revision att stödja sig på och insåg att vi måste räknat fel.

Det är inte min information... Men det rör sig inte om dyrt eller billigt program! Kravet jag hänvisar till är att det inte ska gå att ändra/radera registrerad verifikation. Det uppfylls även av mitt 100-kronorsprogram.

Klippt från ett annat forum om bokföring:
"
Bokföring ska skötas med "svårutplånlig skrift" dvs med bäckpenna på papper, det ska inte gå att ändra posterna om man kör dator. Dvs ett enkelt Excel-blad är uteslutet ur juridiskt perspektiv. Man kan ju alltid chansa och hoppas att det inte blir revision, men om det händer så sitter man rejält fast med skägget i brevlådan så att säga.
"

Okey, miss av mej när jag skrev. Eftersom det är Excel ska man alltid skriva ut all bokföring och ha sidorna daterade i en pärm. Då fungerar det som handskriven.
Så sa Skatteverket iallafall...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 891
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 665
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka