Det är väl helt självklart att det är VIKTIGT med ALL skriven fakta man kan ge eller hitta angående detta.
Det är mer vanligt än man nog vill tro och det finns nog tyvärr en hel hög med hästar i vårt land som går omkring med diffusa krämpor både utvärtes och invärtes där man inte hittar orsaken just för att det finns så lite information angående detta.
Alltså så ser jag i alla fall det som en mindre plikt att föra vidare den kusnkap jag har skaffat mig. Inte ens veterinärerna har tillräckligt med kunskap då ekollonförgiftning inte är det första de tänker på och vet då inte heller hästens ägare om hur det ter sig med en förgiftad häst, ja, då får många lida i onödan.
En häst blir ju inte bara förgiftad och sedan botat genom att man tar bort ekarna, tror man det så är man ute och cyklar, man kan endast lindra bieffekterna hos en sådan häst om man har tillräckligt med kunskap. Har de en gång blivit akut förgiftade eller ätit under lång tid periodvis så blir det konstanta skador av olika slag och en ekollonförgiftning förkortar på så vis en häst liv eftersom kroppen tar stryk.
Nu finns det säkert en och annan häst som INTE blir påverkad av detta gift, och det vore intressant att veta varför den hästen inte blir påverkad när andra går och dör.
Så all information tycker jag är superviktig på detta ganska okända område.
MVH/