Ekologiska odlingar - var dra gränsen?

Sv: Ekologiska odlingar - var dra gränsen?

För de flesta amatörträdgårdsodlare betyder ekologisk odling, odling utan kemiska tillsatser som konstgödning och besprutningsmedel samt gmofritt utsäde. I princip "miljövänligtodlande".

Det finns alltså inga renodlade kriterier för ekologisk odling utan varje märkning ha sina definitioner.

Krav är en definition på en rad kriterier som man måste följa för att få kalla sin produkt för krav likaså ekologiskt jordbruk som är EUs märkning.

Jag odlar grönsaker.

Jag definierar inte mina odlingar på något speciellt sätt - har inte känt behov av det. Mina grönsaker är egenodlade. Inte ekologiska eller på annat sätt "definierade".

Däremot använder jag stallgödsel, kompost, aska och gräsklipp. Jag sprutar inte och jag använder inte konstgödsel eftersom jag inte behöver. Däremot har jag köpt några säckar hönsgödsel för lite starkare effekt.

För egen del är nöjet att veta vad grönsakerna varit med, om så att säga. Plus njutningen i att kunna gå ut och ta in det jag vill ha till maten. Behöver jag ett par salladsblad, dill, persilja, spenat etc etc så går jag ut och hämtar. Behöver jag kryddor tar jag saxen i näven och går ut.

Det är en sorts rikedom och lyx. Utan etikett.

Nja, grejen är att du inte får kalla nåt ekologiskt om det inte är certifierat. Det finns lagar som styr det.

Sen spelar det såklart ingen roll så länge man bara odlar till sig själv och inte säljer nåt. Men det kan ju ändå vara bra att veta.

Man behöver för all del inte hänga upp sig på ordet. Det jag egentligen är intresserad av är hur noga folk är i sina trädgårdar. Hittills verkar dock ingen vara petimeternoga i sina trädgårdar.

Du menar att det finns en certifiering som heter ekologisk?
Precis som det finns krav och ekologiskt jordbruk - eu?

Hur ser man förresten på läkemedel när det gäller stallgödsel? Finns det något om det när det gäller livsmedelsproduktion, ekologisk eller inte? (Detta är alltså inget som oroar mig personligen, jag är bara nyfiken.)

Jag blev inte lite förvånad när vi blev certifierade och hästarna vi har inte behövde vara med. Det betyder att vi kan köpa in konventionellt foder, ge till hästarna och använda deras gödsel och låta dem sambeta med kossorna på den ekologiska marken.:confused:

Men jag antar det är så för att inte försvåra.

För att få kalla en produkt ekologisk måste den vara certifierad. I Sverige certifierar vi antingen KRAV (vilket också är EU ekol) eller EU ekologiskt (alltså EUs förordning). I andra länder finns andra godkända förordningar.

Det som styr detta är livsmedelsförordningarna, både EUs och de inhemska (alltså svenska).

Sambete får de inte. Däremot kan du växelbeta delar av säsongen för parasitbekämpning.

....det finns ju inget regelverk för hästar så därför kan man inte certifiera dem. Å andra sidan finns det inget som säger att du måste certifiera alla djurslag på en gård heller, iofs. Och gödsel får du ju använda, bortsett från undantagen då.

Haha, det är så roligt varje gång du skriver det där för JAG VET JU INTE VAR DU BOR! Det är nån av mina kollegor du pratar om... eller mig ;).

Vi är nog inte så värst hårda på det där, nån av oss, men det kan ju vara bra att veta att det är så SJV har tolkat förordningen. Det står på deras hemsida under rubriken Frågor och svar (har inte länken här just nu). Vi har diskuterat det en hel del fram och tillbaka och de flesta (inkl jag) skiter nog i det. Mina egna hästar betar t ex också med certifierade nöt :angel:.

Men de olika certifieringarna betyder ju olika saker. Krav har inte monopol på att få kalla sig ekologiskt i Sverige. EUs ekologiska märkning har ju tex andra kriterier än Krav har. "Om KRAV: Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan."

"Certifiering ger rätt att använda ordet ekologisk på produkten och även att använda EU:s logotyp för ekologisk produktion. De producenter som uppfyller KRAV:s regler får även använda KRAV-märket." http://www.regeringen.se

Du blandar ihop att använda ett begrepp och att märka en vara. Allting är ekologi både miljövänliga saker och inte miljövänliga saker (vilket även det är en egen diskussion vad som är och inte är). Så att prata om amatörers ekologiska trädgårdsodling är inte samma sak som att prata om professionella odlares produkter och produktionsform. Rätta mig gärna om jag har fel men ordet ekologisk är inte varumärkesskyddat (jag får inte upp någon träff på prv i alla fall).

Senast ändrad:

Jag lutar nog också åt att den intressanta eller roliga skillnaden går mellan hemmaodlat och köpt, som tanten, i det här sammanhanget. Om jag får ett knippe morötter av en kompis, är det en trevlig present om de är hemmaodlade och en ganska underlig present om det är köpta på Hemköp.

Hur man sedan hemmaodlar, varierar ju mycket. Jag tycker ofta att man anar utifrån släktingar och vänners personliga stil för övrigt, om de använder bekämpningsmedel och konstgödsel eller inte. Själv gör jag på de sätt jag känner mig hemma med och tycker är roliga, och det innefattar inte RoundUp och blåkorn. Däremot är det roligt att ta med en påse gödsel från gödselstacken i stallet.

Jag är uppväxt med att hemmaodlingar är av mycket manuell karaktär, tex med manuell bekämpning av sniglar och kålmask, och för mig är det det som är att odla hemma. Att det blir skörd trots att det är så slumpmässigt skött. Om målet var så stor skörd som möjligt för att överleva vintern, skulle jag nog fundera igenom mina metoder en gång till.

Jag insåg när jag kollade din länk, att alla mina trädgårdsböcker nog är att betrakta som handböcker i varianter av ekologisk odling, men jag har faktiskt aldrig tänkt på dem med det ordet. De är också något äldre, kanske användes inte ordet då. De står i sommarhuset, så jag kan inte kolla. Men jag tänker mer "gamla kulturarter" än "ekologiskt".

Jag blandar inte ihop. Jag jobbar med certifiering (på företaget Kiwa nämnt ovan, www.kiwa.se).

Det du skriver är ju det jag säger. Du får inte använda ordet ekologiskt om du ska sälja produkten. Sen bryts det massor mot lagen men ska man hårddra så är det på det sättet.

Inte heller lantbrukare som odlar ekologiskt och får stöd för detta men inte är certifierade får kalla sin odling ekologisk. Jag tror det kallas "kretsloppsanpassad produktion" numer.

Nej men om jag skriver en bok om ekologisk trädgårdsodling så behöver jag inte följa kravs kriterier och boken kan heller inte bli kravcertifierad, möjligen kan den bli bra miljöval vilket inte gäller innehållet i boken alls.

Man kan alltså använda begreppet ekologisk odling eller ekologiskt odlad hur mycket man vill så länge man inte säljer ett livsmedel och säger att det är ekologiskt framställt.

Men de olika certifieringarna betyder ju olika saker. Krav har inte monopol på att få kalla sig ekologiskt i Sverige. EUs ekologiska märkning har ju tex andra kriterier än Krav har.

Nja,så skulle jag inte framställa det, grunden för båda är samma , sedan har Krav lite andra hårdare regler som läggs till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka