Sv: Ekollon
Jag har haft häst i mer än 20 år. Alla mina hästar har glatt mumsat nya skott på ekarna tex när man rider förbi ett exemplar, men enbart från sly och inte från stora träd. Jag är rätt säker på att de ljusa bladen på små ekbuskar inte är skadliga, men äldre blad är hemskt bittra av tannin.
Så länge hästarna enbart tar för sig då och då av de här ljusa bladen är jag inte orolig. MEN, och det är ett stort men, den dagen de gick ifrån sitt hö för att tugga ekollon, den dagen bytte jag hage illa kvickt. Det är som om de blir besatta av ekollon.
Ett 25-årigt islandssto fick i oktober månad sådana hormonsvängningar av ekollon att hon satte juver och producerade mjölk. Eftersom hon gått med en liten kryptorchid ponnyvalack i nån vecka i november året innan (hallå, hon hade inte visat brunst på åratal och det var så sent på året
) blev vi lite lätt svettiga och veterinär tillkallades. Han var så bergis att hon måste vara dräktig att han gick in och kände TRE gånger
innan han accepterade att hon var tom. Det hela var alltså påverkan på hjärnan pga ekollon. Men hon hade antagligen ätit mängder, det var kanske 10 år sen så man hade inte hört att det var skadligt.
Sammanfattningsvis tror jag inte att det är skadligt för hästar att äta ljusa ekblad då och då, men om hästen tycks ägna sig mer åt det än att äta gräs och hö, ja då skulle jag åtgärda. Rätt vad det är har det blivit en fix idé...