Ekologiska odlingar - var dra gränsen?

mino

Trådstartare
Det här är väl en fråga som egentligen bara är av teoretiskt intresse så länge man inte ägnar sig åt professionell odling. Men jag undrar vad ni för er egen del anser krävs för att det ni odlar ska kallas ekologiskt. Drar ni gränsen vid att bara använda naturliga produkter? Eller köper ni ekologisk (kravmärkt) jord, jordförbättring eller gödsel? Och två fall som gäller min situation som jag undrar över: Skulle ni ta gödsel från närliggande stall utan att veta om hästarnas foder är ekologiskt eller konventionellt samt använda hushållskompost där inte alla matrester är ekologiska? Jag gör det, men jag har funderat på om det på något sätt skulle diskvalificera det jag odlar från att vara ekologiskt.

Sv: Ekologiska odlingar - var dra gränsen?

Jag tycker att man odlar ekologiskt om man odlar utan gifter ( bekämpningsmedel och använder naturgödsel) , och använder minimalt med fossila bränslen tex till jordfräs och liknande..

Att som vissa dra det in absurdum som att fröna man planterar ska vara ekologiskt odlade och gödseln från djuren ska komma från djur som fått 100 % ekologiskt foder etc etc tycker jag är rätt tramsigt.

För hur man än gör så kommer det ända drälla in lite föroreningar på det odlade från omgivningarna.

Jag köper gärna ekofröer om det finns, det är ju bra att gynna en ekologiskframställning av fröer (tycker jag då). Jag köper ekojord om det finns då tänker jag mest på att jag inte vill att den skall vara berikad med konstgödsel. Jag använder min egen hushållskompost utan att bry mig om att den innehåller organiskt material från konventionell odling och samma med gödseln.

Jag tänker inte på om det jag odlar kvalar in under kravmärkning men jag vill gärna gynna ekologiskt framställda produkter så jag försöker handla det om det finns och det får plats i min budget.

Jag håller med KungTulle. Man kan inte gå hur långt som helst tillbaka, någonstanns måste man dra en gräns.

ta gödsel från icke krav grannar kan ju i pratiken vara ett utmärkt sätt att använda handelsgödseel även i krav.Köpa fröer som är sprutade och använda samma sak.Då blir ju krav/ekologiskt bara ett spel för galeriet .

Du skulle nog inte kunna få dina odlingar krav-märkta om du odlade för kommersiellt bruk, då. Men det har ju delvis att göra med att den där typen av certifieringar måste vara enhetliga och fyrkantiga för att fungera som verktyg.

När det gäller privat hobbyodling, så är väl miljövänlighet och resurssmarthet intressantare att eftersträva än att de matchar mot någon certifiering.

Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla mina egna odlingar ekologiska, just därför att jag ser ordet som marknadsföring/certifiering, inte som något som säger så mycket om verkligheten. (Ekologi är alltid involverat i odling.)

Jag skulle därför göra på det mest resurssmarta vis som funkar vid just mina förutsättningar, och således använda den där komposten och stallgödseln. Däremot inte konstgödning eller bekämpningsmedel. Jag brukar inte köpa jord till odlingar utomhus, men skulle nog välja ekologisk om jag gjorde det, eftersom jag då begriper hur jag ska gödsla den framöver.

Ekologiska frön väljer jag alltid om jag kan, eftersom så mycket av utsädesindustrin är så fruktansvärt vidrig att jag vill göra ett statement.

Som sagt, det här gäller ju mina hemmaodlingar. Jag var mest bara nyfiken på hur andra resonerar eftersom i stort sett all hemmaodling idag sker med en medvetenhet om ekologi men att vi inte pratar så mycket om vad det i praktiken innebär förutom att man använder naturlig gödning och inte använder kemikalier.

Om vi nu ska hårddra det så får du inte kalla dina odlingar för ekologiska om de inte är certifierade ;). Och då måste du följa alla regler..

Utan hårddragning så tycker jag nog att en odling är ekologisk om man använder godkänd jord, ingen kemisk handelsgödsel och ingen kemisk besprutning.

Håller med att det är en bättre ambition för hemmaodlare att vara resurssmart. Samtidigt är ekologisk en så bra och känd etikett som kan sammanfatta en rad aspekter, som tex att hemmaodlad mat är lokal och säsongsanpassad. Det skulle kännas fånigt att påstå att mina jordärtskockor inte är ekologiska bara för att jag slängt konventionella äppelskrottar i komposten, om nu nån skulle få för sig att fråga. ;)

Jag förstår. Tänker nog mer bara på vad jag skulle svara om nån frågar när jag ger bort sånt jag odlat.

Samtidigt är ekologisk en så bra och känd etikett som kan sammanfatta en rad aspekter, som tex att hemmaodlad mat är lokal och säsongsanpassad.

Förvisso, fast också en etikett som är skyddad av en massa lagstiftning.

Lite intressant detta för i trädgårdssvängen diskuteras det inte vad exakt det innebär trots att det i var och varannan bok står det om att odla ekologiskt, så det verkar som att termen används rätt slarvigt i så fall. Tänker tex på böcker från välkända trädgårdsgurus som den här http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174240943

Ekologiskt som ord är ju mycket äldre än certifieringar av ekologisk odling, så jag anser att det står vem som helst fritt att använda ordet ( i ickekommersiella sammanhang). Som alla ord av någon komplexitet är betydelsen oklar eller varierande.

Anledningen till att jag själv inte skulle säga det är att jag tycker att ordet har drag av floskel. Jag har trots decennier av flitigt odlande aldrig varit med om att frågan om det är ekologiskt har kommit upp. Den enda av mina bekanta som säger så om sina odlingar är professionell inom ekologiska grönsaker. Jag leker ju när jag odlar, och npk är ingen rolig leksak, helt enkelt.

Jag kan väl tycka att det intressanta målet är att odla så uthålligt som möjligt, och då känns det ju smartare att hämta dynga från grannen än att ta bilen och åka och köpa certifierad gödning i en plastsäck. Det är också smartare att använda sin kompost än att lägga den i en plastpåse och skicka iväg den med sopbilen.

Har man ingen certifiering att leva upp till kan man ju väga in såna faktorer också.

Fast stallgödsel och kompost finns det nästan inga begränsningar för i regelverket heller. Så dynga hos grannen är sällan problem :).

Fast stallgödsel och kompost finns det nästan inga begränsningar för i regelverket heller. Så dynga hos grannen är sällan problem :).

Hur ser man förresten på läkemedel när det gäller stallgödsel? Finns det något om det när det gäller livsmedelsproduktion, ekologisk eller inte? (Detta är alltså inget som oroar mig personligen, jag är bara nyfiken.)

När det gäller köttet och mjölken finns det ju restriktioner om djuret blivit medicinerat.

Man ser det inte ;).

T ex så är ju gödsel från konventionella suggor godkänt, men inte från slaktsvin. Hur mycket behandlas inte konventionella suggor...? Jag tänker hormoner framförallt.

Praktiskt! ;)

Det lär ju komma ut hormoner från människors läkemedel och preventivmedel i havet, så det verkar ju inte helt långsökt att det även finns i stallgödsel. Sen ska ju gödseln ut på åkern och grödorna ska växa etc, så det sker ju både spädning och nedbrytning över tid - men man hittar ju faktiskt hormoner i fiskarna i havet, så...?

I det här fallet är mitt närmaste stall en 4H-gård så förmodligen medicineras inte djuren i förebyggande syfte.

Samtidigt borde man väl kräva en viss noggrannhet hos nya böcker, skriver de om ekologiska odlingar så borde de väl åtminstone nämna att det finns en skillnad.

Men som sagt, det jag är mest intresserad av är att veta hur långt privatpersoner går och hur noga de är.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka