Elwan

Trådstartare
Är ekollon alltid lika giftiga eller varierar det? Har ett minne om frost, men blir de mer eller mindre giftiga isf?
Efter 10 år har hästen tydligen fått korn på eländet, och hela hagen är fylld med (vackra) ekar..

Nina

Sv: Ekollon

:o :o
Förlåt! Jag i min enfald trodde länk så källa syntes var bättre ...
Får man då köra båda?!

Citerar:

"Ekollon innehåller tannin som djur är mycket känsliga mot. I hög dos kan tannin till och med vara dödligt. Trots det tycks vissa djur vara frestade att äta ekollon."

Alltså bör man undvika att ha ekar i hästhagen och liknande. Tyvärr, för de kan vara hemskt vackra och stämningsfulla.

Det vore väldigt intressant att veta om frosten minskar risken för förgiftning !
Hej från hambo

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 251
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 192
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025