Sv: Ekollon

Nu har jag stängslat bort hela stengärdet med ekar. Detta gjorde jag igår. Igår hade jag även vet ute för ul på mitt sto, 45 dygn allt ok:banana:, frågade om ekollon. Hon sa att det är fullkomligt livsfarligt för hästar att äta ollon, även en liten mängd gör skada på lever och njurar. Har man ek i hagen så ska man i den mån det går stängla bort den. Man ska alltså inte chansa... Men det är inte alla hästar som äter ollon, men de som får smak för det blir beroende.
Kram Suss

Ekbark

Ekbark är mumma för magen. I gamla romerska skrifter nämns den som behaglighetsdrog. Och en frisk mage ger en välmående individ...

Sedan länge har människan använt ek för att behandla åkommor i mag-tarmkanalen. Det relativt stora innehållet av garvsyra är mycket starkt sammandragande och därtill antiseptisk och inflammationshämmande. Dessa egenskaper är bra för magen (i synnerhet tillsammans med krita) men ännu bättre för tarmsystemet. Ekbark kan ges vid diarréer av alla slag, även svårare och blodiga. Örten drar ihop blödningarna och stimulerar läkning av tarmslemhinnan.
Utvärtes har man använt den för att behandla och lindra sviter av temperaturskador i huden. Både brännskador och frostskador lämpar sig för ekbark. Dessutom har den svampdödande egenskaper. Det delar den med blodtopp och framför allt AntiFungi.

Egenskaper: Sammandragande. Blödningar i munhåla, mage och tarmar.
Botaniskt namn: Quercus robur
Del som används: Bark
Artikelnummer: 1031

Sida i hästägarens örtabok:

http://www.equiterapi.com/mm/article.php?id=1031

jag har hört att ekollon får hästar kolik av men jag vet inte hur det är med löven. min häst har ätit löven vid några enstaka tillfällen men hon har inte blivit det minsta sjuk.

Ekollon är giftiga!

Stängsla genst bort så hästarna inte kommer åt ekollon. Även löv och bark inne håller mindre nyttiga saker.

Sv: Ekollon är giftiga!

NÄR är det som ekollonen är mogna/faller???

jag ska kolla eken i min hage imorn de kan inte gå där just nu endå men om de släpps där så kan de ju käka på den men har tack o lov bara en ek i hagen de går i nu.

*kl*
Dum fråga kanske, men jag vet ju inte svaret..

Borde inte hästar veta att det är giftigt?
Hästar äter ju inte andra växter som är giftiga, så varför käkar de ekollon om de vore så giftiga?

När jag var liten , hade päronen en hage, men säker tjugo underbart vackra stora ekar, och pållarna betade runt dem så de borde fått i sig ekollon, men jag kan inte minnas att någon blev sjuk och inte heller att någon stängslade av/bytte hage för hästarna.

*kl*
Borde inte hästar veta att det är giftigt?
Hästar äter ju inte andra växter som är giftiga, så varför käkar de ekollon om de vore så giftiga?

Hästar äter ju idegran, som är fruktansvärt giftig, tror jag läste att 100g är nog för att döda en häst :eek:

Oops, det är ju typ bara en munfull?

Jag har knappt hört talas om hästar som dött eller blivit allvarligt sjuka av växter.. Händer det sällan eller talas det inte om det?

Har för mig att det är september/oktober nåt sånt

Mina bägge gick i en hage med ekar i gränsen, de utvecklade ett beteende så att när jag släppte ut dem, for de iväg för att kolla om det trillat ner nåt nytt, sen gick de där som dammsugare. :o
Fastän det fanns gott om gräs och hagen var stor.

Jag har bara en skogshage till vinterhage och jag kommer att få stänga av stora delar av den (stora ekar) för jag vågar inte chansa.

Oooopsss, sorry TS
Jag spårade ur, denna tråden handlar ju om ekar och ekollon

sorry

Kazam

Jag har hört att Ekollon inte är giftiga i den bemärkelsen, men att de är en drog för hästarna, som de kan bli beroende av.

Hm oavsett om ekollon är giftiga eller ej så är det tillräckligt med problem, dvs jag och min kompis blev utslängda från stallet pga att vi var inte kloka i huvudet för det krävdes 20 kg ekollon för att en häst skulle bli sjuk:eek: jaja jag kan skriva en hel novell om detta men avstår. Nu är mina hästar tillbaks i sitt gamla stall och mår bra, behöver inte oroa mig för ekollon och kompisens frieser är också i ett bra stall, granne med det gamla:cool: . Så så kan det gå när man vill sina hästars bästa....
Kram Suss

Jag har hört att Ekollon inte är giftiga i den bemärkelsen

I villken bemärkelse ??

Att djur blir förgiftade av ekollon beror på att de innehåller stora mängder tannin. Tanninet är frätande och orsakar inflammation i mag- och tarmkanalens väggar samt skadar njurarna och levern.
Det är skadorna på levern och njurarna som kan vara livshotande om djuret ätit stora mängder ekollon. Gäller inte bara hästar, utan även andra djur som tex hundar och andra smådjur.

Vi har samma problem hos oss. Hästarna går än så länge i sommarhagarna, där de inte finns så många ekar, då vi har stängslat av där det är som värst.
Men i vinterhagarna är de kanske 20 st i den ena, och där har vi krattat och krattat för i år är det ju så mycketmängd, för i vinterhagen går de ju inte att stänga av, för då har dom intemycket att gå på.

Jag tror ju att det inte är alla ekar somär giftiga, utan bara vissa.

Förra året var det några som förlora 6 st hästar pga av ekollon förgiftning.
Så alla utom 2 st dog.. usch:eek:

Men då tror jag att det är olika mängd gift i. Jag tror ju att det finns människor som "struntar" i de här med ekollon, eller dom som inte kan.
Och hästarna lever än. Och det kan ju även bero på hur tåliga dom är.
En fång häst bör ju ABSOLUT inte äta de ialf.

Men det här är ju bara vad jag tror,, inte något jag hört.
För ja tycker ju att det skulle varit fler hästar som fått ekollon förgiftning isåfall.

Men frågan är hur länge det är giftigt?
För nästan alla hästar i vårat stall äter det. Och det ska ju inte vara gott,
så kanske är de beroende framkallat?

För dom äter ekollon även om det finns gräs.

Läste dom här för någon vecka sedan....
Men de är verkligen hemskt.
Man vet ju inte hur stor mängd egentligen djuret för i sig och har ingen direkt koll.
Vi har stäng av nu i stora delar av ena hagen där de finns mest.

Men som sagt, när kan man öppna de igen? Att de är säkert från förgiftning?

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 214
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18